کد خبر: 981585
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۹
کبری فرشچی
هر از چندگاهی حواشی‌ای پیرامون جمعیت هلال‌احمر می‌چرخید، اما طی ماه‌های اخیر حاشیه اطراف این جمعیت مردمی را رها نکرده است؛ حاشیه‌هایی که از جنس شایعه نبودند و بازداشت چند تن از مدیران ارشد این سازمان و در رأس آن‌ها رئیس جمعیت هلال‌احمر، این نهاد مردمی و خدوم را با بحران اعتماد در جامعه مواجه کرده است. حالا بناست تا در جلسه امروز شورای عالی هلال‌احمر سکاندار جدید این جمعیت انتخاب شود. در این جلسه دو نفر از افراد واجد شرایط و حائز اکثریت آرا انتخاب و برابر ضوابط و مقررات مربوطه به ریاست جمهوری معرفی خواهند شد. در بین کاندیدا‌هایی که برای ریاست این جمعیت ابراز تمایل کرده‌اند، برخی از استانداران و معاونان وزرا هم حضور دارند.

در همین ارتباط نیز جمعی از مدیران سابق هلال‌احمر در بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر در هلال‌احمر واکنش نشان دادند. این افراد که سال گذشته در اعتراض به شائبه‌های عدم شفافیت در برخی بخش‌های اقتصادی جمعیت هلال‌احمر و برخی سوء‌مدیریت‌ها از ادامه مسئولیت در هلال‌احمر صرف‌نظر کرده‌اند، در بخشی از بیانیه خود نوشته‌اند: «در ساختار فعلی شورای عالی هلال‌احمر حدود نصف اعضا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت وابسته‌اند و با این شرایط نمی‌توان انتظار رفتار استقلال در این جمعیت داشت.»

از نگاه آن‌ها اکتفا به یک تغییر آن هم اجباراً شتابزده و با سازوکار‌های ناکارآمد فعلی، صرفاً پاک‌کردن صورت مسئله است که گویی مشکل فقط یک فرد بوده و دیگر محلی برای نگرانی وجود ندارد.

در این بیانیه با تأکید بر آسیب‌شناسی دقیق و کارشناسانه آمده است: «ریشه اصلی مشکلات این جمعیت را باید در انحراف از اصول هفت‌گانه هلال‌احمر و به‌ویژه نفی ماهیت مردمی و داوطلب‌محورانه و استقلال آن جست‌وجو کرد.»

در نامه مدیران سابق جمعیت هلال‌احمر با انتقاد از ترکیب فعلی شورای عالی هلال‌احمر تأکید شده است: «از آن دسته اعضای شورای عالی که دارای مناصب دولتی و تعارض منافع در سایر دستگاه‌های دولتی باشند و ادامه حیات سیاسی و اجتماعی خود را در گرو جلب نظر مساعد دولتی‌ها بدانند، نمی‌توان انتظار رفتار مستقل داشت. به همین نحو، رئیس جمعیتی که خود را پیشاپیش منصوب رئیس ارشد دستگاه اجرایی کشور بداند و قبل از مراجعه به ارکان جمعیت، در نهاد دولت تعیین شود یا در جست‌وجوی حمایت دولت باشد، پس از تصدی ریاست به ارکان جمعیت پاسخگو نخواهد بود و این سرمنشأ اصلی نظارت‌گریزی نسبت به ارکان جمعیت است.»

در این نامه خطاب به شورای عالی هلال احمر آمده است: «علاوه بر اقدامات مبتکرانه برای نظرخواهی از بدنه جمعیت، ضروری است تا فرآیند و دلایل انتخاب یا حذف گزینه‌ها جهت تصدی ریاست هلال‌احمر از سوی شورای عالی برای بدنه جمعیت به صورت کاملاً شفاف تببین و بر پاسخگو بودن شورای عالی نسبت به این انتخاب تصریح شود.»

حالا باید دید اعضای شورای عالی جمعیت هلال‌احمر چه کسی را برای نشستن روی صندلی ریاست جمعیت انتخاب می‌کنند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
دنبال یک رییس غیر وابسته؟؟؟؟!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار