کد خبر: 981872
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۷
در سمنان و طي مراسم باشکوهي
عصر روز شنبه ۲۳  آذر ماه با حضور مقامات ارشد نظامي و مسئولان استاني میدان شهید دریادار همتی در سمنان افتتاح شد.

حسین بابامحمدی

 

عصر روز شنبه ۲۳  آذر ماه با حضور مقامات ارشد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، احمد همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، سید عباس دانایی فرماندار سمنان و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی استان ، مردم و مسولین استانی ، میدان شهید دریادار همتی افتتاح شد.در آئین افتتاح میدان شهید دریادار همتی، امیر دریادار کاویانی، معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر دریادار رحیم قیطاسوند معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مهمانان ویژه این برنامه بود.سمنان دریا ندارد، ولی دریادلی چون "محمدابراهیم همتی" فرمانده ناوچه پیکان دارد که افتخاری برای سمنان است.


***


در تاریخ دفاع مقدس آمده است که  ۳۹ سال قبل در چنین روزهایی، در حالی که ۶۷ روز از آغاز تهاجم صدام به کشور می‌گذشت، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آ‌ب‌های خلیج فارس چنان بلایی را بر سر نیروی دریایی ارتش بعث و تاسیسات نفتی آن‌ها فرود آورد که دیگر آن‌ها تا پایان جنگ یارای کمر راست کردن در عرصه خلیج فارس را نداشتند.انهدام سکو‌های نفتی دشمن بعثی به صورت صددرصدی، مهمترین دستاورد عملیات مروارید در ۷ آذر ۱۳۵۹ بود. عملیاتی که باعث توقف ۸ ساله صدور نفت دشمن به سایر کشور‌ها از طریق دریا شد.

قهرمان دریا دل این عملیات غرور آفرین جوان ۳۰ ساله ای از خطه کویر است؛ محمد ابراهیم همتی نخبه نظامی که پس از گذراندن دوران تحصیل در آلمان و سوئد و فرانسه، برای خدمت به میهن بازگشت و در همان سال اول جنگ با مدال شهادت همراه با ناوچه پیکان در دل خلیج همیشه فارس جاودانه شد.

در ۴ دهه اخیر شهر زادگاه این شهید شاخص کشور از یک نماد ملی برای معرفی وی بی بهره بود. تا اینکه در سوم خرداد سال ۹۷ همزمان با سالروز فتح خرمشهر، شهرداری سمنان پیشقدم اجرای یک طرح بزرگ ارج نهادن به مقام والای شهید دریادار همتی شد.

از آنجائیکه پیش از این تصمیم یکی از چهار راههای ارتباطی  مهم شهر با استقرار یک المان از ناوچه پیکان به نام این شهید مزین شده بود طرح احداث میدانی به وسعت چهار هزار متر مربع بنام و یاد این فرمانده دلاور کلید زده شد.

مرسوم است که علاوه بر نامگذاری میادین و مسیرهای دورن شهری به نام شهدا، نمادی از شهدای در سطح ملی نیز بنا نهاده می شود بنابراین در مرکز این میدان یکی از یادمان های بزرگ اختصاصی یک شهید در کشور به ارتفاع ۸متر در چهار طبقه ساخته شد.

استفاده از همکاری و همیاری و نظرات تخصصی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، توجه به سیما و منظر شهری در یکی از میدان های ورودی پر تردد شهر، بهره گیری از ظرفیت های گردشگری اطراف میدان نظیر استخر کشاورزی ، آبریزها و کوچه باغ ها، استفاده فرهنگی و کاربردی از محیط داخلی یک میدان برای اولین بار در استان، ایجاد جاذبه تماشای بافت باغ شهر از ارتفاع و تغییر نگرش از المان های کوچک و متوسط به سمت المان های ابعاد بزرگ برای نمود بهتر بخشی از ویژگی های این سازه ابتکاری ـ انتزاعی است.

مجریان متخصص امور عمرانی و شهری بخوبی می دانند که احداث میادینی از این نمونه علاوه بر تمهیدات انتظامی، راهور و محور دسترسی، جا به جایی مسیر تاسیسات زیربنایی و آزاد سازی زمین های مورد نیاز اطراف، از نظر  شکل هندسی، ابعاد، گردش‌ها، میزان تداخلات ترافیکی بسیار حائز اهمیت و قاعدتا هزینه بر است. اما با نگاهی به عمر طراحی و ساخت سایر میدان های شهر که عموما به بیش از دو و حتی سه دهه قبل بر می گردد، لزوم ایجاد میدانی به روز با کاربری های نوین منطبق بر اصول شهرسازی جدید در کنار جاذبه های تاریخی میادینی نظیر ارگ یک امر ضروری در زیباسازی شهر مرکز استان به نظر می رسد بخصوص اینکه این اقدام عمرانی با روح فرهنگی حاکم بر نام و یاد این شهید ملی برای انتقال ارزش های انقلاب و دفاع مقدس به نسل امروز از راه هنر معماری و مهندسی و عمران شهری سازگار و هم راستاست.

ازپروژه های شاخص فعالیتهای دو ساله دکتر سید محمد ناظم رضوی  شهردارتلاشگر سمنان 

احیای باغ راه ها و کوچه باغ های شهر در راستای توسعه گردشگری طبعت، احیای خانه های قدیمی و تاریخی، احداث هتل سنتی ، مراکز بوم گردی در خانه های تاریخی، توسعه سرانه فضای سبز شهروندی با احداث بوستانهای جدید، پیگیری احداث شهرک صنوف مزاحم آسیا، پیگیری ایجاد تقاطع غیرهم سطح امام حسن (ع)، پیگیری کسب برند جهانی شهر دوستدار کودک، پیگیری احداث اولین پارک هوشمند کودکان در ایران، پیگیری احداث شهر کودک (مرکز تخصصی خدمات کودک)، پیگیری پیاده راه نمودن خیابان امام (ره)، پیگیری توسعه و بهسازی مبلمان شهری و پیگیری اجرای کارت شهروندی "سمنان کارت " می توان نام برد.

 

میدان شهید دریادار همتی باکاربری فرهنگی

پروژه بزرگ میدان شهید دریادار محمد ابراهیم همتی افتتاح شد

شهردار سمنان در آئین افتتاح میدان دریادار همتی گفت: این میدان با کارایی نمادین و با بهره برداری فرهنگی تهیه و تدارک شده است.

 سید محمد ناظم رضوی اظهار داشت: این سازه برگرفته از المان های سازه ای و اشاره به هنر سنتی ایران و نمادی از ناوچه پیکان است که بهره برداری این  میدان به صورت فرهنگی خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهروندان می توانند به داخل میدان مراجعه نمایند، افزود: مردم با مراجعه به داخل میدان می توانند از گالری موزه این میدان اطلاعات کامل از عملیات مروارید، ناوچه پیکان و دلاوری های شهدای  نیروی دریایی خصوصا شهدای ناوچه پیکان و همزمان شهید دریادار همتی و همچنین ابعاد زندگی و حماسه ای  شهید محمد ابراهیم همتی دریافت نمایند . ناظم رضوی گفت: مهمترین اولویت توسعه شهر گردشگری است و  با هماهنگی فرمانداری در طول  سال برنامه هایی در مقیاس ملی در میدان و فضای گردشگری مجاورت آن، بوستان استخر کدیور و باغ راه های زیبای آن، می توان پیش بینی نمود تا با معرفی به عنوان  یکی از محورهای گردشگری شهر، زمینه را برای افزایش ورود گردشگران فراهم آورد . شهردار سمنان گفت: شهر سمنان با توجه به ظرفیت گردشگری در باغات شهر، سمنان در کشور می تواند از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد و امیدواریم به عنوان شهر ملی انتخاب شود.

 

در امنیت ملی بدنبال قدرت ملی هستیم

پروژه بزرگ میدان شهید دریادار محمد ابراهیم همتی افتتاح شد

معاون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نيز در  آئین افتتاح میدان شهید دریادار همتی سمنان گفت: امنیت برای همه کشورها مهم است و ایران از لحاظ نظامی، سیاسی، فرهنگی و حتی روانی بدنبال قدرت ملی نیست .حمزه علی کاویانی ادامه داد: اگر می بینیم کشورهای سلطه گر دنیا گسترش پیدا کردند از طریق دریا به این قدرت رسیدند.وی با اشاره به توانمندیهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تخصص و مهارت نیروی دریایی ارتش سبب شد در دوران جنگ، رژیم بعثی که مجهز به سیستم غربی و تجهیزات ساحلی بسیار مدرن بود را زمینگیر کند .  معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی ارتش به توانمندیها و رشادتهای شهید محمد ابراهیم همتی اشاره کرد و افزود:  شجاعت، دلیری و بزرگمردی شهید همتی زبانزد دنیا است و به دلیل این خصوصیات شهید و به فرمان امام راحل  هفتم آذر روز شهادت این شهید، به عنوان روز نیروی دریایی ثبت  ملی شد.

 کاویانی ضمن اشاره به اینکه نیروی دریایی مهم‌ترین شاخص برای ایجاد قدرت نظامی و اقتدار ملی است، افزود: اگر امروز کشورهای سلطه‌گر در دنیا منافع نامشروع خود را در سراسر دنیا توسعه می‌دهند و می‌کوشند تا این منافع گسترش پیدا کند، از طریق دریا سلطه خود را پیگیری می‌کنند.

پروژه بزرگ میدان شهید دریادار محمد ابراهیم همتی افتتاح شد

در ادامه مراسم خواهرشهید دریادارهمتی گفت: از شهردار سمنان که با پشتکار توانستند این طلسم را بالاخره حل کنند و این میدان به این بزرگی و باشکوهی افتتاح شود و به درجه ای که باید برسد ، رسیده است و تا ابد مانند یک نگینی روی شهرمون سمنان همچنان درخشان است. جای پدر و مادر شهید خالی است، دوست داشتم سالها قبل میدان افتتاح می‌شد و این ابهت را  پدر و مادر من هم می دیدند.

 

پیام تقدیر و تشکر استاندار سمنان ازدکتر ناظم رضوی شهردار سمنان

پروژه بزرگ میدان شهید دریادار محمد ابراهیم همتی افتتاح شد

المان ناوچه پیکان، سمبلی است از رشادت و شجاعت دریادار شهید محمد ابراهیم همتی است.

علیرضا آشناگر ، در متن تقدیر و تشکر خطاب به سید محمد ناظم رضوی آورده است:

بدینوسیله از درایت، پشتکار، تدبیر و تلاش های صادقانه جنابعالی و همکاران ارجمند در به ثمر رساندن پروژه "المان ناوچه پیکان" که سمبلی است از رشادت و شجاعت "دریادار شهید محمد ابراهیم همتی" ، ناخدایی از خطه کویر که دوشادوش همرزمان مجاهدش با نثار خون خود، نهال نوپای انقلاب را آبیاری نموده تا اکنون به درختی تنومند در مناسبات منطقه‌ای و جهانی بدل گردد، تقدیر و تشکر می نمایم.

امیدوارم با عنایت خاصه امام زمان (عج) و تحت زعامت فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) همچون گذشته در تحقق آرمانهای انقلاب و اهداف دولت تدبیر و امید موفق و پیروز باشید .

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار