کد خبر: 981366
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
ساکنان آسایشگاه و روستای باباباغی در نامه‌ای به آنچه که قصد دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای نابودی این مکان عنوان کرده‌اند، از استاندار و نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی درخواست کمک کرده‌اند.

 در نامه ساکنان آسایشگاه و روستای باباباغی  آمده است: هم اینک دانشگاه علوم پزشکی تبریز با زیرپا گذاشتن  برخی مسائل کوچ اجباری فرزندان جذامی ما را می‌خواهد و نظیر تعطیل کردن مدرسه، نانوایی، آزمایشگاه، داروخانه و رادیولوژی قصد کوچ اجباری ما را دارد.

جذامیان آسایشگاه باباباغی با اشاره به اینکه این مکان جزو اراضی وقفی به‌نام جذامیان است، یادآور شده‌اند: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال ۱۳۸۳ سند این اراضی را به نام خود زده است و بر همین اساس تعدادی از خانه‌ها را خالی و سپس تخریب کردند.

در این نامه تاکید شده است: ما از مسوولان و مدیران ارشد استانی می‌خواهیم، خودشان قضاوت کنند آیا این اقدامات سزاوار است؛ ما جذامیان طرد شده از جامعه دادمان را به دادرسان رساندیم و انتظار رسیدگی به خواسته‌های به حق خود را داریم.

در این نامه با اشاره به اینکه چندین دهه است، ساکنان باباباغی همت خود را برای عمران و آبادی این محل به کار بسته و دارای حق آب و گل در آن هستند، آمده است: از مسوولان دلسوز استان برای رفع مشکلات و رسیدگی به آن، انتظار دادرسی داریم و دست کمک به سوی آنها دراز می‌کنیم تا چند صباح از عمر باقی مانده خود را با حداقل مشکلات به پایان برسانیم.

ساکنان باباباغی تشریح کرده‌اند: این محل مامن و ماوای قریب به ۳۰۰ نفر گرفتار در طوفان زندگی است که بیش از ۸۰ سال با داشتن جذام و انواع امراض زندگی کرده‌اند و ادامه حیات آنها به رغم هزاران مشقت، با کشاورزی، دامپروری و درختکاری سپری می‌شود.

براساس این گزارش، آسایشگاه باباباغی در روستایی به همین نام در آذربایجان‌شرقی در دهستان اسپیران بخش مرکزی شهرستان تبریز در میان دره‌ای از کوه‌های شمال‌غرب تبریز و در نزدیکی کوه «بهلول» و کوه‌پایه‌های «حلّی» بنا شده‌ است.

این مکان روزگاری محل تفریح و شکار ناصرالدین میرزا ولیعهد قاجار در تبریز بود.این آسایشگاه به مساحت بیش از ۷۵ هکتار در ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی تبریز به سال ۱۳۱۰ شمسی به اسکان بیماران جذامی شمال، غرب و شمال غرب کشور اختصاص یافت و دو سال بعد در سال ۱۳۱۲ بلدیه تبریز شهرک باباباغی را به مبلغ ۶۰۰ تومان خریداری کرده و پس از انجام برخی تغییرات و مهیا کردن شرایط اولیه این مکان را به وزارت بهداشت آن زمان واگذار کرد.

آسایشگاه باباباغی در سال‌های ابتدایی تأسیس به دلیل حصارهای سه متری اطراف آن بیشتر به یک اردوگاه شباهت داشت و فعالیت خود را با پذیرش ۷۵ بیمار جذامی آغاز کرد اما پس از دو سال تعداد ۶۰۰ نفر از جذامیان مناطق مازندران، گیلان، کردستان و آذربایجان را در خود جای داد.

از سال‌های اول دهه ۱۳۴۰ باباباغی محل فعالیت پزشکان بین‌المللی از کشورهایی چون فرانسه و لبنان شد و پزشکان ایرانی برای آموزش درمان بیماری جذام از سوی سازمان بهداشت جهانی به کشورهای اروپایی و آفریقایی اعزام شدند و پزشکانی چون دکتر محمدحسین مبین فعالیت‌های گسترده‌ای در این مجموعه انجام داد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
3
سلام.در خبر آمده که سکنه می گویند این اراضی،وقف جذامیان است اما از طرف دیگر گفته شده این اراضی توسط بلدیه خریداری و سپس در اختیار وزارت بهداشت آن زمان قرار گرفته،پس در اینصورت اراضی وقفی نبوده و بلکه توسط یک ارگان دولتی خریداری و سپس در اختیار یک ارگان دولتی دیگر قرار گرفته است.
حسام الدین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
سلام و درود
حالا این ملک به هر طریق که در اختیار جزامیان قرار گرفته باشه.وقفی باشه یا نباشه نباید از ساکنینش پس گرفته بشه و به ویلا و ... تبدیل بشه
جعفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
1
با سلام خبر ار محترم موج سواری نکنید بلکه حقیقت را اطلاع رسانی کنید وآنچه مغفول مانده است حقیقت خبر است آن این ایت گه دانشگاه می خواهد اشخاص سالم و غیر مجدوم ودارای امکانات مسکن در شهر تبریز وشاعل در واحد های نابعه دانشگاه ویا بازنشسته وحقوق بگیر صندوق تامین اجتماعی و کشوری بصورت مجانی در مجتمع باباباعی ساکن هستند و هزینه خدمات آبو برق از و...اشخاص ساکن سالم عیر مجذوم از محل اعتبارات دولتی پرداخت می شود فلدا جهت انضباط ماای و در راستای خدمت رسانی به مجذومین حق دانشگاه است که باید دانشگاه چلوی تعداد از اشخاص سالم وغیر مجذوم ومفت خور برای ادامه خدمت به مجذومین اعمال قانون
ناشناس
|
Canada
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
0
0
با سلام،
از پزشکان بیم المللی و ایرانی که در باباباغی خدمت کرده اند، و قطعا خدماتشان ارزشمند بوده است، چرا نامی برده نمی شود؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر