کد خبر: 981883
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
در آستانه برگزاری جلسه پارلمان لبنان و در شرایطی که افکارعمومی منتظر انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور است، برخی تحرکات داخلی در تضاد با انتخاب مجدد حریری و نیز تلاش‌های حزب‌الله در راستای تشکیل دولت شدت گرفته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: قرار است پارلمان لبنان امروز در دو نوبت صبح و عصر در کاخ بعبدا در شرق بیروت تشکیل جلسه دهد تا نامزد نخست‌وزیری مشخص شود. در چنین شرایطی، حملات به دفاتر احزاب و گروه‌های سیاسی لبنان، فضا را در این کشور متشنج کرده است. افراد ناشناس صبح روز یک شنبه در شیشه‌ای دفتر حزب مسیحی «جریان آزاد ملی» به رهبری «جِبران باسیل» وزیر امور خارجه این کشور را شکستند و پس از به آتش کشیدن ساختمان که خساراتی را برجای گذاشت، از محل گریختند. تجمع شماری از جوانان که پرچم لبنان را در برابر دفتر حزب مسیحی «کتائب» در شرق بیروت در دست داشتند، ناآرامی دیگری بود که بیروت تجربه کرد. شرکت‌کنندگان در این تجمع، با شعار علیه برخی مقام‌های سیاسی تحقق خواسته‌های اجتماعی و اقتصادی خود را خواستار شدند. علاوه بر این موارد، شنبه شب هم ده‌ها جوان معترض لبنانی، ضمن تجمع در میادین و مناطق مرکزی، غربی و شرقی بیروت، با نیرو‌های پلیس امنیت داخلی لبنان درگیر شدند و به طرف آنان سنگ پرتاب کردند که این درگیری ۲۰زخمی برجای گذاشت.

همزمان با تلاش‌های سیاسی برای تشکیل دولت در این کشور، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان بر لزوم حضور همه جناح‌های سیاسی در دولت بعدی لبنان تأکید دارد تا به این ترتیب دولت بتواند با وخیم‌ترین بحران اقتصادی این کشور در دهه‌های گذشته مقابله کند. با این حال معترضان، سیاستمداران تمام جناح‌ها و احزاب را به فساد مالی گسترده متهم می‌کنند و خواستار برکناری کل نظام حاکم از جمله دولت هستند. «حسن فضل‌الله» نماینده فراکسیون پارلمانی «وفاداری به مقاومت» وابسته به حزب‌الله لبنان در واکنش به تحولات اخیر گفت: «کسانی هستند که می‌خواهند کشور را به فتنه و تنش بکشانند. آنچه امروز در لبنان جریان دارد، نوعی جنگ مالی و اقتصادی است که بعد اصلی آن خارجی است. کسانی هستند که به خشونت و هدف قرار دادن ثبات کشور دعوت می‌کنند. این بخشی از تلاش‌ها برای مانع‌تراشی است، زیرا نشانه‌های حل و فصل اوضاع آشکار شده است. کسانی هستند که از طریق راه‌بندان‌ها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و دیگر اقدامات تحریک آمیز به دنبال تنش و تشدید اوضاع در خیابان‌ها هستند.»

روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» درباره آینده سیاسی لبنان و موضع حزب‌الله درباره حضور مجدد حریری در سمت نخست‌وزیر نوشت که آرای ائتلاف‌های پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر مشخص نیست، اما انتخاب سعد حریری با اکثریت آرا تقریباً مشخص شده است. الشرق‌الاوسط تصریح کرد که به نظر می‌رسد رویکرد حزب‌الله و امل هم نامزد کردن حریری باشد و نصرالله در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد. چون هیچ جایگزینی برای حریری تا چند ساعت قبل از آغاز جلسه پارلمان مطرح نشده انتظار می‌رود هر دو حزب حزب‌الله و امل به نامزدی حریری رأی مثبت دهند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
0
0
سعد حریری با سوء استفاده از قانون اساسی لبنان؛ نمیگذارد شخص دیگری نخست وزیر شود و خود برای پذیرش نخست وزیری، شروط نامعقول و مستبدانه میگذارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار