کد خبر: 984775
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
مهدی فتحی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هشتگ انتقام سخت در توئیتر و سخنان مکرر مسئولان نظام نشان می‌دهد که تا چه اندازه ایرانیان خواستار انتقام خون سردار سلیمانی هستند.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را تسلیت گفتند و تأکید کردند: «انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است.»، اما نکته قابل‌تأمل آن است که از هم اکنون وعده رهبری برای «انتقام سخت» اثر خود را روی بازار‌های مهم اقتصادی گذاشته است و نمود عینی آن در رسانه‌های غربی کاملاً مشهود است، آنچنان‌که مرتب بر گمانه‌زنی‌های احتمالی بر روش انتقام سخت ایران از این اقدام تروریستی امریکا و آثار آن می‌پردازند.

الیزابت وارن، سناتور دموکرات و داوطلب ریاست جمهوری گفته است: این حرکت بی‌پروا، تنش با ایران را افزایش می‌دهد و احتمالاً باعث کشتار بیشتر و درگیری جدیدی در خاورمیانه می‌شود. وی افزوده‌است:‌اولویت ما باید جلوگیری از جنگ پرهزینه دیگری باشد.

جو بایدن هم با اظهارات مشابه دیگر دموکرات‌ها، اقدام دولت ترامپ در ترور سردار قاسم سلیمانی را انداختن دینامیت در انبار باروت دانست و گفته‌است: قطعاً این اقدام، عکس توجیه جلوگیری از حملات بیشتر عمل خواهد کرد.
این موضع‌گیری‌ها به وضوح نشان می‌دهد که امریکایی به خوبی سایه فرشته مرگ را بر سر سربازان خود در منطقه می‌بینند و قیمت‌های بازار‌های جهانی به روشنی نشان می‌دهد که «انتقام سخت» آغاز شده‌است.

«انتقام سخت» کابوسی جدی را برای امریکایی رقم زده است، کابوسی که می‌تواند با تدبیر مسئولان، دوام‌دار و پر هزینه‌تر از تصور امریکایی‌ها باشد. آنچنان که ارزش دلار در قیاس با سایر ارز‌ها کاهش یافته و در اثر این کاهش، قیمت طلا به سطح بالای ۱۵۵۲ دلار در هر انس رسید و در عین حال نفت نیز از مرز ۶۳ دلار گذشت.

اما این تمام ماجرا نیست، زیرا امریکایی‌ها در رسانه‌های خود نه‌تن‌ها به این جهش‌های قیمتی در شاخص‌های مهم اقتصادی اشاره کرده‌اند بلکه بیم نحوه انتقام خون سپهبد قاسم سلیمانی باعث شده تا بیش از پیش نگران جهش دوم قیمت نفت باشند. خبرگزاری سی ان ان امریکا به وضوح از نگرانی خود درباره عملیاتی کردن بستن تنگه هرمز سخن گفته‌اند که در عمل حدود ۲۵ تا ۲۴ درصد نفت جهان از آن می‌گذرد.

آن‌ها در حالی که تا همین چندی پیش نشان می‌دادند که امنیت منطقه خاور‌میانه برای تأمین انرژی برایشان بی‌اهمیت است، اما در رسانه‌هایشان به وضوح از نگرانی عمیق بر هم خوردن ثبات در نفت‌خیزترین نقطه جهان و به خطر افتادن شرکایشان در منطقه سخن می‌گویند.

اعتراف سیاستمداران امریکایی به وجود دلهره‌ای جدی درباره خطر جانی سربازان مستقر در پایگاه‌های نظامی منطقه و تورم انتظاری در قیمت نفت نکاتی است که این روز‌ها به کرات در رسانه‌های غربی قابل مشاهد‌ه‌است. افزایش قیمتی که هم اکنون در سه روز گذشته نمود عینی داشته و قیمت نفت حدود ۳ درصد بالا رفته‌است.

تقریباً تمام کارشناسان حوزه بازار نفت از استرالیا تا امریکا همگی در انتظار عکس‌العمل ایران هستند و معتقدند واکنش ایران در این‌باره تأثیرات جدی‌ای در بازار‌های مختلف جهان می‌گذارد.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ایران نیز باید مانند امریکا که پیوست عملیات روانی برای بر هم خوردن هیمنه و آرامش امریکایی‌هایی باشد که با وجود هزاران کیلومتر فاصله در مسائل کشور‌های منطقه‌ای دخالت کرده و آنچنان جسارت را به سر حد اعلی رسانده‌اند که دست به عملیات تروریستی می‌زنند.

آن‌ها براین باورند که برای اثر گذاری انتقام سخت همان طور که اکنون آثارش قابل رؤیت در اقتصاد جهانی است مانند الگویی که امریکایی برای جریان تحریم استفاده می‌کنند، طراحی شود. هر هفته یک یا دو نفر را برای زنده نگهداشتن آثار تحریم در لیست سیاه قرار می‌دهد. برای تحقق نهایی «انتقام سخت» باید به دنبال اثر‌گذاری حداکثری در اقتصاد غربی‌ها بود تا بار دیگر کسی جرئت تکرار چنین خبط بزرگی در مقابل ملت بزرگ ایران نداشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار