کد خبر: 985806
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۵
دکتر مجید ابهری*
سرويس زنان جوان آنلاين: با توجه به سهم زنان در جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی همواره به این نیمه اصلی جامعه از نگاه اقتصادی کمتر پرداخته شده است.
با عنایت به رهنمود‌های سازنده مقام معظم رهبری در محور‌های اقتصاد مقاومتی و ظرفیت‌های این فرآیند در قطع وابستگی‌ها و ایجاد خودکفایی در ابعاد مختلف تولید و اقتصاد، زنان می‌توانند جایگاه ارزشمندی در این زمینه کسب کنند و همدوش با مردان به قطع وابستگی‌های اقتصادی و سیاسی همت گمارند. متأسفانه نخبگان علوم انسانی به ارزش و سهم زنان در اقتصاد مقاومتی کمتر پرداخته‌اند و هنوز دستورالعمل‌های کاربردی در این زمینه‌ها تدوین و اعلام نشده است. سهم زنان در تولید خانگی و صنایع دستی می‌تواند بسیار قابل توجه و سرمایه‌ساز باشد. دورکاری و اقدام به تولیدات خانگی اعم از صنایع دستی و سایر رشته‌ها و محصولات، ضمن بالا بردن درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی را نیز افزایش می‌دهد.
زنان به عنوان همسر و مادر توانایی ایفای رسالت‌های خود در خانه و جامعه را دارا هستند. صرفه‌جویی، ساده‌زیستی، جلوگیری از زیاده‌روی و چشم و همچشمی، پرهیز از تشریفات و اشراف‌زدگی اصلی‌ترین مبانی زیربنایی در اقتصاد خانه و جامعه است.

آموزش ساده‌زیستی به فرزندان و تکیه بر تولیدات داخلی و انتقال اینگونه آموزه‌ها به فرزندان اساس تربیت اقتصادی و آموزش‌های اولیه در اقتصاد مقاومتی است. اقدام به تولیدات خانگی چه در قالب فردی و چه در جایگاه تعاونی‌های محلی اعم از روستایی یا شهری می‌تواند گام‌های مؤثر و سودمندی در کاهش واردات و حتی قطع آن‌ها باشد. در تهیه پوشاک و اقلام مرتبط با انتخاب محصولات داخلی و ارائه الگو‌های موردپسند زنان می‌توانند در تنظیم نیاز‌های ثانویه پیشگام و پیشرو باشند. مدیریت اقتصادی خانه بر اساس توانایی مالی همسر یکی از اصلی‌ترین کلاس‌های اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه مقاومت در خانه می‌تواند پایه و اساس مقاومت اجتماعی باشد. بعضی از بانوان به غلط تصور می‌کنند اگر زن بیرون از خانه مشغول کار نباشد حق او ضایع می‌شود و سهم اجتماعی او در نظر گرفته نمی‌شود، در حالی که تربیت مؤثر و مفید فرزندان و اداره خانه براساس توانایی‌های اقتصادی، ایفای نقش یک همسر و مادر مفیدترین حرکات و افکار در مدیریت اجتماعی و اقتصادی است. خرید نیازمندی‌ها براساس نیاز‌های واقعی و جلوگیری از تولید نیاز‌های کاذب یکی دیگر از گام‌های مؤثر در تحقق اقتصاد مقاومتی است که بانوان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نیرو‌های جامعه می‌توانند در این تحقق سهم والایی داشته باشند. تبدیل اقلام موجود و مصرف شده قابل بازیابی در خانه به اقلام و کالایی که مورد نیاز بوده و تهیه آن از توان اقتصادی خانه خارج است می‌تواند حرکت مؤثری در صرفه‌جویی و نگاه اقتصادی به زندگی باشد. در نهایت پرهیز از چشم و همچشمی و فخرفروشی، پاکدامنی و صداقت با همسر اساسی‌ترین ارکان رفتاری در اقتصاد خانه بوده است و حمایت فکری از مردان می‌تواند آن‌ها را در راه حرکت به سوی خودکفایی حقیقی محکم‌تر و استوارتر نماید. در اصل به عهده گرفتن نقش مدیر اقتصادی در خانه و راهگشایی برای رشد فکری و مهندسی اجتماعی مردان قدم‌های بسیار ارزشمند از سوی زنان در اقتصاد مقاومتی است.
*متخصص علوم رفتاری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار