کد خبر: 985302
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
گام دیگری نمانده که ایران بردارد
معاون وزیر خارجه به کاهش تعهدات برجامی ایران اشاره کرده و گفته که با این اقدام وضعیت متعادل در برجام ایجاد شده است. عباس عراقچی گفته که گام پنجم، نشان‌دهنده خروج ایران از برجام نیست، ولی گام دیگری هم نمانده که ایران بخواهد بردارد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: یک دیپلمات به رویترز گفته که در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که روز جمعه این هفته درباره ایران برگزار خواهد شد، اعضای اروپایی برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) ممکن است از مکانیزم حل اختلاف در برجام استفاده کنند. این مکانیزم شامل گزارش اختلاف میان ایران و یکی از اعضای توافق به کمیسیون مشترک برجام است که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است. اگر این کمیته در حل اختلاف شکست بخورد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که شورای امنیت نیز نتواند طی ۳۰ روز به تمدید رفع تحریم‌ها رأی دهد، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام وجود داشت، بازخواهد گشت. در حالی که خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها نوشته که وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه این هفته، درباره چگونگی حفظ توافق هسته‌ای با ایران صحبت خواهند کرد، عباس عراقچی دیروز در حاشیه مجمع گفت‌وگوی تهران ضمن تأیید اینکه ایران آمادگی دارد هر لحظه که طرف‌های مقابل بتوانند خواسته‌های ایران را تأمین کنند و تحریم‌ها را بردارند به تعهدات برجامی برگردد، تأکید کرده که توافق هسته‌ای تازه با برداشتن گام پنجم ایران به وضعیت تعادل رسیده است. معاون ظریف گفته است: «از نظر ما الان یک تعادل معقولی در برجام برقرار شده و در مقابل تحریم‌هایی که برگشته ما هم محدودیت‌های خود را برداشتیم.» عراقچی گفته که در حوزه غنی‌سازی الان می‌توان گفت هیچ محدودیتی برای خودمان قائل نیستیم. او در عین حال این را هم گفته که اینکه در صحنه عمل و فنی چه اقداماتی صورت گیرد براساس نیاز سازمان انرژی اتمی است که چه درصدی غنی‌سازی انجام می‌دهند و چه موادی نیاز دارند. به گفته معاون وزیر خارجه، همه برنامه‌ها طبق نیاز‌های کشور و برنامه سازمان انرژی اتمی است و ایران از این جهت محدودیتی برای خود در برجام قائل نیست. عراقچی گفت: «اما این به معنای این نیست که ایران از برجام خارج شده، بلکه ما تعادلی را در برجام به نوعی ایجاد کرده‌ایم.»

مکانیسم ماشه ما را به پایان نزدیک می‌کند
عراقچی درباره همکاری با آژانس گفته که همانطور که در بیانیه دولت آمده همکاری‌های ما با آژانس کمافی‌السابق ادامه دارد. عراقچی با اشاره به بحث‌هایی که درباره به کار‌گیری مکانیسم ماشه از طرف اروپایی‌ها مطرح شده، می‌گوید: «شنیده می‌شود طرف‌های مقابل دنبال عکس‌العمل و فعال کردن مکانیسم حل اختلافات در بند ۳۶ هستند، طبیعی است این‌ها یک شرایطی را ایجاد خواهد کرد که ما به پایان برجام سریع‌تر نزدیک شویم.»‌عراقچی خاطرنشان کرد: «امیدواریم همانطور که ایران بعد از خروج امریکا از برجام تاکنون کاملاً مدبرانه برخورد کرده است کشور‌های اروپایی و بقیه اعضای مشارکت‌کننده در برجام با تدبیر رفتار کنند و از تنش‌ها و بحران‌های بیشتر پرهیز کنند.»‌وی درباره ترور سردار سلیمانی و تأثیر آن بر معادلات منطقه گفت: مسلماً همه معادلات منطقه تغییر پیدا کرده و ما اکنون با معادله جدیدی مواجهیم که می‌توان آن را آغاز پایان حضور امریکا در منطقه نامید. به جد معتقدم مهم‌ترین برکت شهادت سردار سلیمانی و خون این سردار بزرگ این است که روند خروج امریکا از منطقه و نفوذ و حضور آن در منطقه شروع شده و طلیعه آن را با رأی پارلمان عراق مشاهده کردیم. عراقچی همچنین با بیان اینکه امنیت را خارجی‌ها نمی‌توانند ایجاد کنند، گفت: امنیت در هر منطقه‌ای از جمله خلیج فارس در دست خود ماست. امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست یا همه امنیت دارند یا ندارند.

مسکو‌: گام پنجم ایران تهدید آمیز نیست
وزارت خارجه روسیه دیروز بار دیگر ضمن تأکید بر عدم تهدیدآمیز بودن گام پنجم ایران از طرفین برجام خواست شرایطی را برای ازسرگیری اجرای پایدار این توافق فراهم آورند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه روسیه طرفین امضاکننده برجام (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) و ایران را ترغیب کرد شرایطی را برای ازسرگیری اجرای پایدار توافق هسته‌ای فراهم آورند. بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفکس»، وزارت خارجه روسیه در این خصوص گفت: «ما تمامی شرکا را دعوت می‌کنیم که مسیر تعیین شده در برجام را ترک نکنند و شرایطی را برای ازسرگیری اجرای پایدار آن فراهم آورند». وزارت خارجه روسیه بار دیگر به گام پنجم ایران در خصوص برجام اشاره کرد و گفت: «اقدامات ایران در زمینه کنارگذاشتن محدودیت‌های مشخص شده در برجام در زمینه توسعه توانمندی در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، هیچ تهدیدی در زمینه اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ایجاد نمی‌کند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
عبدالله منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
برجامی هم مانده ؟ چرا از این برجام خسارت بار خارج نشدید ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
میشه اینهمه برجام برجام نکنی !!!!
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
اینهم از نوجه ظریف.
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
0
0
برجام_باید_آتش_کشیده_شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار