کد خبر: 984343
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
ذخیره دارویی ۳۴۵ بیمار مبتلا به MPS در حال اتمام است، اما از آنجا که دو شرکت امریکایی تولیدکننده انحصاری این دارو در جهان هستند، با تحریم‌های امریکا علیه کشورمان در عمل بیماران MPS تحریم شده‌اند و شرکت‌های امریکایی داروی این بیماران را به ما نمی‌فروشد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  وزیر بهداشت هم در نامه‌ای به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران خطاب به وی تأکید کرد: «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که صد‌ها کودک ایرانی مبتلا به MPS به دلیل کمبود دارو‌های فوق در معرض خطر مرگ و میر و عوارض جانبی قرار گرفته‌اند.»

بیماری «موکوپلی ساکاریدوز» یک گروه از بیماری‌های ژنتیکی - متابولیکی نادر است که در طبقه‌بندی بیماری‌ها جزو بیماری‌های ذخیره لیزوزومی است. بیماری MPS یک بیماری پیش رونده است، ولی می‌توان با تشخیص زود‌رس از برخی از علائم آن جلوگیری کرد. تعدادی از مبتلایان به این بیماری هم از نطر ذهنی سالم بوده و هم از لحاظ یادگیری و آموزشی مشکلی ندارند، ولی از نظر جسمی و بدنی دارای مشکلات عدیده‌ای هستند و بدن آن‌ها رشد نمی‌کند و تنها قد و وزن این بچه‌ها تا سن هفت سالگی رشد می‌کند. این بیماری شیوع زیادی نداشته و با الگوی وراثت اتوزومی به ارث می‌رسد که از هر ۵۰ تا۱۰۰هزار نفر یک فرد به این بیماری مبتلا می‌شود. تنها شرکتی که دارو‌های مختص این بیماری را تولید می‌کند، شرکتی امریکایی است که به دلیل تحریم‌های امریکا علیه کشورمان حاضر نیست به ما دارو بفروشد و حالا ذخایر دارویی بیماران مبتلا به این بیماری در حال اتمام است. بیماران MPS تنها بیمارانی نیستند که از تحریم‌ها و محرومیت‌های خرید دارو رنج می‌برند و بسیاری دیگر از بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و نادری همچون بیماران پروانه‌ای که دارو‌های انحصاری شرکت‌های اروپایی یا امریکایی را دارند هم نمی‌دانند آیا در آینده دارویشان به دستشان می‌رسد یا خیر؟

نزدیک شدن ذخیره دارویی MPS به صفر
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در حساب توئیتری خود با اشاره به عدم عرضه دارو‌های بیماران MPS از سوی شرکت امریکایی به دلیل تحریم‌های امریکا علیه کشورمان نوشت: «قرار بود دارو‌های بیماران MPS از سوی شرکت امریکایی تولیدکننده این دارو، تأمین شود که به دلایل مختلف و به دنبال تحریم‌ها، مستقیماً بیماران ایرانی MPS را به نوعی مورد تحریم قرار دادند و این دارو را در اختیار ما قرار ندادند.»

آنطور که جهانپور خبر داده است، شاید در روز‌های آینده عملاً ذخیره دارویی ما در حوزه بیماران MPS صفر شود. بنا به تأکید وی تولید داروی بیماران مبتلا به MPS در انحصار امریکا بوده و اکنون این دارو مستقیماً از سوی امریکا تحریم شده است. بنابراین هیچ راهی برای دسترسی به این دارو‌ها نداریم. حیات بیماران MPS از سوی ایالات متحده امریکا هدف گرفته شده است.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو این رفتار غیرانسانی امریکا به نوعی حیات و زندگی بیماران مبتلا به MPS را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تهدید تحریم
سعید نمکی هم دو روز پیش در نامه‌ای به «تدروس آدانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران و با تأکید بر اینکه ایرانیان قربانی جنگ اقتصادی هستند که توسط دولت ایالات متحده امریکا تحمیل شده، نوشت: «محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط امریکا تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای شهروندان ما غیرممکن کرده است. در حالی که دولت امریکا مدعی است تحریم‌های اقتصادی آنان علیه ایران شامل دارو، مواد غذایی و وسایل پزشکی نمی‌شود، اما واشنگتن تقریباً تمام معاملات مالی ایران از طریق سیستم بانکی بین‌المللی را مسدود کرده است.»

بنا به تأکید نمکی، امریکا با اعمال قوانین سخت‌گیرانه در حقیقت انجام معاملات بشردوستانه توسط شرکت‌ها را محدود کرده و مانع ورود کالا‌هایی پزشکی به ایران است.

جنایت علیه بشریت
وی خطاب به مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: «امریکا با تحریم ایران، نه تنها متهم به انجام «تروریسم اقتصادی» است بلکه علیه شهروندان ایرانی دست به ارتکاب جنایت علیه بشریت زده است.»

نمکی با اشاره به تحریم‌های امریکا یادآور شد: «موانع عمده بر واردات مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی و گزینه‌های درمانی موجود بر بیماران ایرانی تأثیر گذاشته است. به طور خاص، من بر تحریم‌های جدید امریکا علیه دارو‌های ۳۴۵ بیمار موکوپلی‌ساکاریدوز (MPS) متذکر می‌شوم که دو شرکت امریکایی مانع ارسال دارو‌های این نوع از بیماری به ایران می‌شوند.»

وزیر بهداشت در این نامه تأکید کرده است: «جمهوری اسلامی ایران همواره براساس منافع مشترک و احترام متقابل به دنبال تعامل سازنده و عزتمندانه با جهان بوده است. در مقابل، ایالات متحده بدون توجه به حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرده است.»

وی هدفش از نوشتن این نامه به مدیر کل سازمان بهداشت جهانی را این‌گونه بیان کرده است: «می‌خواهم به شما اطلاع دهم که صد‌ها کودک ایرانی مبتلا به MPS به دلیل کمبود دارو‌های فوق در معرض خطر مرگ و میر و عوارض جانبی قرار گرفته‌اند.»

پیش از این نیز وزیر بهداشت نامه دیگری به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نوشته و شرایط بیماران ایران به دلیل محدودیت‌های تحریمی را شرح داده بود. نامه‌ای که انگار هیچ نتیجه‌ای نداشت، به گونه‌ای که نمکی در نامه اخیرش اشاره‌ای هم به نامه گذشته کرده و نوشته است: «به دنبال نامه قبلی من در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۲۰۱۹، اوضاع بدتر شده است و ما برای رفع این اوضاع وخیم، مطلقاً اقدامی از جامعه بین‌المللی و به ویژه هیچ یک از نمایندگان سازمان ملل ندیده‌ایم.»

محسن اسدی لاری، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت هم در واکنش به تحریم‌های دارویی امریکا و رنج بیماران بزرگ Mps از عدم تأمین داروهایشان در این‌باره در حساب توئیتری خود نوشت: «در حالی که جهان سال نو میلادی را جشن می‌گیرد، بیماران MPS در ایران به دلیل امتناع دو شرکت داروسازی امریکا از ارائه محصولات انحصاری خود به کودکان بیگناه ایرانی، از بیماری به شدت رنج می‌برند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
0
0
اگر تحریم هستیم ارز لازم برای واردات کالاهای لوکس و پورشه و لامبورگینی و لوازم آرایش و خاک گربه از کجا می آید؟ می بینید که هم ارز هست و هم راه انتقال آن هست. منتهی ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار