کد خبر: 981159
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
در حالی که فقط چند روز به پایان مهلت مقرر هسته‌ای زدایی شبه‌جزیره کره زمان باقی است، تأیید گزارش انجام آزمایش موشکی کره‌شمالی حاکی از این است که سرانجام صبر پیونگ‌یانگ در برابر سیاست‌های واشنگتن به سر آمده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کره‌شمالی یک شنبه گذشته از انجام یک آزمایش موشکی «بسیار مهم» در سایت پرتاب ماهواره «سوهائه» یعنی همان پایگاهی که مقام‌های امریکایی و کره‌ای گفته بودند که قرار است برچیده شود، خبر داد. این در حالی است که «کیم جونگ‌اون» رهبر کره‌شمالی پیش‌تر هشدار داده بود چنانچه امریکا به خواسته‌های کشورش پاسخ ندهد، «روش دیگری» را در پیش خواهد گرفت و در شرایط کنونی به نظر می‌رسد اقدام اخیر، بخش یا تمام روش دیگری باشد که کیم به آن اشاره کرده است.

اگرچه وزیر دفاع کره‌شمالی روز دو شنبه از پاسخ به این پرسش که آیا آزمایش انجام شده مربوط به یک موتور موشک بوده یا خیر، خودداری کرد، اما «جفری لویس» کارشناس موشکی و مدیر برنامه منع گسترش تسلیحاتی شرق آسیا در مؤسسه مطالعات بین‌المللی «میدلبری» کالیفرنیا به خبرگزاری رویترز گفت که در تصاویر ماهواره‌ای شرکت تحقیقات امریکایی «پلانت لبس»، خودرو‌ها و تجهیزاتی دیده می‌شوند که ظاهراً برای آزمایش موتور موشک به این مکان آورده شده‌اند.

وی افزود: «به احتمال زیاد آزمایش در روز یک شنبه ۸ دسامبر انجام شده و آثار پرتاب موشک روی زمین دیده می‌شود.» کارشناسان کره‌جنوبی می‌گویند که کره‌شمالی احتمالاً با استفاده از سوخت جامد که در مقایسه با سوخت مایع، زمان کمتری برای بارگیری می‌برد، موتور یک موشک را آزمایش کرده است. گزارش‌ها حاکی از این است که چنین سوختی علاوه بر اینکه برد موشک را افزایش می‌دهد، قابلیت یک حمله غافلگیرانه را هم بیشتر می‌کند. همچنین اطلاعات دیگری در دست است که نشان می‌دهد، احتمالاً پیونگ‌یانگ تحت عنوان توسعه ماهواره، یک موتور جدید با سوخت مایع را آزمایش کرده است.

هدیه کریسمس پیونگ‌یانگ برای واشنگتن
کیم جونگ اون تا پایان سال ۲۰۱۹ به امریکا فرصت داده بود تا رویکردی منعطف در قبال کره‌شمالی در پیش گیرد. در پی انجام این آزمایش، پیونگ‌یانگ اعلام کرده است که دولت این کشور چنین اقدامی را نه با هدف تحریک نظامی، بلکه به منظور به رخ کشیدن توانایی موشکی خود انجام داده است. اما به دنبال برگزاری این آزمایش، مقامات کره‌ای به شدت امریکا را هدف انتقاد قرار داده‌اند. «ری سو یانگ» معاون حزب کارگر کره‌شمالی دیروز اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا باید به دشنام و زخم زبان علیه رهبر کره‌شمالی پایان دهد و اگر ترامپ می‌خواهد شاهد عواقب فاجعه‌بار بزرگ‌تری نباشد، باید در گفتار خود تجدیدنظر کند.

«کیم یونگ چول» دیگر مقام کره‌شمالی که موضع تندی را علیه امریکا اتخاذ کرده است، با بیان اینکه کشورش چیزی برای از دست دادن ندارد، افزود: «ترامپ فردی پیر و ناشکیباست و اگر به بیان اظهارات عجیب و غریب ادامه دهد، کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی ممکن است دیدگاه خود را تغییر دهد.»

امریکا در برابر مجموعه این تحولات، بار دیگر دست به دامان شورای امنیت سازمان ملل شده و قرار است این نهاد، روز چهار شنبه درباره آزمایش موشکی کره‌شمالی تشکیل جلسه دهد. «چوی هیون سو» سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی هم گفت: «مقام‌های اطلاعاتی ما به همراه امریکا از نزدیک در حال تجزیه و تحلیل این آزمایش هستند و ما نمی‌توانیم هیچ‌گونه جزئیاتی را در این مورد تأیید کنیم.»

روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» چاپ کره‌جنوبی به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «این آزمایش‌ها چهار روز پس از آن انجام شد که معاون وزیر خارجه کره‌شمالی هشدار داد امریکا برای کریسمس و بسته به انتخابش «هدیه» دریافت می‌کند.»

واشنگتن و سئول درباره باقی ماندن ۲۸ هزار نظامی امریکایی اختلاف نظر دارند. ترامپ چندی پیش گفته بود کره‌جنوبی باید ۴ میلیارد دلار بیشتر برای هزینه‌های نظامی امریکا در این کشور پرداخت کند. «پیتر برگن» کارشناس مقابله با تروریسم و امنیت ملی امریکا در کتابی تحت عنوان «ترامپ و ژنرال‌هایش: بهای هرج و مرج» از جزئیات جدیدی از درخواست‌های رئیس‌جمهور امریکا مبنی بر تخلیه خانواده پرسنل امریکایی از کره‌جنوبی پرده برداشت. کره‌شمالی آن را به منزله اقدامی آشکار برای ورود به جنگ تعبیر می‌کرد.

با این همه، اندیشکده‌ای در سئول روز سه شنبه اعلام کرد‌: «احتمال بسیار وجود دارد که پیونگ‌یانگ توقف مذاکرات با امریکا را در نشستی که در پایان ماه جاری میان سران حزب حاکم برگزار می‌شود، اعلام کند. راه جدیدی که کره‌شمالی ممکن است در پیش بگیرد بدان معنا نیست که روابط با امریکا به‌طور کامل قطع شود، بلکه معنایش این است که رویکردی شرطی در بازه‌ای زمانی در قبال واشنگتن پی خواهد گرفت. مقام‌های کره‌شمالی می‌دانند که بهره‌گیری از امریکا بهترین شیوه و راه برای رسیدن به نتیجه در این زمینه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار