کد خبر: 981726
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳
شرایط برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا مهیا شده با این حال، وی می‌کوشد از پیروزی حزب محافظه‌کار در انتخابات انگلیس به عنوان دلیلی برای پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کند.
آزاده سادات عطار
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محافظه‌کاران انگلیسی در انتخابات پنج شنبه گذشته که مشکلات موجود در روند اجرایی کردن برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) عامل آن بود، توانستند در مقابل حزب کارگر پیروز شوند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که سایه سنگین استیضاح را بر سر خود می‌بیند و می‌خواهد به هر دستاویزی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ متوسل شود، از موفقیت بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس به عنوان نشانه‌ای برای پیروزی خود در دوقطبی‌ترین رقابت انتخاباتی در امریکا در دهه‌های اخیر یاد کرده است. ترامپ در این مورد به خبرنگاران حاضر در کاخ سفید گفت: «می‌خواهم این پیروزی بزرگ را به بوریس جانسون تبریک بگویم. به نظر من این می‌تواند پیام‌آور آنچه در کشور ما رخ خواهد داد، باشد.» دموکرات‌ها هم به انتخابات انگلیس واکنش نشان دادند. جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات سال آینده امریکا که رسوایی «اوکراین‌گیت» به دلیل تلاش ترامپ علیه وی گریبانگیر رئیس‌جمهور امریکا شده است، جمعه شب به هم‌حزبی‌هایش هشدار داد نباید به سمت چپ‌گرایی افراطی حرکت کنند. این سیاستمدار کهنه‌کار امریکایی در کمپینی انتخاباتی در «سان‌فرانسیسکو» گفت: «ببینید زمانی که حزب کارگر خیلی خیلی به سمت چپ [گرایی]حرکت می‌کند چه بر سرش می‌آید. می‌بینید که مردم می‌گویند، خدای من، جانسون که هم از نظر فیزیکی و هم احساسی، کپی شده رئیس‌جمهور (ترامپ) است، می‌تواند در انتخابات پیروز شود.» بنیانگذار شورای رهبری دموکراتیک خاطرنشان کرد: «مهم این است که دموکرات‌ها مطمئن شوند این انتخابات [۲۰۲۰]یک همه‌پرسی بر سر ترامپ است و او باید شکست بخورد.»

«مایکل بلومبرگ» دیگر رقیب ترامپ، نیز پیروزی جانسون را «هشداری روشن» برای دموکرات‌هایی دانست که امیدوارند بتوانند ترامپ را شکست دهند. «جان دیلینی» نماینده دموکرات سابق مجلس نمایندگان امریکا، پیروزی جانسون را «ندای بیدارباش» برای حزبش عنوان کرد و گفت: «جانسون اثبات کرد که جریان اصلی رأی‌دهندگان، فقط به این دلیل که طرفدار رهبر حزب محافظه‌کار نیستند، از طرح‌های اقتصادی سنگین که موجب تحول اساسی می‌شود استقبال نمی‌کنند.»

تحولات انگلیس واکنش جمهوریخواهان امریکا را هم به دنبال داشت. «رند پال» نماینده جمهوریخواه ایالت کنتاکی در مجلس سنای امریکا که از متحدان ترامپ است، پیامی توئیتری منتشر کرده و در آن ضمن هشدار به دموکرات‌ها درباره ضدیت و مخالفت افکار عمومی این کشور با افکار چپ‌گرایانه و سوسیالیستی آن‌ها هشدار داده است. این سناتور هم‌حزبی و متحد دونالد ترامپ نوشت: «برنی (سندرز) مراقب باش. حتی بریتانیا هم دارد سوسیالیست را رد می‌کند. شکست (جرمی) کوربین در بریتانیا، خبر بدی برای سندرز، (الیزابت) وارن و چپ‌ها در امریکاست.»

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به بررسی نتیجه انتخابات انگلیس و تأثیر آن بر انتخابات امریکا پرداخت و نوشت که دموکرات‌ها باید از شکست کوربین در انتخابات پارلمانی انگلیس درس بگیرند. در غیر این صورت ترامپ مانند جانسون در سال ۲۰۲۰ مانند ریگان در سال ۱۹۸۴ در انتخابات پیروز خواهد شد. جانسون در انتخابات پارلمانی بسیار هوشمندانه رفتار کرد و حتی «نایجل فراژ» رهبر کنونی حزب برگزیت را که به‌رغم کسب آرای حزب کارگر در نهایت نتوانست موفقیت بزرگی در انتخابات کسب کند، کنار زد. طبقه کارگر انگلیس، ملی‌گرایی جانسون را به سوسیالیسم کوربین ترجیح دادند.

پیروزی جانسون در انتخابات تنها موازی با سیاست‌های امریکایی که کمتر از ۱۱ ماه دیگر شاهد انتخابات ریاست جمهوری است، نیست. جانسون تمام آرای برگزیت را متمرکز کرد. در مقابل آرای باقی مانده میان حزب کارگر کوربین، لیبرال دموکرات‌های بی‌پروا و حزب ملی اسکاتلند تقسیم شد. برای هر کسی که در مورد تقسیمات حزب دموکرات در مقایسه با هدف منحصر به فرد متعصبانه جنبش ترامپ، که اکنون با اقدامات استیضاح تقویت شده است فکر می‌کند، فقط می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مسئله حل‌نشده استقلال اسکاتلند
با همه واهمه‌ای که پیروزی محافظه‌کاران برای امریکایی‌ها داشته است، موضوع درخواست استقلال اسکاتلند همچنان حل نشده باقی مانده است. جانسون در پی اعلام نتیجه انتخابات خطاب به «نیکولا استورجن» رهبر اسکاتلند گفت که هیچ رفراندوم جدیدی درخصوص استقلال اسکاتلند در کار نخواهد بود و باید به نتیجه رفراندوم سال ۲۰۱۴ میلادی احترام گذاشته شود.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست‌وزیری انگلیس به این منظور منتشر کرده، جانسون صریحاً اعلام کرده که همچنان مخالف برگزاری رفراندومی دیگر درخصوص استقلال اسکاتلند است و در «کنار اکثر مردم اسکاتلند که نمی‌خواهند به تفرقه و بلاتکلیفی بازگردند»، می‌ایستد. همچنین نخست‌وزیر تأکید دارد از آنجایی که نتیجه رفراندوم ۲۰۱۴ میلادی قاطعانه بوده، باید به آن احترام گذاشته شود.

استورجن روز جمعه گفته بود که باید به اسکاتلند اجازه داده شود در پی پیروزی محافظه‌کار‌ها در انتخابات پارلمانی بریتانیا، یک رفراندوم دیگر برای استقلال برگزار کند. وی گفته بود: «بوریس جانسون شاید وظیفه دارد که انگلستان را از اتحادیه اروپا خارج کند، اما وظیفه‌ای برای خارج کردن اسکاتلند از اتحادیه اروپا ندارد. اسکاتلند باید فرصتی برای انتخاب آینده خود داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار