سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، نعمت الله ترکی، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران در نشست خبری با اشاره به رسالت بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: این بودجه مطابق با شرایط تحریمی و با رویکرد مهار تورم و صیانت از تولید و اشتغال آن در نظر گرفته شدهاست.
وی افزود: سهم استان تهران از ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در کشور ۱۲۶ هزار فرصت شغلی است که ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای سال ۹۹ در نظر گرفته و همین میزان نیز برای سال جاری منظور شده است. ترکی با اشاره به شش ویژگی بودجه تصریح کرد: ثبات و انضباط مالی، کارآمدسازی بازار ارز، معیشت عمومی، کاهش فقر، استمرار تأمین کالاهای اساسی و دارو، تولید و ایجاد زیرساختها از دیگر ویژگیهای بودجه است.
وی ادامه داد: ۸۰ هزار میلیارد تومان سهم مالیات استان تهران است که ۴۹ درصد درآمدهای لایحه بودجه ۹۹ را در بخش منابع عمومی بودجه تشکیل میدهد و رشد ۱۸ درصدی نسبت به سال جاری دارد.
رشد ۲۱ درصدی اعتبارات هزینهای استان تهران
ترکی در مورد اعتبارات هزینهای استان تهران گفت: ۹۴۴ میلیارد تومان سهم اعتبارات هزینهای استان بوده که رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال جاری دارد. در مورد اعتبارات طرحهای عمرانی استان نیز در لایحه بودجه ۹۹ برای این بخش هزار و ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد همچنین ۶۶ درصد بودجه مصوب عمرانی استان رشد کردهاست. ترکی در پاسخ به این سؤال که تهرانیها بیشتر جزو کدام دهکهای درآمدی محسوب میشوند، طبق طرح یارانه بنزین که وزارت رفاه انجام داد بالغ بر ۵۱ درصد تهرانیها مشمول یارانه بنزین نشدند، آیا جزو سه دهک بالای درآمدی هستند، گفت: بله، این موضوع قابل تأیید است و نیمی از تهرانیها جزو دهکهای ۸، ۹ و ۱۰ درآمدی محسوب میشوند. وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه سهم استان تهران از مالیات در سال جاری چقدر است، گفت: بر اساس آمارهای هفت ماهه امسال بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شد که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن با سهم ۷۶ درصدی مربوط به این استان است.
رئیس سازمان مدیریت تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بودجه هر شهروند تهرانی در سال جاری چقدر است، عنوان کرد: بودجه سال جاری استان ۲ هزار میلیارد تومان است که میتوان آن را تقسیم بر ۱۳ میلیون نفر کرد که رقمی حدود ۱۵۰ هزار تومان میشود. برای سال آینده نیز حدود ۳ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای استان در نظر گرفته شدهاست. وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا طرح زوج و فرد و ترافیک شهرداری برای رفع آلودگی هوا جواب داد، با رد این موضوع گفت: این طرح جواب نداد؛ چراکه راهکارهای دیگری نیز میتوان اجرا کرد. فکر میکنیم راهکارهای کوتاهمدت نیز در این زمینه وجود دارد که بتوان باعث کاهش آلودگی شد. متولی این موضوع در شهر تهران، شهرداری است، اما در استان یکی از سازمانهای پیشنهاددهنده هستیم. در کوتاهمدت موضوع توسعه حمل و نقل درون و برونشهری منجر به کاهش ایاب و ذهاب و ترافیک میشود و بیش از ۵/۳ میلیون نفری میتوانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. شهرداری تهران و شورای شهر در قالب برنامه سوم توسعه شهری برنامه داشتند که تأکید کردیم این مباحث در اولویتها باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که برای موضوع حمل و نقل عمومی تهران و کاهش آلودگی عنوان شد، دولت قبل ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران واگذار کرد، اما دولت کنونی در این زمینه اقدام نکرده است، گفت: این موضوع را قبول نداریم و فکر میکنیم در بحث مالیات بر ارزش افزوده و دیگر منابع حمل و نقل عمومی میتواند توسعه یابد. سال ۹۷، ۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تهران و ۳ هزار میلیارد تومان نیز به شهرداریهای حومه پرداخت شد. ترکی با بیان اینکه ۷۸ میلیون نفر یارانهبگیر در کشور وجود دارد، گفت: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار در استان تهران ساکن هستند که از این تعداد ۴ میلیون خانوار یارانه میگیرند. هنوز آماری از طرح معیشت یا یارانه بنزین ارائه نشدهاست.
وی با بیان اینکه سرانه جمعیتی شهر تهران نسبت به گذشته کاهش داشتهاست، گفت: نرخ رشد جمعیت شهر تهران به ۷۰/ ۱ تا ۷۵/ ۱ درصد کاهش یافت و سالی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر مهاجرت معکوس از شهر به شهرهای حومه ثبت میشود. رئیس سازمان مدیریت تهران در مورد طرح تشکیل استان تهران جنوبی گفت: این موضوع درخواست نمایندگان است که البته نیاز به کارشناسی و بررسی مزایا و معایب آن دارد. با آنچه رخ میدهد، مخالفتی نداریم. کیفیت ارائه خدمات به جمعیت مهم است. از سال ۴۲ به این طرف قزوین و کرج از تهران جدا شدند. نکته اولویتدار نحوه خدماترسانی است.