کد خبر: 981680
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۴
نزدیک به دو دهه بود که تلاش می‌شد تا جنگل‌های هیرکانی در یونسکو، ثبت جهانی شود. بالاخره همه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و ۱۴ تیرماه امسال بود که اعلام شد جنگل‌های هیرکانی در نشست باکو ثبت جهانی شد.
سجاد مرسلی
سرویس ایران جوان آنلاین: در همه کشور‌های دنیا سعی می‌شود تا بخشی از میراث و منابع طبیعی به ثبت جهانی برسد. این کار نه تنها در حفظ این منابع کمک می‌کند بلکه یک شبه آن را به یک شهرت جهانی می‌رساند و می‌تواند با جذب گردشگر، منابع ارزی خوبی را روانه آن کشور کند. در ایران هم سال‌ها بود که تلاش می‌شد تا جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی برسند. تا اینکه در اوایل تابستان سال‌جاری این کار اتفاق افتاد و افتخار بزرگی نصیب ایران و این جنگل‌های چندمیلیون ساله‌اش شد. اما از همان روز ثبت جنگل‌ها، اخبار منفی و تصمیمات نادرست در رابطه با این منطقه شروع شد و حالا هم گفته می‌شود برخی طرح‌های گردشگری برای این جنگل‌ها تعریف شده که می‌تواند آن را از لیست جهانی خارج کند.

نزدیک به دو دهه بود که تلاش می‌شد تا جنگل‌های هیرکانی در یونسکو، ثبت جهانی شود. بالاخره همه این تلاش‌ها به نتیجه رسید و ۱۴ تیرماه امسال بود که اعلام شد جنگل‌های هیرکانی در نشست باکو ثبت جهانی شد. چون در پرونده ثبتی آن، جنگل‌های هیرکانی گلستان در محدوده شهرستان علی‌آبادکتول به نام استان سمنان و جنگل ابر ثبت شده است، بنابر این حالا گلستانی‌ها برای این جنگل تصمیم می‌گیرند و می‌خواهند تله‌کابینی در بخشی از آن راه‌اندازی کنند.
کاری که کارشناسان را به واکنش واداشته و معتقدند اگر این اتفاق بیفتند امکان خروج این جنگل‌ها از لیست جهانی یونسکو بالا می‌رود.

هیرکانی منتظر واکنش مسئولان
۱۱ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی که در یونسکو به نام سایت «ابر غربی» نام‌گذاری شده از منطقه سرخداری افراتخته در دهنه زرین‌گل آغاز و کل ارتفاعات چینو، ریگ‌چشمه تا پشت سد کبودوال (کاسه سد) در شهرستان علی‌آبادکتول را شامل می‌شود. جنگل‌های هیرکانی هویت، شناسنامه و پیشینه تاریخی این منطقه هستند، اما طرح‌های در دست اجرا که گویی نگاه اقتصادی آن‌ها غالب است، موجب شده تا حافظان محیط‌زیست اعلام کنند خارج شدن این جنگل‌ها از لیست جهانی دور از انتظار نیست. چون جنگل‌های هیرکانی علی‌آبادکتول در قالب دو سایت ابر شرقی و ابرغربی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند و بیش از ۶ هزار هکتار از محدوده ۷ هزار هکتاری سایت «ابر شرقی» جنگل‌های هیرکانی از پشت شیرین‌آباد، سیاه‌رودبار، پونه‌آرام و ذخیرگاه سرخداری در مرز‌های جغرافیایی استان گلستان و شهرستان علی‌آبادکتول قرار دارد، حالا فعالان محیط‌زیست می‌گویند چرا تصمیمات خودسرانه‌ای گرفته می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. آن‌طور که اعلام شده گویی شرکتی که قصد نصب و راه‌اندازی تله کابین را دارد، درآمد و سود اقتصادی را بر همه کار‌های دیگر ارجح دانسته و حالا بدون توجه به حساسیت‌های جهانی ۹ پایه از ۲۴ پایه تله‌کابین علی‌آبادکتول را در محدوده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی یا همان زون اصلی قرار داده که اگر نسبت به رفع آن اقدام نکند، احتمال خارج شدن جنگل‌های هیرکانی از لیست جهانی وجود دارد. حال باید منتظر ماند و دید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی، سازمان حفاظت از محیط‌زیست و استانداران سمنان و گلستان چه واکنشی در مقابل اقدامات این شرکت خواهند داشت و آیا آن‌ها هم منافع اقتصادی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار