کد خبر: 980992
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰
در حالی که دولت قصد دارد با کاهش بودجه صداوسیما، این رسانه را به سمت افزایش پخش آگهی‌های بازرگانی سوق دهد، شبکه کودک در راستای احترام به حقوق کودکان حذف تدریجی آگهی‌های بازرگانی را کلید زد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: از ابتدای آبان ماه امسال حذف تدریجی آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک و نوجوان آغاز شده و قرار است این روند تا حذف کامل آگهی از این شبکه ادامه پیدا کند. علت حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک، یک دلیل مهم روانشناسانه دارد و آن ناتوانی ذهن کودک از درک آگهی و تأثیرات نامطلوب تبلیغات تلویزیونی بر روان کودک است که در شکل‌گیری شخصیت وی اثر سوء دارد.

گزارش مدیر شبکه به خانواده‌ها
محمد سرشار مدیر شبکه کودک در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توضیحات تازه‌ای را با عنوان «گزارش به خانواده‌ها» منتشر و روند حذف تبلیغات بازرگانی از این شبکه را تشریح کرد.

وی در این متن آورده است: «حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک سیما، از یکم آبان ۹۸ با دستور دکتر میرباقری، معاون سیما آغاز شد. در ابتدا قرار بود تمامی آگهی‌ها حذف شوند که بنا به عللی، حذف تدریجی در دستور کار قرار گرفت. بدین‌ترتیب، پخش آگهی‌های بازرگانی در کانال پویا کاملاً متوقف شد و خردسالان دیگر هیچ آگهی بازرگانی‌ای نمی‌بینند. در کانال نهال نیز از ساعت ۲ تا ۸ شب، هیچ آگهی بازرگانی‌ای برای کودکان پخش نمی‌شود و بازه زمانی آگهی‌ها به ساعت ۸ تا ۱۰ شب که شبکه کودک بیننده کمتری دارد محدود شده است. بنابراین خانواده‌ها می‌توانند از ۸ صبح تا ۸ شب، از دیدن شبکه کودک بدون تبلیغات لذت ببرند! ان‌شاءالله در ماه‌های آینده نیز این روند کامل می‌شود و در دو ساعت پایانی بازپخش برنامه‌های کانال نهال نیز آگهی بازرگانی پخش نخواهد شد.»

کاهش بودجه صداوسیما
با وجود افزایش هزینه‌ها و بالارفتن سالانه میزان حقوق و مزایای کارمندان آن هم برای سازمان عریض و طویلی مانند صداوسیما، دولت در لایحه بودجه سال ۹۹، کاهش بودجه صداوسیما را مدنظر قرار داده است.

بر اساس لایحه‌ای که تقدیم مجلس شده است. بودجه صداوسیما برای سال ۹۹، حدود ۱۰۰میلیارد تومان از بودجه مصوب این سازمان در سال ۹۸ کمتر است. «بودجه صداوسیما در سال ۹۸، هزارو ۸۴۲میلیارد تومان بوده، اما بودجه این سازمان برای سال ۹۹، هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان برآورد شده است که بر این اساس بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به بودجه مصوب سال جاری، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافته است، البته میزان بودجه سازمان صداوسیما برای سال ۱۴۰۰ با افزایش همراه بوده و حدود هزار و ۹۱۹میلیارد تومان برآورد شده است.» این کاهش می‌تواند فشار قابل توجهی را بر رسانه ملی وارد کند؛ مسئله‌ای که ناگزیر صداوسیما را به سمت افزایش درآمد‌های ناشی از آگهی‌های بازرگانی سوق می‌دهد. افزایش حجم آگهی‌های بازرگانی به سهم خود تاثیر مستقیمی بر کاهش کیفیت برنامه‌های رادیو و تلویزیونی خواهد داشت.

کاهش آگهی در شرایط سخت
در آخرین روز از مهر ماه گذشته، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک تلویزیون در صفحه شخصی‌اش، خبر مهمی را درباره پخش آگهی‌های تلویزیونی منتشر کرد و نوشت: «از فردا آرزویی که شبکه کودک، خانواده‌ها و کارشناسان، دست در دست هم به دنبال آن بودند محقق می‌شود و بنا به مصوبه شورای معاونان سازمان صداوسیما و دستور معاون سیما، پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک متوقف خواهد شد. دیشب به دفتر دکتر میرباقری (معاون سیما) رفتم و از ایشان بابت صدور این دستور مهم تشکر کردم. در اینجا هم، در گرماگرم این شادی بزرگ از تک‌تک عزیزانی که در فضای حقیقی و مجازی پیگیر حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه کودک بودند، تشکر می‌کنم. مخصوصاً قدردان زحمات مادران دغدغه‌مندی‌ام که با هشتگ پویا بدون تبلیغات به میدان آمدند، هر روز با سامانه ۱۶۲ روابط عمومی صداوسیما تماس گرفتند و در هر فرصتی، صدای مطالبه بحق خود را به گوش مسئولان رساندند.» البته این اظهارات به سرعت از سوی معاون سیما تصحیح و اعلام شد تبلیغات بازرگانی به مرور حذف خواهد شد.

مجلس نیز همراهی نکرد
پیش از اینکه اعلام شود از ابتدای آبان تبلیغات بازرگانی با تصمیم مدیران سیما از شبکه کودک حذف می‌شود، محمد سرشار در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» از مجلس خواست تا جلوی پخش آگهی از شبکه‌های مختص کودکان را بگیرد. مدیر شبکه کودک سیما، گفت: پخش آگهی‌های بازرگانی از تمام شبکه‌ها، دست مدیران شبکه نیست و کوتاه‌ترین دخل و تصرفی در آن‌ها هم با جریمه مواجه می‌شود.

وی گفته بود: در این شرایط باید از نمایندگان مجلس بخواهیم که زمان تعیین بودجه سالانه برای سازمان صداوسیما حتماً پخش آگهی‌های بازرگانی از شبکه‌هایی که مختص گروه سنی کودک و نوجوان است را ممنوع کنند چراکه صداوسیما طبق قانونی که مجلس مصوب کرده برای تأمین هزینه‌های خود ناگزیر از پخش آگهی‌های تبلیغاتی است. سرشار ضمن اشاره به اهم انتقادات در زمینه پخش تبلیغات تأکید کرد: اساساً ما ملاحظات تربیتی جدی در این زمینه داریم. کودکان زیر شش سال اساساً تفاوت میان برنامه‌های عادی و تبلیغات بازرگانی در حال پخش از شبکه را متوجه نمی‌شوند و به نوعی همه چیز را باور می‌کنند و هر آنچه نمایش داده می‌شود را از والدین خود می‌خواهند.

بر همین اساس هم در خیلی از کشور‌ها برای گروه سنی زیر شش سال آگهی تبلیغاتی پخش نمی‌شود. به رغم درخواست مدیر شبکه کودک، مجلس واکنشی از خود نشان نداد و به تداوم پخش آگهی‌ها چراغ سبز نشان داد.

کاهش و حذف آگهی‌های بازرگانی از شبکه‌های مختص کودکان خبر خوبی برای خانواده‌ها و بچه‌ها خواهد بود و خبر خوب دیگر این است که شبکه یک سیما بخش ویژه کودک را در برنامه «صبح بخیر ایران» ایجاد کرده است. مجید قناد مجری باسابقه برنامه‌های کودک تلویزیون هر روز صبح آیتم ۱۵ دقیقه‌ای در صبح بخیر ایران برای بچه‌ها اجرا می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار