کد خبر: 982703
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: با رفع موانع واردات برنج و لغو ممنوعیت ترخیص آن از گمرکات در حال حاضر ۷۷ هزار تن برنج در جریان ترخیص قرار دارد.
به گزارش ایسنا، برنج از جمله کالا‌های اساسی بود که در سال‌جاری واردات و ترخیص آن در دوره‌ای با ممنوعیت مواجه شد تا اینکه بعد از رایزنی‌های صورت گرفته و مکاتبات با دستگاه‌های ذیربط و از سوی درخواستی که انجمن واردکنندگان برنج درباره تأمین و نیاز بازار برای برنج‌های خارجی داشت این ممنوعیت‌ها برداشته شد و ترخیص این کالا تحت شرایط و ضوابط خاصی در دستور کار قرار گرفت و در روز‌های گذشته گمرک ایران اعلام کرد ترخیص برنج‌های وارداتی آغاز شده است.

آنچه در تازه‌ترین اعلام ارونقی، معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران دیده می‌شود این است که در حال حاضر ۷۷ هزار تن برنج به گمرک اظهار شده و تشریفات آن به طور سیستمی در حال انجام است و روزانه بین ۵ تا ۱۰ هزار تن برنج ترخیص می‌شود.
اما ماجرای ممنوعیت و در ادامه لغو ترخیص برنج‌های وارداتی از این قرار بود که در مرداد ماه سال‌جاری ممنوعیت واردات برنج به گمرک اعلام می‌شود و این در حالی بود که در آن زمان با توجه به اینکه واردکنندگان کالای خود را به گمرک اظهار کرده و تشریفات کمرگی را طی کرده بودند مکاتبات متعددی از سوی گمرک و صاحبان کالا برای ترخیص موقت و حتی قطعی این کالا‌ها انجام می‌شود، چراکه حتی پروانه گمرکی را هم دریافت کرده بودند و مشکلی در ترخیص وجود نداشت.

با این وجود در دهم شهریورماه ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند برنج‌هایی که شرکت بازرگانی دولتی وارد کرده باید ترخیص شود، چراکه این کالا جزو ذخایر راهبردی است و با نظارت ستاد تنظیم بازار توزیع می‌شود، براین اساس گمرک اقدام می‌کند و برنج‌های وارداتی بازرگانی دولتی ترخیص می‌شود.
اما بعد از پیگیری‌هایی که از سوی گمرک و دستگاه‌های ذیربط انجام شد، در ۲۴ شهریورماه بود که بقیه واردکنندگان توانستند برنج‌ها را از گمرک ترخیص کنند ولی مجوز توزیع آن را نداشتند و ترخیص آن‌ها با دو تعهد به ستاد تنظیم بازار و شرکت بازرگانی خارجی انجام شد مبنی بر اینکه کالا را فقط ترخیص کرده و توزیع نکند.
ماجرا تا جایی پیش رفت که در اول آذر ماه ممنوعیت ترخیص برنج برداشته می‌شود و با ابلاغ این موضوع به گمرک صاحبان برنج‌های وارداتی می‌توانستند کالای خود را غیرمشروط و به صورت قطعی از گمرک خارج کند تا اینکه در روز‌های گذشته ترخیص برنج‌های وارداتی به صورت رسمی آغاز شد.

آنطور که معاون فنی و امور گمرکی ایران گفته از ابتدای امسال حدود یک میلیون و ۸۳ هزار تن برنج وارد شده که ۵۶ هزار تن آن در گمرک شهید رجایی و ۱۹ هزار تن دیگر در چابهار و سایر بنادر قرار داشته است.
اما مشکلی که در رابطه با ترخیص برنج در مدت اخیر وجود داشت بخشی از آن مربوط به یکی از مجوز‌های قانونی از نظر فیزیکی بود که بعد از توافقات انجام شده بین دستگاه‌های ذیربط برطرف شد و براین اساس ترخیص آغاز شد و در روز‌های گذشته مشکلی در این رابطه از سوی گمرکات اعلام نشده است.
این در حالی است که به گفته معاون گمرک، تا ۱۶ آذر ماه ۸۲ هزار تن برنج موجودی انبار‌ها بوده که به گمرک اظهار شده و در همین زمان بخش دیگر از برنج‌های وارداتی هنوز اظهار نشده بودند که بعد از رفع ممنوعیت ۷۷ هزار تن آن در جریان ترخیص قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار