کد خبر: 981728
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران که بیشتر اقلام دارویی و مواد غذایی را شامل می‌شود، با واکنش جامعه جهانی روبه‌رو شده است و متحدان امریکا گفته‌اند که در ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران با موانع جدی مواجه هستند. کره‌جنوبی گفته که برای برداشتن موانع تحریمی با واشنگتن رایزنی می‌کند، مالزی هم اعلام کرده که از تحریم‌های سختگیرانه امریکا تبعیت نمی‌کند، ترکیه هم تأکید کرد که تحریم‌ها به مردم ایران آسیب می‌زند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم ادعا‌های حقوق بشری مقامات امریکا درباره معافیت تجارت کالا‌های بشردوستانه به ایران، موانع زیادی بر سر راه ارسال این نوع کمک‌ها وجود دارد. خبرگزاری یونهاپ روز شنبه گزارش کرد که کره‌جنوبی در حال مذاکره با امریکا در خصوص ازسرگیری صادرات کالا‌های بشردوستانه به ایران است. بر اساس این گزارش، تراکنش‌های مالی بین تهران و سئول برای انتقال کالا‌های بشردوستانه از جمله کالا‌های درمانی به ایران به طور مؤثری به دلیل سخت‌تر شدن تحریم‌های امریکا علیه بانک مرکزی ایران در ماه سپتامبر ناممکن شده است. یک روزنامه کره‌جنوبی روز شنبه گزارش کرد که تهران از سفیر سئول در تهران خواسته کره‌جنوبی دوباره تجارت کالا‌های بشردوستانه به ایران را آغاز کند. یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: «طرف ایرانی موقعیت خود را برای ما توضیح داد و برای آغاز دوباره تجارت کالا‌های بشردوستانه ابراز امیدواری و درباره این مسئله با ما رایزنی کرده است. ما در حال مذاکره با ایران و امریکا هستیم، آنقدر که بتوانیم انتقال کالا‌های بشردوستانه مثل خدمات درمانی را دوباره با استفاده از معافیت سیستم تراکنش‌های مالی صادر کنیم». یونهاپ در ادامه نوشت: «ایران تحریم‌های شدید امریکا را غیرانسانی و ظالمانه خوانده است و خواستار معافیت کالا‌های بشردوستانه از تحریم‌های یکجانبه امریکا شده است.»

ناتوانی کره‌جنوبی در ارسال کالا‌های بشردوستانه از جمله دارو به ایران درحالی مطرح می‌شود که مقامات امریکایی با ژست‌های بشردوستانه و حقوق بشری مدعی هستند کالا‌های بشردوستانه از تحریم‌های این کشور علیه تهران معاف هستند. چهار شنبه گذشته وزارت خزانه‌داری امریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد که بیشتر اقلام دارویی و مواد غذایی را در بر می‌گیرد. دولت امریکا پس از خروج از برجام، در راستای سیاست فشار حداکثری، تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرده و به ادعای مقامات کاخ سفید، تحریم‌ها به سقف خود رسیده است و بنابراین تحریم‌های اخیر کالا‌های بشردوستانه را نشانه گرفته است. این درحالی است که مقامات واشنگتن بار‌ها مدعی شده‌اند که تحریم‌ها به هیچ وجه علیه مردم ایران نیست، اما این تحریم‌ها بیش از همه معیشت مردم را نشانه گرفته است.

مخالفت مالزی و ترکیه
علاوه بر کره‌جنوبی که به دنبال برداشتن موانع تحریمی بشردوستانه است، دیگر کشور‌ها هم با تحریم‌های جدید واشنگتن مخالفت کرده‌اند. مالزی یکی از کشور‌هایی که است که حاضر به تبعیت از سیاست‌های واشنگتن علیه تهران نیست. ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر مالزی گفت: «تحریم‌های امریکا ضد ایران نقض منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی است. به گزارش شبکه الجزیره، ماهاتیر محمد روز شنبه در سخنرانی خود در نوزدهمین نشست گفتگو‌های دوحه گفت: «کشور‌هایی که رؤیای سلطه بر جهان را دارند، جز بی‌ثباتی و تنش چیز دیگری در جهان ایجاد نمی‌کنند. به اعمال تحریم بر کشور‌ها برای وادار کردن آن‌ها به پذیرفتن بعضی ایدئولوژی‌ها و تغییر دولت‌ها باور نداریم و در قوانین بین‌المللی هم چیزی وجود ندارد که این‌گونه خط مشی را تأیید کند. جنگ تجاری مانند دیگر جنگ‌ها، تصمیمی است که زورگو‌ها می‌گیرند و مردم فقیر متحمل بیشترین آسیب از آن می‌شوند». نخست‌وزیر مالزی همچنین گفت: «مالزی از تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند و فقط سازمان ملل است که حق اعمال تحریم را دارد». مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در نشست دوحه از تحریم‌های امریکا علیه ایران انتقاد کرد. به نوشته پایگاه‌ای‌ایچ‌ای، چاووش اوغلو گفت که تحریم‌های ایران نتیجه‌ای برای امریکا نداشته است. وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «فقط مردم ایران از این تحریم‌ها آسیب دیده‌اند». روز جمعه هم کویت اعلام کرده بود که خواهان تحریم ایران نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار