کد خبر: 981474
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
در جلسۀ «هم‌اندیشی موضوعات مهم نشر و کشور» مطرح شد:
جلسۀ «هم‌اندیشی دربارۀ موضوعات مهم نشر و کشور»، به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری برگزار شد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين:  جلسۀ «هم‌اندیشی دربارۀ موضوعات مهم نشر و کشور»، به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی در حوزۀ هنری و با حضور میثم نیلی، مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی و دکتر سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل برگزار شد. دو موضوع اصلی این نشست، بحث در خصوص لایحۀ بِرن و مسائل پیش‌آمده پیرامون افزایش قیمت بنزین بود.

در ابتدا، میثم نیلی دربارۀ لایحۀ برن طی سخنانی بیان کرد: «پس از آنکه مجلس متوجه شد از جانب رهبری ممانعتی برای پیوستن به لایحۀ برن وجود دارد، مجلس اقدام به تدوین لایحه‌ای داخلی نمود که سال ۱۳۹۵ در مجلس ارائه شد و در کمیسیون‌های فرعی جریان یافت و پس از مدتی متوقف شد. پس از گذشت مدتی، طبق پیشنهاد تعدادی از نمایندگان و با موافقت هیئت‌رئیسۀ مجلس، ادامۀ کار به کمیته‌ای در درون مجلس واگذار شد که با همکاری دولت و با مدیریت دکتر محمود صادقی کار ادامه یابد.»

وی افزود: «از ۲۴۰ ماده‌ای که لایحۀ قبلی داشت، امروز حدود ۱۳۰ ماده تدوین شده و به تصویب کمیته رسیده و در کمیسیون قضایی نیز در حال تصویب‌شدن است. رئیس و هیئت‌رئیسۀ مجلس نیز برای تصویب آن انگیزه دارند.»

نیلی با اشاره به مهم‌ترین نتیجۀ این لایحه گفت: «این لایحه در حقیقت در ۲۶ محور مشترک با کنوانسیون برن تعریف شده و بناست کشور را عملاً متعهد به آن معاهدۀ بین‌المللی نمایند. مجریان امر مدعی هستند که با این کنوانسیون به‌دنبال حفظ حقوق پدیدآورندگان و هنرمندان هستند.»

وی ادامه داد: «با بررسی دو لایحۀ برن و لایحۀ داخلی که کمیتۀ تشکیل‌شدۀ مجلس آن را تدوین کرده است، متوجه شدیم که این لایحه در زمان‌بندی و نحوۀ ارائه و تعاریف خود در ۲۶ محور تماماً منطبق با برن است. برن بین‌المللی می‌گوید هرآنچه در کشور خارجی تولید و در آن زمان در کشور ما ثبت شد، حقوق مالکیت خارجی باید در کشور حفظ شود و اگر نقض شد، باید حقوق آن به مدعی خارجی پرداخت شود.»

فراهم شدن زمینه‌های یک تحریم ادبی و فرهنگی

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بررسی لوایح برن و مجلس بیان کرد: «بر اساس این لایحه، تمام حقوق معنوی و مادی برای مؤلف خارجی حفظ می‌شود و باید حقوق آن را کشور پرداخت کند. سؤال اصلی ما این است که آیا امروز این قانون متناسب با منفعت ناشران و مؤلفان داخلی است، یا قانونی است برای خوش‌رقصی در مقابل بیگانگان؟!»

وی گفت: «مسئولان مربوط در مجلس و دولت، با این کار کشور را زیر دِین شرکت‌های چندملیتی و بین‌المللی می‌برند. علاوه بر آن، از لحاظ اقتصادی جمهوری اسلامی تبدیل به آجان تأمین‌کنندۀ منافع آن‌ها می‌شود. همچنین قابلیت انحصار علم، دانش، فرهنگ، رسانه و ارتباطات وجود دارد. در واقع، زمینه‌های یک تحریم ادبی و فرهنگی در حال فراهم‌شدن است.»

نیلی افزود: «با تصویب این لایحه، طرف خارجی را مدعی قرار می‌دهیم و اگر بخواهند، دسترسی ما را از منابع علمی کم می‌کنند. به‌صورت کلی، در حال مقدمه‌سازی برای به‌تصویب‌رساندن یک استعمار و عقب‌ماندگی فرهنگی به دست خودمان هستیم.»

معاهده‌ای جدید با کشور‌های متخاصم

نیلی در سؤالی خطاب به وزارت ارشاد بیان کرد: «چگونه با کشور‌هایی که متخاصم هستند و هر روز در کشور دخالت کرده و پروندۀ جدیدی برای کشور می‌سازند، وارد معاهدۀ جدیدی می‌شوید؟!»

وی ادامه داد: «اگر بخواهیم در بند‌های مختلف این معاهده با جزئیات بیشتری وارد شویم، مواردی مشاهده می‌شود که تعجب‌برانگیز است که برخی چطور مدعی حقوق‌دان‌بودن هستند؛ اما چنین موارد متناقضی را نوشته‌اند. برای مثال، در مادۀ ۱۸ آن نوشته شده است که می‌گوید اگر استفادۀ شخصی از اثری دارید، می‌توانید بدون اجازه استفاده کنید. با این بند حقوق ناشران کاملاً پایمال شده است.»

بِرن؛ لایحه‌ای سکولار

نیلی با اشاره به تشریفاتی‌بودن برخی از لغات و موضوعات اسلامی در این لایحه، تشریح کرد: «این لایحه اساساً از نگاه ارزشی، اسلامی، نظام انقلابی و توحیدی خالی است. برای مثال، کلمه‌ای مانند “اخلاق حسنه” در آن آورده شده که مشخص نیست بر چه اساسی تدوین شده است و می‌توان دریافت که با دیدگاهی کاملاً سکولار بیان شده که هیچ تناسبی با اوضاع انقلابی امروز کشور ندارد.»

در ادامۀ این مراسم، زارعی در خصوص مسائل پیش‌آمده درباۀ گران‌شدن بنزین و نحوۀ مواجهۀ رهبری با این مسئله، طی سخنانی تصریح کرد: «در نگاه حکومت‌محور، رأس این حکومت چه معصوم و چه غیرمعصوم باشد، مهم‌ترین مسئله برای او حفظ حکومت اسلامی است و با هر چیزی که موجب تضعیف آن شود، مقابله می‌کند.»

وی افزود: «نمی‌شود نظام جمهوری اسلامی را ضعیف کنیم و در بُعد انقلابی قوی باشیم. اگر ضعیف شد، انقلاب اسلامی هم ضعیف می‌شود. حفظ نظام اسلامی در اولویت قرار دارد.»

حفظ جمهوری اسلامی، به‌معنای حمایت از انحرافات آن نیست

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «حفظ جمهوری اسلامی به‌معنای حمایت از هر نوع انحرافی در این نظام نیست. مقام معظم رهبری نیز فرموده بودند که “ای بسا که دشمن کار خود را به‌گونه‌ای پیش ببرد که ما جمهوری اسلامی داشته باشیم؛ اما محتوای جمهوری اسلامی از بین برود. ”»

وی ادامه داد: «در مسئله گرانی بنزین، دو موضوع افزایش قیمت و کنترل مصرف وجود دارد که در بیان رئیس‌جمهور به‌گونه‌ای آمد که مقام معظم رهبری از افزایش قیمت حمایت کردند؛ در حالی که سخنان ایشان مبنی بر کنترل قیمت است؛ نه کنترل مصرف.»

زارعی افزود: «مصرف ۹۰میلیون بشکه و گاهی اوقات ۱۰۵میلیون بشکه در روز پذیرفتنی نیست و باعث هدررفت سرمایۀ کشور می‌شود. سقف تولید بنزین روزانه ۱۱۰میلیون بشکه و سقف مصرف ۱۰۵میلیون است. مقام معظم رهبری با این‌گونه مصرف بنزین مخالفت کردند.»

این تحلیلگر مسائل امور خارجه در خصوص نحوۀ مواجهۀ رهبری با موضوع تصمیم سران قوا بیان کرد: «رهبری فرمودند بنده نظر کارشناسی ندارم و کارشناس این مسئله نیستم. سران قوا تصمیمی گرفته‌اند و بنده از تصمیم کارشناسی آن‌ها حمایت می‌کنم. به غیر از این مسئله، ایشان نکات دیگری را نیز برشمردند. یکی از آن‌ها، تذکر در خصوص مراقبت از افزایش قیمت سایر کالا‌ها و دیگر اینکه حساب اعتراضات معیشتی مردم با اغتشاشگران و آشوبگران جداست و دستگاه‌های امنیتی باید به آن توجه کنند.»

حمایت از «دولت جمهوری اسلامی»، نه «دولت روحانی»

زارعی گفت: «اشتباه این بود که در این مسئله چیزی به نام “دولت آقای روحانی” دیده می‌شد؛ اما “دولت جمهوری اسلامی” دیده نمی‌شد. مشکلات و ضعف مدیریتی دولت کنونی شایستۀ برخورد است و اشکالی ندارد که مردم مخالفت خود را با تصمیم اشتباه دولت اعلام کنند. برخی بر اساس این نگاه، دچار قضاوت شدند و نگاه خود را تنظیم کردند که دچار اشتباه شدند. این تصمیمِ یک ارگان حقوقی است و اگر از اجرای آن جلوگیری شود، جمهوریت و ساختار نظام زیرسؤال می‌رود. اگر این مبنایی شود که با هر اعتراضی تصمیم دولت تغییر کند، آنگاه دیگر نمی‌شود امر جدیدی را مدیریت کرد.»

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به دشمنان اصلی انقلاب بیان کرد: «کشور دشمنان و زخم‌خوردگان مشخصی دارد. آمریکا، اسرائیل و تمامی مستکبران، زخم‌خوردگان مشترکی هستند که نیرو‌ها و جریانات فعالی در کشور ایجاد کرده‌اند تا در بزنگاه حرکتی را به نمایش بگذارند.»

اگر یکشنبه‌ای نبود…

زارعی در خصوص اهمیت مواضع رهبری بیان کرد: «اگر روز یکشنبه، رهبری این فتنه را با آرامش خود تبیین نمی‌کردند، دوشنبه و سه‌شنبه و روز‌های پس از آن را نمی‌شد تصور کرد. پیش از سخنرانی، هنوز برای نیرو‌های امنیتی و حزب‌اللهی مشخص نبود که در صحنه چه باید انجام گیرد و وضعیت به چه نحوی است. شک و شبهه‌ای برای آن‌ها وجود داشت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار