کد خبر: 985497
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۲
ترامپ دیشب پاسخ نظامی به نابودی پایگاه عین‌الاسد را منتفی دانست. این اولین بار است که شکست امریکا پذیرفته می‌شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: همه چیز بلوف بود. هم تهدید حمله به ۵۲ هدف در ایران و هم وعده به پاسخ «غیرمتناسب». ترامپ تهدید کرده بود، اگر ایران به «هر امریکایی یا دارایی مرتبط با امریکا» حمله کند دستور حمله به ۵۲ نقطه مهم ایران را صادر خواهد کرد. ایران در اولین ساعات بامداد دیروز دو دارایی مشخص امریکا در عراق را با ۳۵ موشک هدف قرار داد، ولی ترامپ با گفتن اینکه «هیچ نیرویی از دست ندادیم و خسارت‌ها جزئی بود»، نه فقط از دادن پاسخ نظامی به ایران عقب نشست، بلکه باز هم از مذاکره سخن گفت.

رئیس‌جمهور امریکا حوالی ساعت ۲۰ دیشب، نطق خود را درباره واکنش به حمله موشکی ایران به دو پایگاه امریکا انجام داد. نطق ترامپ به شکل غیرمنتظره‌ای با صف فرماندهان نظامی، وزیر دفاع و وزیر خارجه او برگزار شد و با این جمله شروع شد: «تا زمانی که من رئیس‌جمهور امریکا هستم ایران قادر به دستیابی به بمب هسته‌ای نخواهد بود.» او با این ادعا که «هیچ امریکایی در حملات رژیم ایران در شب گذشته آسیب ندیده است. هیچ نیرویی از دست ندادیم و خسارت‌ها جزئی بوده است» نه تنها در عمل لفاظی‌های هفته‌ها و روز‌های اخیر خود را به یکباره کنار گذاشت، بلکه ایران را دعوت به مذاکره کرد: «آن‌ها می‌توانند بیایند و روی توافقی جدید کار کنند که بتواند به نفع همه باشد.» او گفت: «ما باید به توافقی دست پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به رونق و رفاه دست یافته و از قابلیت‌های عظیم و بکر خودش بهره‌مند شود. ایران می‌تواند به کشوری بزرگ تبدیل شود.» رئیس‌جمهور امریکا در حالی از آسیب ندیدن سربازان امریکایی صحبت کرد که ایران می‌گوید ۸۰ امریکایی در حمله به دو پایگاه کشته و ۲۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دیروز عصر خبرنگار هاآرتص در گزارشی نوشت که ۲۲۴ سرباز امریکایی زخمی شده با یک هواپیما به تل‌آویو منتقل شده‌اند که البته ساعاتی بعد، حساب توئیتری او از مسدود شد. رئیس‌جمهور امریکا در سخنان خود یک بار دیگر لفاظی‌های قبلی خود را تکرار کرد، از تحمل اقدامات ایران از سال ۱۹۷۹ سخن گفت و تأکید کرد که ایران با تروریسم و فعالیت هسته‌ای جهان را به خطر انداخته است. او همچنین یک بار دیگر گفت: «هفته گذشته ما یک تروریست را که جان امریکایی‌ها را تهدید می‌کرد، از بین بردیم. قاسم سلیمانی رئیس نیروی قدس مسئول یکی از وحشتناک‌ترین گرو ه‌ها بود. تروریست‌های حزب‌الله و دیگر نیرو‌ها را تربیت کرد.... دست‌های سلیمانی به خون مردم ایران و امریکا آغشته بود.» ترامپ باز هم از اجرای تحریم‌های جدید خبر داد و گفت: «این تحریم‌ها می‌ماند تا وقتی ایران رفتارش را عوض کند.»‌او همچنین گفت: «ایران کشتی‌ها را مورد حمله قرار داده و در سال ۲۰۱۳ و با امضای توافق اتمی پول نقد گرفتند و به جای توقف شعار مرگ بر امریکا همان روز امضای توافق، باز هم مرگ بر امریکا گفتند.»

تام استیر در توئیتر نوشت: «من خوشحالم که هیچ امریکایی و عراقی در حمله موشکی ایران کشته نشدند، ولی بگذارید یک چیز را روشن کنم؛ ترامپ خود این بحران را به وجود آورد و صحبت‌های امروز او یک بار دیگر نشان داد که استراتژی تک و تنها جلو رفتن او کشور ما را ناامن‌تر کرده است.»

ایران دیروز با ۳۵ موشک، دو پایگاه امریکایی عین‌الاسد و اربیل در عراق را هدف قرار داد؛ حمله‌ای که هرچند وزیر خارجه ایران گفته بر اساس بند ۵۱ منشور ملل متحد انجام شده، ولی اولین حمله یک دولت به یک پایگاه امریکایی بعد از ظهور امریکا به عنوان ابرقدت بعد از جنگ جهانی دوم است. ایران گفته این حمله موشکی بخشی از انتقام ترور سردار سلیمانی در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ است. منابع رسمی در عراق گفته‌اند پاسخ موشکی ایران به تمامی امریکایی‌ها فهماند که دیگر در امنیت نیستند و باید از عراق خارج شوند. دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق هم گفته که حالا دیگر نوبت عراقی‌ها است به ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی جواب بدهند.

۲۲ موشک از مجموع ۳۵ موشک ایرانی در اولین ساعات بامداد دیروز، عین‌الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه امریکا در عراق را هدف قرار داد و بقیه موشک‌ها هم، پایگاه امریکایی اربیل را هدف قرار داد. ایران بلافاصله مسئولیت این موشک‌باران را به عهده گرفت و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در توئیتر نوشت: «ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی را که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود هدف قرار داد.» بلافاصله بعد از این حمله، پهپاد‌ها و بالگرد‌های امریکایی به طور گسترده، بر فراز آسمان بغداد به پرواز درآمدند و گشت‌زنی‌ها در اطراف سایر پایگاه‌های نظامی امریکا شروع شد. دونالد ترامپ که طی روز‌های گذشته ایران را تهدید کرده بود اگر به «هر امریکایی یا دارایی مرتبط با امریکا» حمله کند دستور حمله به ۵۲ نقطه مهم ایران را صادر خواهد کرد، در اولین واکنش به موشک‌باران پایگاه‌های امریکا در عراق در توئیتر نوشت: «همه چیز خوب است! موشک‌ها از سوی ایران به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی تلفات و خسارات در جریان است. تا الان همه چیز خوب است! ما قوی‌ترین و مجهز‌ترین ارتش دنیا را داریم.». شورای امنیت ملی امریکا هم اعلام کرد که نطق تلویزیونی ترامپ لغو شده است.

روایت امریکایی از تلفات
ایران اعلام کرده که دست‌کم ۸۰ سرباز امریکایی در هر دو پایگاه امریکا کشته و بیش از ۲۰۰ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند، ولی مقام‌های امریکایی به شبکه سی‌ان‌ان گفتند که هیچ تلفاتی از نیرو‌های امریکایی گزارش نشده است. این در حالی است که شبکه العربیه دست‌کم زخمی شدن شماری از نظامیان امریکایی در پایگاه عین‌الاسد را تأیید کرده است. عصر دیروز، خبرنگار هاآرتص هم در گزارشی متفاوت از گزارش‌های اولیه گزارش کرد که ۲۲۴ سرباز امریکایی زخمی شده با یک هواپیما به تل‌آویو منتقل شده‌اند. توئیتر چندساعت بعد، حساب این خبرنگار را مسدود کرد. در ساعات اولیه موشک‌باران ایران، برخی منابع امریکایی گفتند که حمله ایران باعث کشته شدن تعدادی از عراقی‌ها شده، ولی ارتش عراق رسماً گفت حمله ایران تلفاتی در بین سربازانش به جای نگذاشته است. سرتیپ «عبدالکریم خلف»، سخنگوی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق همچنین طی بیانیه‌ای اعلام کرده که تهران، بغداد را در جریان حمله موشکی خود به مقر‌های امریکایی قرار داده بود.

این تازه اول کار است
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز گفت: «جمهوری اسلامی واکنش مناسب را نشان داد، اما اقدام اصلی خروج امریکا از منطقه است». منابع عراقی هم به المیادین گفته‌اند پاسخ موشکی ایران به تمامی امریکایی‌ها فهماند که دیگر در امنیت نیستند و باید از عراق خارج شوند. دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق از فرارسیدن نوبت عراقی‌ها برای پاسخ دادن به ترور نایب رئیس حشدالشعبی خبر داد. «قیس الخزعلی» طی پستی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت که ایران به اقدام امریکا در ترور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه قدس پاسخ داد و اکنون نوبت عراق است که به ترور ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس حشدالشعبی پاسخ دهد. از آنجا که عراقی‌ها صاحبان شجاعت و غیرتند، پاسخ آن‌ها کمتر از پاسخ ایران نخواهد بود. این یک وعده است. ابراهیم الموسوی، نماینده پارلمان لبنان و عضو فراکسیون حزب‌الله «الوفاء للمقاومه» هم نوشت: «صبح عزت، کرامت و مقاومت. صبح کسی که اگر وعده می‌دهد به آن عمل می‌کند. صبح مردان بسیار دلیر. صبح محور مقاومت. صبح افراد شریف و آزاده در سرتاسر جهان.» اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش فلسطینی حماس اعلام کرد، حضور وی در تهران از باب اعلام وفاداری به سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و نقش اصیل او بوده است. وی به شبکه لبنانی المیادین گفت: آنچه شهید سلیمانی در حمایت از مقاومت فلسطین انجام داد راهبردی و محوری بود. هنیه ضمن اعلام اینکه ترور سردار سلیمانی به اهداف خود نرسید، افزود: ترور شهید سلیمانی بیانگر روحیه جنایتکارانه‌ای است که در ذهن دولت امریکا وجود دارد و این اقدام امریکا پوششی برای تمام جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه ملت فلسطین در داخل و خارج بود. رهبر حماس در ادامه گفت: آن‌ها فکر می‌کنند با این ترور و هدف گرفتن شیوه مقاومت می‌توانند هیمنه بیشتری بر منطقه داشته باشند، اما در اشتباهند. «محمد علی الحوثی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن و دبیرکل کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به این موضوع در صفحه توئیتر خود نوشت: «آنچه ایرانی‌ها درباره ادامه پاسخ اعلام کردند از مهم‌ترین عوامل بازدارنده است؛ سلاح‌های امریکایی و دولت این کشور که ملت یمن را می‌کشند در عراق و ... نیز دست به کشتار می‌زنند. جنگنده‌های امریکایی که کودکان، زنان، مردان، قضات، پزشکان، امدادگران و ... را در یمن کشتند همان‌هایی هستند که سلیمانی و المهندس را کشتند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
1
ترامپ میخاد ازروحانی کودن با مذاکره امتیاز بگیرد....ماباید ترامپ را قبل از انتخابات بکشیم
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
کدام شکست؟ خودمان را گول نزنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار