کد خبر: 985480
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
علت ریزش بورس تهران تخلیه حباب قیمتی است، اما بورس‌های جهانی با خروج سرمایه به دلیل ترس از آینده اقتصاد روبه‌رو هستند که این امر به ریزش دسته جمعی بسیاری از بورس‌های جهانی روبه‌رو شده‌است.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اگر چه بورس اوراق بهادار تهران طی یک هفته اخیر در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد،، اما این ریزش با افت بازار‌های بورس دنیا متفاوت است، زیرا بورس‌های جهانی در اثر افزایش ناامنی و بی‌اعتمادی به آینده دچار ریزش شده‌اند، اما بورس تهران در حال تخلیه حباب قیمتی است که طی یکسال گذشته در این بازار شکل گرفت.

بازار بورس اوراق بهادار تهران طی یک هفته اخیر به واسطه اصلاح قیمت سهام شرکت‌ها، در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داد، اما به گفته کارشناسان ریزش بازار سرمایه ایران متفاوت با ریزش بورس‌های جهانی است زیرا طی یکسال اخیر در اثر رکود در بازار‌های موازی و رشد حجم نقدینگی در حوزه نظام بانکی، نقدینگی کلانی وارد بازار سرمایه شد که این امر حباب در بسیاری از سهم‌ها را پدید آورد و حال برای اینکه بازار پویایی خود را بازیابد، ناگزیر به تخلیه حباب قیمتی است کما اینکه بازار زمین و ساختمان در ایران نیز هم راستای بازار سرمایه باید یکروز با مقوله تخلیه حباب قیمتی دست و پنجه نرم کند.

اصلاح ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی
هفته گذشته در روز چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸ ارزش بورس اوراق بهادار تهران در حدود ۱۴۰۰ هزار میلیارد تومان بود و شاخص کل بازار نیز در محدوده ۳۸۰ هزار واحد قرار گرفته بود و حالا ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار تهران در مرز ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان به سر می‌برد و شاخص کل نیز در محدوده ۳۵۳ هزار واحد قرار گرفته است.

بازدهی یکساله بورس مثبت است
اگر چه در این هفته اصلاح قیمت‌ها و نماگر‌ها و شاخص‌ها در بازار قابل ملاحظه بود، اما باید توجه داشت که در یکسال منتهی به هفته گذشته میانگین بازار بورس اوراق بهادار تهران بیش ازصد‌درصد بود، از این رو اگر قرار باشد در بازه زمانی یکساله بازار را تحلیل کنیم می‌بینیم که اصلاح مذکور هنوز بازار بورس اوراق بهادار تهران را از سکه نینداخته است و بی‌شک همچنان در بازه زمانی فوق بازار مذکور ازنظر بازدهی سخن اول را در میان سایر بازار‌ها می‌زند. در ادامه گویا با هدف جلوگیری از اصلاح تند قیمت شرکت‌ها در بورس، حجم مبنا از ۵+ و ۵- به ۲+ و ۲- کاهش یافت.

رشد بازار طلا
روز گذشته در معاملات بازار آزاد تهران، در پی صعود اونس جهانی طلا و رشد نرخ ارز و همچنین تحقق انتقام سخت علیه امریکا، قیمت طلا و سکه با افزایش همراه شد.

بر این اساس، بهای هر قطعه سکه تمام طرح امامی به ۵ میلیون و ۱۵۵ رسید که هنوز این نرخ سقف پیشین قیمت سکه را نزده‌است، زیرا در گذشته بهای سکه در مقطعی در محدوده ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار گرفت از این رو تا این خط مقاومتی نشکسته است، امکان اصلاح قیمت‌ها نیز می‌رود.

بالاترین قیمت سکه در روز گذشته ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده‌است و سکه طرح قدیم به ۵ میلیون و ۵۰هزار تومان رسید. همچنین نیم سکه با قیمت ۲ میلیون و ۵۸۰، ربع سکه یک میلیون و ۶۰۰ و سکه یک گرمی به ۹۶۰هزار تومان معامله شد.

«عبدالناصر همتی» که از آخرین حضور و مداخله‌اش در آخرین هفته‌های آذرماه در بازار ارز در حدود یکماه می‌گذرد و در اخرین مداخله‌اش در بازار بهای دلار ۱۰۰۰ تومان ریزش داشت، روز گذشته نیز از نزدیک از چند صرافی بازدید کرد تا در جریان تحولات نهادصرافی قرار گیرد.

هر چند در آخرین مداخله بانک مرکزی در بازار در آذرماه ۹۸ نرخ دلار با ریزش ۱۰۰۰ تومانی روبه رو شد، اما آز آن تاریخ به بعد محتوایی در خروجی صفحه مجازی رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفت که در بازار هر وقت روند غیر‌طبیعی به چشم بخورد، مداخله انجام می‌گیرد، در این میان با توجه به این اظهارات برخی تحلیل می‌کنند که روند کنونی بازار ارز طبیعی است، اما در طرف تقاضا گویا ضعفی به چشم می‌خورد که ناشی از ترس خریداران ارز از رفتار‌های بانک مرکزی است، زیرا بازار می‌ترسد بعد از خرید به یکباره ریزش کند، از این‌رو ترس در بازار ارز مقوله‌ای است غیر قابل انکار است.

در این میانه، برخی از کارشناسان معتقدند اگر بازار ارز به شکل غیر‌طبیعی نرخ گذاری شود، مثلاً ارزان‌تر از نرخ واقعی باشد برای سفته بازان این فرصت را ایجاد می‌کند که با نرخ پایین ارز را خریداری کنند و بعد از بالا رفتن بفروشند یا اینکه مقوله دپوی ارز با نرخ پایین صورت گیرد یا اینکه واردات با نرخ پایین انجام گیرد که به نوعی اهدای یارانه به وارداتچی در مقابل تولید‌کننده داخلی است از این رو این اعتقاد وجود دارد که ارز باید نرخ تعادلی خود را پیدا کند تا در صورت لزوم واردات گرانتر شود تا تولید‌کننده داخلی در رقابت با وارداتچی‌ها سخنی برای گفتن داشته باشد.

سفته‌بازانی که بعد از مداخله بانک مرکزی دست به کار می‌شوند
اشخاصی که بعد از مداخله بانک مرکزی در هفته‌های پایانی آذرماه در کف قیمت ارز خریداری کردند، امروز برندگان بازار ارز هستند، زیرا در عرض کمتر از یکماه در حدود ۱۰ الی ۲۵ درصد سود کردند از این رو باید دانست که بازار باید روند طبیعی داشته باشد و با مداخله‌های نابجا برای عده‌ای سفته باز و دلال بازار‌سازی و فرصت‌سازی نکرد.

اگر لازم است محدودیت در بازار ارز و طلا ایجاد شود
با توجه به فضای کنونی کشور شاید بد نباشد خرید ارز و طلا همچون طرح کارت سوخت صرفاً برای اشخاصی مجاز باشد که واردات ضروری کشور را انجام می‌دهند یا اینکه نیاز‌های ضروری به این کالا‌ها دارند تا از شرایطی که در آن کشور قرار گرفته‌است، عبور کنیم طلا از این باب مورد توجه می‌باشد که می‌تواند در صورت کمبود ارز، وسیله مبادله برای تهیه کالا‌های ضروری کشور را فراهم آورد.

در این میان، روز چهارشنبه رئیس کل بانک مرکزی درحاشیه نشست هیئت دولت با بیان اینکه تقاضای واقعی ارز را تأمین می‌کنیم، گفت: اکنون در صرافی‌های رسمی، نرخ ارز از نرخی که در سایت‌ها اعلام می‌شود کمتر است. رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: آثار مربوط به شوک‌های روانی ناشی تنش‌های سیاسی سرجای خود است، اما به تدریج از بین خواهد رفت. همتی گفت: ما تلاش می‌کنیم که نرخ ارز به ارزش ذاتی خود باز گردد. نرخ‌های فعلی، قیمت واقعی و ذاتی ارز نیست.

ریزش قیمت سهام شرکت‌های انبوه‌سازی نشانه ریزش قیمت مسکن است
در این میان شاخص گروه انبوه‌سازی‌ها در بورس اوراق بهادار تهران اصلا‌ح قابل ملاحظه‌ای حتی نسبت به شاخص کل داشته‌است.

با توجه به اینکه وزارت راه و شهر‌سازی و شهرداری‌ها و مجموعه‌های آماری، چون مرکز آمار و بانک مرکزی تاکنون نتوانسته‌اند یک تصویر جامع و کامل از وضعیت و داده‌های بخش زمین و ساختمان در ایران در یک سامانه جامع و کامل ارائه دهند، شاید اصلاح شدید قیمت گروه انبوه‌سازی در بورس اوراق بهادار تهران را نشانه‌ای از سقوط قیمت در بخش ملک بتوان تعبیر کرد.

در جریان مبادلات روز گذشته بورس اوراق بهادار تهران نماگر گروه انبوه‌سازی در تاریخ ۹ دی ماه ۹۸ از محدوده ۲ هزار و ۶۷۱ واحد به محدوده ۲ هزار و ۳۰۰ واحد نزول کرده که حرکت کاهشی این نماگر به مراتب از شاخص کل بورس اوراق بهادار بیشتر بوده‌است.

شرکت‌های حاضر در گروه انبوه‌سازی عبارتند از شرکت‌هایی، چون توریستی و رفاهی آبادگران ایران، بین‌المللی‌توسعه‌ساختمان، سرمایه‌گذاری مسکن، نوسازی‌وساختمان‌تهران عمران و توسعه‌فارس، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، سرمایه گذاری شاهد، سرمایه‌گذاری ساختمان‌ایران، سامان گستراصفهان، سرمایه‌گذاری‌توسعه آذربایجان، توسعه‌شهری‌توس‌گستر که عموماً از هفته گذشته بخش قابل‌ملاحظه‌ای از ارزش خود را از دست داده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار