کد خبر: 981899
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۰
لیگ‌های اروپایی دستخوش تغییرات تحمیلی
مخالفت‌ها با طرح جدید یوفا برای لیگ قهرمانان اروپا یک‌بار دیگر بالا گرفت. در حالی امروز قرعه‌کشی مرحله حذفی لیگ قهرمانان ۲۰۲۰- ۲۰۱۹ در نیون سوئیس برگزار می‌شود که تیم‌های مدعی قاره نسبت به تغییرات احتمالی رقابت‌ها در سال‌های آتی ابراز نگرانی کرده‌اند.
شیوا نوروزی
سرویس ورزشی جوان آنلاین: افزایش تیم‌های شرکت‌کننده، افزایش تعداد بازی‌ها و تغییر در زمان برگزاری مسابقات از جمله این تغییرات خواهد بود.

شیوه جدید
اتحادیه فوتبال اروپا معمولاً هرچند سال یک بار تغییرات گسترده‌ای را در رقابت‌های قاره ایجاد می‌کند تا از این طریق هم جذابیت فوتبال اروپا حفظ شود و هم منافع مالی باشگاه‌ها و همچنین یوفا افزایش یابد. برای رسیدن به این مقاصد اصولاً مدیران یوفا طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که مسابقات را به شکل کامل دگرگون می‌کند و همین دگرگونی هم نگرانی باشگاه‌ها و مربیان را به همراه دارد. ایجاد تحول در برگزاری رقابت‌های یورو یکی از مهم‌ترین نمونه‌های این تغییرات به شمار می‌رود؛ در واقع با تصمیم اتحادیه فوتبال اروپا مسابقات جام ملت‌های قاره بسیار متفاوت‌تر از همیشه برگزار خواهد شد. در گام بعدی قرار است الکساندر چفرین، رئیس یوفا و همکارانش این‌بار لیگ قهرمانان را زیرورو کنند.

طرح فوق هنوز به تصویب نهایی نرسیده، اما چفرین با همکاری آنیلی، رئیس اتحادیه باشگاه‌های اروپا قصد دارد پس از جلب نظر مسئولان باشگاه‌های معتبر آن را به مرحله اجرا درآورد. گفته می‌شود شیوه جدید رقابت‌ها از سال ۲۰۲۴ به اجرا درخواهد آمد. اصلی‌ترین تغییر مدنظر یوفا بالا بردن تیم‌های حاضر در رقابت‌هاست. در حال حاضر مرحله گروهی لیگ قهرمانان در هشت گروه چهار تیمی برگزار می‌شود، اما در شیوه جدید ۳۲ تیم در چهار گروه هشت تیمی به میدان خواهند رفت!

به این شکل هر تیم مجبور است ۱۴ بازی را به صورت رفت و برگشت برگزار کند. افزایش بازی‌ها فشردگی مسابقات در لیگ‌های اروپایی را به همراه خواهد داشت و این مسئله علت اصلی مخالفت پنج لیگ معتبر اروپا (لالیگا، بوندس‌لیگا، لوشامپیونه، سری آ و لیگ برتر) با این شیوه است.

تغییرات به همین‌جا ختم نمی‌شود، چراکه یوفا برای جذب بیننده بیشتر از قاره‌های دیگر قصد دارد بازی‌ها را از روز سه‌شنبه و چهارشنبه به روز‌های شنبه و یک‌شنبه منتقل کند. این هم دلیل دیگری برای مخالفت مدیران و مسئولان باشگاه‌های سرشناس است. اغلب بازی‌ها در هر پنج لیگ معتبر قاره سبز آخر هفته برگزار می‌شود و با عملی شدن تصمیم یوفا مشکلات به شکل فزاینده‌ای افزایش خواهد یافت. جلب‌توجه فوتبال‌دوستان و اسپانسر‌ها در شرق آسیا یکی از اهدافی است که یوفا آن را پیگیری می‌کند. گفته می‌شود اتحادیه فوتبال اروپا برای جلب‌نظر اسپانسر‌های چینی، حتی ساعت بازی‌ها را نیز دستخوش تغییرات خواهد کرد تا چینی‌ها مجبور نباشند لیگ قهرمانان را در ساعت‌های ابتدایی صبح پیگیری کنند.

زجری که یوفا تحمیل می‌کند
در همان ابتدا که طرح اولیه یوفا برای تغییرات در لیگ قهرمانان مطرح شد، مخالفت‌های زیادی را به همراه داشت، اما واکنش تند سرمربی لیورپول به این موضوع جدیدترین انتقاد مطرح شده به تغییرات احتمالی است. تیم یورگن کلوپ باید در قطر و در جام باشگاه‌های جهان به میدان برود. فشرده شدن بیش از حد مسابقات در ماه دسامبر کافی بود که کلوپ در پاسخ به این سؤال واکنش تندی نشان دهد: «شما دوست دارید زجر کشیدن ما را ببینید، واقعیت این است. وانمود می‌کنید از این بابت نگرانید، ولی در واقع هیچ‌کس عین خیالش نیست. ما باید جور این شرایط را بکشیم. ما در این باره صحبت می‌کنیم، ولی هیچ‌کس هیچ حرف دیگری نمی‌زند. من واقعاً نمی‌دانم بقیه چه می‌خواهند.» علاوه بر لیورپولی‌ها، باواریایی‌ها نیز دل خوشی از تصمیمات یوفا ندارند. بایرن‌مونیخ یکی از غول‌های فوتبال اروپا محسوب می‌شود و در این سال‌ها همواره یکی از مدعیان قهرمانی قاره بوده است. هربرت هاینر، رئیس باشگاه بایرن با جدیتی عجیب در خصوص تغییرات احتمالی لیگ قهرمانان موضع‌گیری کرده است: «ما پای بوندس‌لیگا می‌ایستیم. به هیچ سوپرلیگی علاقه نداریم و واضح این موضوع را عنوان می‌کنیم. ما نیز بی‌شک علاقه‌مندیم موفقیت‌هایی بین‌المللی داشته باشیم، اما فلسفه وجودی لیگ قهرمانان اروپا نیز همین است و من فکر می‌کنم این تورنمنت یک روش موفق با یک قالب مشخص است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار