کد خبر: 981168
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۵
نگاهی به سیزدهمین جشنواره «سینما حقیقت»
جشنواره «سینماحقیقت» دیروز با نمایش آثار مستندی از ایران و کشور‌های میهمان دومین روز خود را پشت سر گذاشت و علاقه‌مندان به آثار مستند بخشی از آثار حاضر در این رویداد را تماشا کردند.
نوید پارسا
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در دومین روز از برگزاری جشنواره سینماحقیقت سه فیلم «قرقبان» به کارگردانی فتح‌الله امیری و نیما عسگری، «جمیله» ساخته محمدباقر شاهین و «بانو عصمت» ساخته محمد حبیبی‌منصور به عنوان سانس ویژه و پرمخاطب جشنواره انتخاب شدند. «قرقبان» مستندی درباره یک قرق شخصی است و مستند جمیله نیز داستان زنی را روایت می‌کند که در جریان جنگ سوریه بینایی خود را از دست داده و حالا در آرزوی دیدن فرزندانش است. مستند «بانو عصمت» هم داستان زندگی پرفراز و نشیب زنی جهادگر به نام عصمت احمدیان به عنوان مادر شهدا را روایت می‌کند.

اثری درباره قهرمان‌های ملی و دینی‌مان
محمد حبیبی‌منصور کارگردان فیلم مستند بلند «بانو عصمت» در نشست این فیلم در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» از ضرورت پرداختن به زندگی قهرمان‌های دینی و ملی در سینما صحبت کرد.

این کارگردان درباره بازخورد‌ها نسبت به مستندش توضیح داد: «بانوعصمت» فیلمی قهرمان‌محور است، قهرمان هم نکته‌ای است که در سینمای ما این روز‌ها جای خالی‌اش حس می‌شود. من مستند‌های پرتره، قهرمان‌محور و فیلم‌هایی که به سوژه‌هایی، چون شخصیت‌های فداکار و متفاوت می‌پردازند را دوست دارم. به نظرم افراد به میزانی که می‌توانند از خودشان به نفع دیگران بگذرند، قهرمان هستند، برای مثال نوجوانی که جای خود را در اتوبوس به یک پیرمرد می‌دهد، قهرمان است.

این کارگردان درباره روند سوژه‌یابی خود برای مستند «بانو عصمت» گفت: ما برای ساخت یک اثر دیگر که حتی قراردادش را داشتیم، رفته بودیم که به کاراکتر اصلی فیلم «بانو عصمت» برخوردیم و تولید آن فیلم فراموش شد و «بانو عصمت» زودتر پیش رفت. وی با اشاره به نحوه پرهیزش از شعارزدگی توضیح داد: شخصیت‌شناسی در اثر هنری اهمیت زیادی دارد که توسط مخاطب نیز درک می‌شود. یک اثر شعاری خودش را معرفی می‌کند. ما نیز با جنسی از مخاطبان در روزگار امروز مواجه هستیم که بسیار هوشمند هستند و قرار نیست از آن‌ها سوءاستفاده کنیم. حبیبی‌منصور با اشاره به اهمیت همراهی مخاطب و هم‌سطحی با او در روند فیلمسازی ادامه داد: در این مستند تلاش کردیم با مخاطب همراه شویم، ضمن اینکه شش ماه زمان برد تا بتوانیم با کاراکتر اصلی فیلم همراهی کنیم تا حجاب دوربین به قول شهید سیدمرتضی آوینی شکسته شود. درست در اینجاست که می‌توانی فیلم خوب مستند بسازی. اگر مدیران ما متوجه بودند که باید قهرمان‌های دینی و ملی‌شان را بیشتر به مردم معرفی کنند، دیگر سراغ قهرمان‌های غیرخودی نمی‌رفتیم. کاراکتر فیلم «بانو عصمت» زنی کارآفرین و ۷۷ ساله است که بسیار در اقتصاد موفق بوده است. وی با تشکر از همراهی ثریا قاسمی در گفتن نریشن‌های فیلم بیان کرد: ایشان بسیار استادانه ما را در ضبط صدا‌ها همراهی کردند و حضورشان به فیلم ما کمک زیادی کرد.

روح داشتن برگ برنده فیلم‌های مستند است
فیلم مستند «خط نورانی» به کارگردانی نادر فرجی در جشنواره سینماحقیقت برای مخاطبان به نمایش درآمد. موضوع این فیلم شهید تهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران است. از نکات جالب توجه درباره این فیلم، حضور همسر و فرزندان این شهید گرامی در مراسم نمایش «خط نورانی» بود. همسر شهید تهرانی‌مقدم درباره این مستند بیان کرد: پیش از مستند «خط نورانی» برای ساخت اثری درباره شهید تهرانی‌مقدم، بزرگواران بسیاری مراجعه کردند، اما متأسفانه خروجی چندان مطلوبی دریافت نکردیم. الهام حیدری درباره چگونگی آغاز پروسه ساخت مستند «خط نورانی» گفت: آقای فرجی دو سال پیش پیشنهاد ساخت مستند «خط نورانی» را مطرح کردند و سپس جلسه‌ای دو ساعته برای بررسی بیشتر محتوای این مستند برگزار شد و ایشان از اهداف و موضوعات مدنظر خود برای ساخت این مستند گفتند. در نهایت تصمیم بر آن شد که این مستند درباره زندگی شهید تهرانی‌مقدم ساخته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار