کد خبر: 983619
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
اصلاح‌طلبان که همواره در خصوص احراز صلاحیت‌شان برای انتخابات مجلس، از شورای نگهبان انتقاد می‌کردند، حالا با مشکل دیگری مواجه شده‌اند و آن رد صلاحیت از سوی هیئت‌های اجرایی است. هیئت‌های اجرایی منتخبان دولت و زیر نظر وزارت کشور هستند. اخیراً هم تلاش اصلاح‌طلبان مجلس برای استیضاح وزیر کشور در آستانه انتخابات مجلس با شکست مواجه شد.

پیش از این، خبر‌هایی از مذاکرات بزرگانی از اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان به گوش می‌رسید. به نظر می‌رسد حالا آنان این مذاکرات را جدی‌تر گرفته و از هیئت‌های اجرایی دولتی که خود بر سرکار آورده‌اند، به شورای نگهبان پناه برده‌اند! حجت‌الاسلام احمد مازنی، عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس در گفتگو با تابناک با اشاره به رد صلاحیت تعدادی از کاندیدا‌های اصلاح‌طلب و نمایندگان عضو فراکسیون امید از سوی هیئت‌های اجرایی گفت: «بنا بر اخبار رسیده، رد صلاحیت‌های هیئت‌های اجرایی به گونه‌ای بوده که متأسفانه زحمت شورای نگهبان را کم کرده و در برخی موارد، مبانی محکمی دال بر رد صلاحیت وجود ندارد.» اصلاح‌طلبان هیچ وقت عدم صلاحیت نیرو‌های خود را نپذیرفته‌اند و همه افراد زیرمجموعه خود را برای کاندیداتوری در هر انتخاباتی دارای صلاحیت می‌دانند، حتی اگر آنان محکومان یا بازداشتی‌های سیاسی و امنیتی باشند!

مازنی از گفتگو با شورای نگهبان برای موضوع بررسی صلاحیت‌ها گفته و با تأکید بر اینکه راه برخورد با ردصلاحیت‌ها تقابل نیست، با ادبیاتی که تندی ادبیات تندرو‌های اصلاح‌طلب علیه شورای نگهبان را ندارد، گفته که «باید ضمن اینکه مجریان و ناظران را از خود بدانیم، همه جناح‌ها اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا و احزاب و تشکل‌ها و کاندیدا‌ها ارتباط‌شان را با شورای نگهبان ناظران و مجریان انتخابات بر پایه تعامل و گفتگو تعریف و از هرگونه حرکتی با استنباط تقابل به شدت پرهیز کنند.» و بعد از گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان گفته‌اند: «در همین چارچوب جناح‌ها و شخصیت‌های تأثیرگذار با یکدیگر تعامل داشته و گفتگو‌های مستقیم و غیرمستقیم با اعضای شورای نگهبان صورت می‌گیرد. مشخصاً آقای عارف دیداری با حقوقدانان شورای نگهبان داشته و آقای انصاری نیز بعد از انجام دیدار کوتاهی قرار شده مجدداً دیدار مفصل‌تری داشته باشد. بنابراین، در مجموع احساس می‌کنم مسیر تعامل و گفت‌وگوست.»

محمدرضا عارف در سال‌های اخیر با انتقاد جدی اصلاح‌طلبان نسبت به عملکرد ساکتش! در مجلس روبه‌رو بوده است. طبیعی است اگر بتواند در چانه‌زنی با شورای نگهبان، برای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده، مجوز کاندیداتوری بگیرد، کمی از فشار همفکران اصلاح‌طلبش بر خود را کاهش خواهد داد. البته این میان، یک سؤال هم باقی خواهد ماند و آن اینکه آیا گفتگو (بخوانید چانه‌زنی و پادرمیانی) میان اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان، به کسی که صلاحیت قانونی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارد، صلاحیت خواهد بخشید؟!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار