کد خبر: 981743
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
در روز‌هایی که بخشی از اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند با فرافکنی در مورد حمایت‌شان از دولت روحانی، ناکارآمدی دولت روحانی را ناکارآمدی نظام بدانند یا حداقل نهاد‌های حاکمیت و یا منتقدان دولت را مانع انجام امور توسط دولت روحانی بدانند، محمدرضا عارف معتقد است که «اصلاح‌طلبان باید مسئولیت حمایت از دولت روحانی را بپذیرند.» این همان کاری است که اصلاح‌طلبان دوست ندارند انجام دهند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: عباس عبدی می‌گوید انتقادات علیه روحانی بالاست و، چون نمی‌شود در این شرایط کار کرد، بهتر است کنار برود. زیباکلام هم گرچه می‌گوید اشتباه ما این بود که به مردم گفتیم به روحانی رأی بدهند، اما او هم همچون عبدی، هیچ نشانی از ندامت و عذرخواهی و پذیرش مسئولیت برای وضعیت پیش آمده، در کلامش نیست. غلامحسین کرباسچی، اما نظرش به عارف نزدیک‌تر است و او هم گفته «صادقانه این است که ما اگر یک اشتباهی کردیم چه در دولت، چه در مجلس یا شورای شهر، هر جا، صادقانه بگوییم این انتخاب ما بر این اساس بوده، یعنی من الان خودم می‌گویم به عنوان کسی که نقش داشتم می‌گویم که ما آقای ایکس را اگر در مجلس فرستادیم با این بینش بوده که ایشان را با رقبایش مقایسه کردیم و دیدیم ایشان حداقل در حرف‌ها و قضاوت‌هایش بهتر از آنهاست ...، اما در عمل وقتی دیدیم یا شده مثل آن‌ها یا شده بدتر از آنها؛ این را باید به مردم اعتراف کنیم... حمایت و معرفی لیست امید توسط خاتمی خطا بود.» سخنان عارف، کسی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ بود و با فشار محمد خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان مجبور شد کناره‌گیری کند تا اصلاح‌طلبان همگی حامی حسن روحانی باشند، در گفتگو با ایسنا و در نقد دولت روحانی جالب توجه است. او می‌گوید دولت نباید درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را مستقیم به مردم دهد و همان کاری را بکند که به آن انتقاد داشت، بلکه باید صرف پیشرفت کشور کند. عارف می‌گوید ما هنوز نمی‌دانیم شورای امنیت کشور تا چه حد مسئول اجرای طرح افزایش قیمت بنزین بوده است. این موضع عارف در حالی است که روحانی گفت حتی خودش هم در جریان اجرای طرح نبوده و همه اختیار طرح را به شورای امنیت کشور به ریاست وزیر کشور سپرده است.

دولت باید در طول ۶ سال قیمت بنزین را بالا می‌برد
محمدرضا عارف در پاسخ به سؤالی درباره انتقادات به روند اعلام طرح اصلاح قیمت بنزین گـفت: اصلاح قیمت بنزین بحثی جدی بود که مربوط به امروز و دیروز نیست. کاری که از برنامه سوم شروع شد و طی آن باید قیمت بنزین آزاد و به فوب خلیج فارس می‌رسید.

عارف با بیان اینکه «باید دولت در طول شش سال گذشته مسیر اصلاح قیمت بنزین را جلو می‌برد»، افزود: در این دوره همواره بحثی بین دولت و مجلس برای اصلاح قیمت بنزین وجود داشت؛ مجلس به قانون برنامه ششم و اختیار دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأکید داشت و دولت از آن سر باز می‌زد. این رفتار دولت باعث تلقی در برخی از نمایندگان شد که دولت می‌خواهد توپ را در زمین مجلس بیندازد.

به دولت برای اجرا نکردن طرح اصلاح قیمت بنزین پیغام دادیم
رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه «مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم دولت برای اصلاح قیمت بنزین نداشت»، گفت: ما چند روز قبل از اجرای این طرح از تصمیم دولت برای اجرای آن مطلع شدیم و از رحمانی فضلی و نوبخت خواستیم در فراکسیون امید درباره جزییات اجرای طرح توضیح دهند. سپس از طریق یکی از اعضای کابینه به دولت پیغام دادیم که ما مخالفیم و دولت تا قبل از جلسه فراکسیون اقدامی انجام ندهد. با وجود این پیغام دولت طرح افزایش قیمت بنزین را به بدترین شکل ممکن عمل کرد حال اینکه می‌توانست با عملکرد بهتری از فواید اجرای این طرح استفاده کند.

وی ادامه داد: ابهام دیگر مربوط به نحوه هزینه کرد منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین است، آیا دولت می‌خواهد با ادامه شیوه دولت قبلی یارانه‌ها را به صورت نقدی به همه مردم پرداخت و همان کاری را که به آن انتقاد داشت اجرایی کند؟ باید دولت به جای توزیع یارانه نقدی بین ۶۰ میلیون خانوار منابع حاصله را صرف زیرساخت‌ها و زیر بنا‌ها و بهبود وضیعت بهداشت و درمان و تولید کند.

توضیحات لاریجانی کلی بود
عارف ادامه داد: تأکید ما این بود رئیس جمهور در جلسه‌ای غیرعلنی درباره چرایی افزایش قیمت بنزین به نمایندگان توضیح دهد، به هر حال مردم از نمایندگان‌شان در حوزه‌های انتخابیه علت این کار را می‌پرسند و آن‌ها باید دلیلی برای توضیح داشته باشند.

وی با اشاره به توضیحات رئیس مجلس مبنی بر اینکه در روز سه‌شنبه یعنی دو روز قبل از آغاز این طرح توضیحاتی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی داده بود، گفت: ایشان تنها نیم ساعت در زمینه‌های مختلف از جمله موضوع بنزین صحبت کرد. توضیحش درباره بنزین محدود به تصمیم‌گیری‌های کلی بود ولی درباره نرخ بنزین و یا شیوه اجرای آن هیچ بحثی نشد.

رئیس فراکسیون امید درباره اینکه آیا فراکسیون امید از استیضاح وزیر کشور حمایت می‌کند یا خیر، گفت: باید جلسه‌ای با وزیر کشور برگزار کنیم تا در جریان اقدامات قرار گیریم. ما هنوز به طور رسمی توضیحی از وزارت کشور نداشتیم تا بدانیم چقدر شورای امنیت کشور مسئول انجام این طرح بوده است.

وی با بیان اینکه «در این اعتراضات شیوه اطلاع‌رسانی خوب نبود»، افزود: ما در این‌باره ضعف داریم. اگر خودمان صادقانه اطلاع‌رسانی می‌کردیم نگاه‌ها بیشتر به سمت رسانه‌های داخلی می‌رفت تا رسانه‌های بیگانه که یک کلاغ را چهل کلاغ می‌کنند. باید رسانه‌ها فرصت بیشتری برای اطلاع‌رسانی درباره اعتراضات مردم و آشوب‌های شکل گرفته در پی آن پیدا می‌کردند تا مردم در جریان مسائل قرار می‌گرفتند.

قطع سراسری اینترنت به دلیل آمادگی نداشتن وزارت ارتباطات رخ داد
نماینده تهران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تبعات قطع اینترنت بعد از اعتراضات اخیر و متضرر شدن مردم و دانشگاهیان، اظهار کرد: اگر وزارت ارتباطات بهتر وظایف خود را انجام می‌داد این اتفاق رخ نمی‌داد. ما باید برای حوزه ارتباطات اولویت‌بندی داشته باشیم نه اینکه به دلیل نداشتن ابزار کار و عملکرد نامطلوب مجبور باشیم کل ارتباط یک منطقه را قطع کنیم. عارف در واکنش به توضیح وزارت ارتباطات مبنی بر اینکه قطعی اینترنت به دلیل مصوبه شورای امنیت کشور انجام شد، گفت: اگر وزارت ارتباطات امکاناتی را فراهم کرده بود دیگر نیازی نبود شورای امنیت یک مرتبه ماشین چمن‌زنی راه بیندازد. از آنجا که وزارت ارتباطات امکاناتی برای محدود کردن ارتباطات در زمان اعتراضات نداشت اینترنت را قطع کرد.

باید مسئولیت حمایت از دولت را بپذیریم
وی ادامه داد: آقای روحانی هیچ‌گاه نگفته اصلاح‌طلب است. اصلاح‌طلبان در دولت حضور دارند منتها اینکه حضورشان تأثیرگذار بوده و توانسته‌اند از منش و روش اصلاح‌طلبانه خود در پیگیری امور استفاده کنند، موضوعی است که باید در محافل نخبگان و دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گیرد. صرف اینکه وزیری وابسته به جریان سیاسی است نمی‌توان گفت که آن وزیر منویات آن جریان را دنبال می‌کند.

رئیس فراکسیون امید افزود: شرایط در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به گونه‌ای پیش رفت که اصلاح‌طلب‌ها پشت آقای روحانی درآمدند. این حمایت به آن معنا نیست که دولت فعلی اصلاح‌طلب است البته ما هم باید مسئولیت حمایت از دولت را بپذیریم. در عین حال فکر می‌کنم درباره این دولت مقداری سیاه‌نمایی می‌شود، چون کار‌های خوبی در توسعه زیر بناها، بهبود مناطق محروم و وضعیت بهداشت و درمان انجام داده است.

وی با بیان اینکه «دولت باید شفاف عملکردش را برای مردم توضیح دهد»، افزود: با وجود اینکه دولت کمترین تعامل را با فراکسیون امید داشته، اما تلاش کردیم نقد مشفقانه کنیم. بزرگ‌ترین مشکل این دولت این است که با مردم حرف نمی‌زند. یکی از انتقادات جدی ما این است که چرا در روز ۱۶ آذرماه یعنی در روز مخصوص دانشجو شاهد حضور پررنگ وزرای دولت در دانشگاه‌ها نبودیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
اقای عارف " دولت باید بنزین را سه برابر کند " عامل افزایش کالاها وخدمات شود " منابع حاصله از ان را صرف زیر ساخت ها شود " مردم هم دنده شان نرم " تحمل کنند " تا ثروتمندان مانند پزشگان " وکلا بازیگران پولدار وتولید کنندگان فیلم های سینمائی مالیات
از درامد خود جهت زیر ساخت ها وبهبود شرایط درمانی نپردازند " نکند جیب مبارک شان کسری بیاورد.
حسين
|
Germany
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
1
تنها كافى است عملكرد شماها را از ابتداى روى كار آمدن روحانى تا به امروز بررسى كرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار