کد خبر: 980997
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۰
بن‌بست سیاسی به انتخابات سوم کشید
دو حزب اصلی رژیم صهیونیستی به توافق رسیده‌اند که اگر تا روز چهار شنبه نتوانند در زمینه تشکیل دولت به اتفاق‌نظر برسند، ضمن انحلال کنست، دور دیگری از انتخابات برگزار شود؛ اقدامی که با توجه به بی‌نتیجه بودن دو انتخابات قبلی، نشانی از گرفتار شدن صهیونیست‌ها در دور باطل برگزاری انتخابات است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و ائتلاف آبی- سفید به رهبری «بنی گانتس» به منظور برون‌رفت از بن‌بست سیاسی در تشکیل دولت که گریبانگیر این رژیم شده است، توافق کردند که در صورت شکست تلاش‌های‌شان برای تشکیل دولت تا روز چهارشنبه، روز دوم مارس (۱۲ اسفند) سومین دور انتخابات پارلمانی برگزار شود. بنابر قانون، اگر دولت جدید تا روز چهار شنبه تشکیل نشود کنست خود به خود منحل می‌شود و انتخابات دیگری پیش رو خواهد بود. روزنامه «تایمز او اسرائیل» نوشت که احتمالاً کنست چهار شنبه شب خودش را منحل کند که چنین اقدامی، مهر تأییدی خواهد بود بر شکست نتانیاهو و گانتس در تشکیل دولت ائتلافی و اگر هیچ حزبی نتواند تا مهلت مقرر، به دست‌کم ۶۱کرسی از ۱۲۰ کرسی دست یابد انتخابات برای بار سوم ظرف کمتر از یک سال برگزار شود.

دو حزب برجسته در سرزمین اشغالی در شرایطی بار دیگر در کمتر از یک سال پیشنهاد برگزاری انتخابات داده‌اند که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، تغییر چشمگیری در رویکرد رأی‌دهندگان به وجود نیامده و احتمال اینکه انتخابات سوم بتواند گشایشی در حل بحران تشکیل دولت، ایجاد کند بسیار اندک است. در دو انتخابات گذشته که در ماه‌های آوریل و سپتامبر برگزار شدند، نه حزب دست راستی لیکود و نه حزب میانه‌رو آبی-سفید نتوانستند کرسی‌های لازم برای تشکیل دولت حداکثری را به دست بیاورند و در تشکیل کابینه ائتلافی با دیگر احزاب کوچک نیز ناکام ماندند.

نتانیاهو بر زمین سست ایستاده است
تا زمانی که سایه اختلافات گسترده میان نتانیاهو و گانتس بر فعالیت‌های سیاسی طرفین سنگینی می‌کند، احتمال تشکیل دولتی متشکل از لیکود و آبی و سفید دور از ذهن به نظر می‌رسد. پرونده سنگین فساد نتانیاهو و پیگیری قضایی پرونده او هم عاملی است که پایه‌های تشکیل دولت جدید را با حضور وی سست می‌کند. در این راستا، ۶۷ شخصیت امنیتی و آکادمیک اسرائیلی از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی که عالی‌ترین هیئت قضایی این رژیم است، درخواست کردند «اویخای مندلبلیت» مشاور قضایی دولت را ملزم کند که اجازه ندهد بنیامین نتانیاهو مأمور تشکیل کابینه آینده شود. علاوه بر این موارد احتمالاً تا پیش از برگزاری انتخابات پیش رو، در حزب لیکود، انتخابات درون‌حزبی برگزار خواهد شد. «یوآو کیچ» قانونگذار عضو حزب لیکود به تازگی در این مورد گفته بود: «اگر ما به سمت انتخابات سوم برویم، باید برای رهبری حزب لیکود هم یک انتخابات مقدماتی داشته باشیم. مسئله این است که چه کسی قادر خواهد بود حزب راست را به قدرت برساند و در نهایت کل تیم، مهم‌تر از ستاره آن تیم است.» پیش‌تر، دو نفر دیگر از هم‌حزبی‌های نتانیاهو نیز علناً ریاست وی بر این حزب را به چالش کشیده و خواستار برگزاری جلسه رأی‌گیری برای تعیین رئیس جدید لیکود شده‌اند.

اعتصاب در کرانه باختری
به همه گرفتاری‌های صهیونیست‌ها می‌توان واکنش‌ها به برنامه‌ای که برای شهر‌ک‌سازی جدید در کرانه باختری دارند را هم اضافه کرد. پس از آنکه رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به زودی شهرکی جدید در مرکز «الخلیل» خواهد ساخت، مردم این شهر روز دو شنبه اعتصاب کردند. تمام مدارس و دانشگاه‌ها، بازارها، مغازه‌ها و مراکز تجاری، سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها در این اعتصاب شرکت کردند.

این در حالی است که «یان آزلبورن» وزیر خارجه لوکزامبورگ در واکنش به تصمیم اخیر امریکا برای به رسمیت شناختن شهرک‌های صهیونیست‌نشین، در تلاش است کشور‌های اتحادیه اروپا را قانع کند که کشور فلسطین را به پایتختی قدس شرقی به رسمیت بشناسند. جنبش فتح نیز خواستار برگزاری راهپیمایی همزمان با سالروز انتفاضه اول فلسطین و در اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی شد. در بیانیه‌ای که فتح به این منظور منتشر کرده، آمده است که هدف گرفتن الخلیل و مسجد ابراهیمی، تسلط بر اراضی در شمال و جنوب این استان و یورش مداوم به تمام مناطق دلیلی است بر تصمیم سیاسی برای حمله به الخلیل و یهودی‌سازی بخش قدیمی آن تا پروژه یهودی‌سازی و تغییر واقعیت‌های تاریخی تکمیل شود.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین هم گفت که اقدامات و تصمیمات دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا و نتانیاهو با هدف نابودی راهکار «دوکشوری» و در جهت نقض اصول روند صلح و قوانین بین‌المللی است که از جمله این اقدامات به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت اسرائیل»، تلاش برای «قانونی» دانستن شهرک‌سازی‌ها، نابودی پرونده پناهجویان از طریق فشار به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار