کد خبر: 985823
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
دامداران خواهان توقف واردات گوشت قرمز به کشور و آزاد شدن صادرات دام زنده هستند تا به این صورت بتوانند محصول خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند تا به قول خودشان مشکل انباشت دام آن‌ها رفع شود.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: درحالی‌که تولید دام در سال‌جاری افزایش یافته و واردات گوشت قرمز ادامه دارد، قیمت گوشت در بازار کاهش نیافته و براساس جدیدترین آمار ارائه شده توسط وزارت صمت، قیمت گوشت گوسفندی طی یک سال گذشته ۶۰ درصد گران شده است.
به گزارش تسنیم، در سال‌جاری تولید دام زنده در کشور افزایش یافت، جلوی قاچاق دام گرفته شده است، واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی در جریان و ممنوعیتی بر آن اعمال نشده است، بازار تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و ناظران اتاق اصناف است، اما قیمت گوشت قرمز ارزان نمی‌شود. بررسی آمار‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی (مخلوط) در آبان ماه امسال به صورت میانگین به ۹۱ هزار و ۵۵۲ تومان رسید که رشد ۵ /۵۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد. اما مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد‌کشاورزی و دامداران اعلام می‌کنند که با انباشت دام مواجه هستیم و دام آن‌ها به فروش نمی‌رسد.
احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور نیز در این ارتباط اظهار داشت: رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده که به سبب نبود تقاضا دامداران با مشکلات متعددی مواجه هستند.

انتظارات دامداران و سر بی‌کلاه مصرف‌کننده
دامداران خواهان توقف واردات گوشت قرمز به کشور و آزاد شدن صادرات دام زنده هستند تا به این صورت بتوانند محصول خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند تا به قول خودشان مشکل انباشت دام آن‌ها رفع شود. اما بررسی‌های وزارت صمت نشان می‌دهد که قیمت گوشت گوسفندی در یک سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته که این به معنی آن است که تولید‌کنندگان یا عرضه‌کنندگان به دلایل مختلفی از جمله کسب سود مورد انتظار، حاضر نشده‌اند که با وجود افزایش تولید و عرضه، قیمت‌ها را به نفع مصرف‌کنندگان کاهش دهند و در این میان تنها سر مردم بی‌کلاه مانده است. در‌حالی‌که دامداران انتظار بازار کاملاً باز را دارند تا محصولات خود را با قیمت آزاد در بازار داخلی به فروش برسانند یا با توجه به ما‌به‌التفاوت زیاد نرخ ارز آن را صادر کنند، این نکته را در نظر نمی‌گیرند که محصولات خود را با یارانه دولتی و از جیب مردم تولید کرده‌اند و حال می‌خواهند آن را برای کسب سود بیشتر به خارج کشور صادر کنند و یارانه‌های عمومی را به خورد دیگر کشور‌ها دهند.

نهاده‌های دامی که بخش اصلی هزینه‌های دامداران را تشکیل می‌دهد با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، این امر در راستای حمایت از تولید ایرانی است و اینکه محصول نهایی با قیمت کمتری به دست «مصرف‌کننده ایرانی» برسد. مقدسی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران در این ارتباط اظهارات جالبی ابراز داشت و گفت: واسطه‌ها که واردکنندگان نیز جزو آن‌ها هستند، نمی‌گذارند که قیمت گوشت قرمز در بازار کاهش پیدا کند. دلیل مقاومت در برابر کاهش قیمت گوشت قرمز نیز این است که اگر قیمت گوشت گرم کاهش یابد، دیگر کسی گوشت یخ زده نخواهد خرید و این واسطه‌ها و واردکنندگان به خاک سیاه خواهند نشست! رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد‌کشاورزی در ارتباط با گلایه‌های دامداران و انباشت دام آن‌ها سه سناریو در نظر گرفته است، به این صورت که یکی از آنها، کاهش واردات یا اجازه دادن صادرات بخشی از تولید است، همچنین اعلام کرده که می‌توان تولید مازاد تقاضای بازار را به‌صورت تضمینی خریداری کرد. خرید تضمینی مازاد دامداران منطقی‌ترین روش است، زیرا دولت با خرید و نگهداری این محصول در زمان ازدیاد تولید، آن را در زمانی که بازار نیاز دارد و تولید کم شده یا قیمت‌ها بیشتر از انتظار گران شده در بازار توزیع می‌کنند که این امر صرفه‌جویی ارزی نیز به همراه دارد و می‌تواند واردات را کاهش داده یا قطع کند.
این روش هم از ضرر و زیان دامداران جلوگیری به عمل می‌آورد و هم از افزایش قیمت گوشت در بازار جلوگیری می‌کند، همچنان که این روش در تنظیم بازار مرغ نیز جواب خود را پس داده است.

کاهش قدرت خرید مردم
بنابراین عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد‌کشاورزی در نشستی در اتاق بازرگانی با موضوع «رونق تولید در بخش کشاورزی و صنایع وابسته» به کاهش قدرت خرید مردم برای خرید گوشت قرمز و لزوم حمایت‌های دولت از سبد‌غذایی مردم تأکید و اظهار کرد: «برخی می‌گویند که می‌توانیم بازار را مدیریت کنیم، اما آیا بعد از افزایش قیمت بنزین توانایی کنترل بازار وجود داشت که اکنون می‌خواهید قیمت مرغ را بعد از برداشتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مدیریت کنید.» وی افزود: «در حال حاضر قیمت گوشت قرمز را نیز نمی‌توانیم مدیریت کنیم و باعث شده است که مردم توانایی خرید این محصول را نداشته باشند.» بر این اساس منطقی‌ترین روش کنترل بازار گوشت که همان خرید تضمینی است را دامداران زیر سؤال برده و ادعا می‌کنند که دولت بودجه لازم برای خرید تضمینی این محصول را ندارد و به‌طوری‌که مقدسی اینطور گفته است که خرید تضمینی به نوعی تحمیل بارمالی به دولت است؛ ضمن اینکه این کار زمانبر است و طول می‌کشد تا آثار آن بر وضعیت بازار مشهود شود. آخرین خبر در این ارتباط، تشدید تلاش دولت برای جلوگیری از خروج غیرقانونی دام زنده از کشور است، به‌طوری‌که محمد قدیری، مدیر نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی وزارت جهاد‌کشاورزی در این ارتباط اظهار کرد که از تاریخ ۱۵ دی‌ماه سال‌جاری، صدور گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای برای تردد دام منحصراً جهت دام‌های دارای پلاک صورت می‌گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
1
3
اون کسی که این متنو نوشته نمیدونه دامداری و تولید گوشت چیه گوساله رو یکسال پیش دامدار خریده ۱۰ ملیون گوساله ۳ ماهه از شیر گرفته شده ۴ ملیون خرجش کرده شده ۵۰۰ کیلو الان ۱۲ تومن ازش نمیخرن ،قصاب لاشه گاو رو ۴۸ تومن میخره حدود ۱۰ تومن استخون و چربی داره کیلویی ۷۵ میفروشه هر کیلو گوشت لخت ۲۵ هزار تومن سو د میبره دامدار ضرر میده قصاب و دلال نون میبرن گوشت گاو لخت با سود قصاب باید کیلویی ۶۰ تومن فروش بره هر کیلو دام زنده اماده کشتار ۳۰ تومن ر میاد از دامدار ۲۳ تومن میخرن
دامدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
2
آقایی که این متنو نوشته کاملا مشخصه متنش جهت دهی شده هست. اون موقعی که گوساله صد کیلویی برای پروار رو داشتن به قیمت 9 ملیون بهمون میدادن این آقایون کجا بودن. الان بعد از ده ماه نگهداری با همین نهاده های دولتی و یارانه ای که آقایون میفرمایند نزدیک سه ملیون هر گوساله هزینه خورد و خوراکش بوده فقط هزینه های دیگه و نگهداری و خواب سرمایه به کنار . نهایتا امروز گوساله 400 کیلو شده داره با قیمت 10 ملیون معامله میشه اونم اگه بخرن. ما داریم بعد ده ماه تولید و هزینه و زحمت داممون رو با ضرر میفروشیم بعد میان دهنشون رو باز میکنن حرف میزنن... با این مدیریت همین چندتا صنعت تولیدی هم که زنده موندن رو به خاک سیاه بنشونید ببینیم سالهای آینده گوشت مورد نیاز کشور از کجا تامین خواهد شد. اونوقت معلوم میشه این نقشه ها برای زمین زدن تولید بوده و وابستگی بیش از پیش مواد غذایی کشور به دیگران .
رحمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
3
کارشناس محترم که این متنو نوشته اطلاعات دقیقی از دامپروری نداره.همون نهاده که شما می فرمایید با قیمت مناسبی به دست دام دار نمیرسه به نظر من به جای تو این شرایط باید به داد دامداران رسید وگرنه دولت کلا باید به فکر واردات باشه چون بااین قیمت پرورش دام به صرفه نیست
وحیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
1
دوست عزیزی که این متن از پیش تایین شدرو نشر دادید هرچی براتون توضیح بدم از شرایط سخت گاوداری چون تو شرایطش نبودید متوجه نمیشید . پس با یه معادله ساده جمع و تفریق ریاضی ایشالا که متوجه بشید داستان چیه . گوساله صد کیلویی توسط دامدار خریده شده ۹ میلیون تومان پار سال به این موقع یک سال بین چهارو نیم ملیون تا پنج میلیون خرج خوراکش شده خرج کارگر ادوات و تلفات احتمالی که صد درصدیه تو یه دوره تقریبا خرج واکسیناسیون و ... به ازای هر دام حدودا یک میلیون تا دو میلیون دست دامدارو میگیره ۹ میلیون با پنج میلیون با یک میلیون میشه پانزده میلیون حالا همون دام تو بازار الان دوازده میلیون پولشه اگر وام نداشته باشی که سود اونم برای یک دوره متوسط هر گاو یک میلیونه سه میلیون ضرر استرس سختی سرمایه کلون و ... پیش کش . امیدوارم متن به دست اونی برسه که باید به داد ما برسه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار