کد خبر: 980972
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
گفت‌وگوی «جوان آنلاین» با امان‌الله قرایی مقدم درباره هجوم داوطلبان نمایندگی مجلس برای ثبت نام
با پایان آخرین روز ثبت نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس، آمار ثبت‌نام‌کنندگان برای این انتخابات به ۱۶‌هزار نفر رسید. آماری که بسیار بحث‌برانگیز است و سوالاتی را در ذهن افراد ایجاد می‌کند؛ اینکه آیا این داوطلبان نمایندگی مجلس صلاحیت رسیدن به این جایگاه را در خود دیده‌اند یا صرفا برای حضور در صحنه اقدام به ثبت نام کرده‌اند؟
سرویس جامعه جوان آنلاین: امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس درباره علت حضور ۱۴ هزار نفر برای ثبت نام انتخابات مجلس به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «بسیاری از افراد برای مطرح یا دیده شدن، استفاده از نابه‌سامانی شرایط موجود و همچنین به‌سخره گرفتن مجلس و نمایندگی آن برای ثبت نام در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی حاضر شده‌اند که درنتیجه شاهد این هستیم که ۱۴ هزار نفر در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده‌اند.»

این جامعه شناس ادامه می‌دهد: «متاسفانه جامعه ما یک جامعه ادراکی، مسئولیت‌پذیر و وظیفه مدار نیست. زیرا افراد در جامعه‌ای که ادراک حاکم باشد و احساسی نباشد، وقتی می‌خواهند کاری را انجام دهند به‌خصوص شرکت در نمایندگی مجلس، فکر شده عمل می‌کنند. یعنی افراد از خودشان سوال می‌پرسند که من چه کسی هستم؟ آیا توانایی و قدرت و شایستگی و لیاقتش را دارم که به نمایندگی مجلس بروم؟»

قرایی مقدم با اشاره به الگوبرداری افراد از نمایندگان مجلس که تخصص کافی در امور ندارند، اظهار می‌دارد: «اگر از داوطلبان نمایندگی مجلس بپرسید که چرا خودشان را شایسته ثبت نام در مجلس شورای اسلامی می‌دانند احتمالا پاسخ می‌دهند که مگر اکثر آن‌هایی که در مجلس نشسته‌اند چه تخصصی دارند؟ در واقع با این تفکر است که افراد به خود اجازه می‌دهند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند. از طرفی گاهی دیده می‌شود که نمایندگی مجلس انتسابی است و انتخابی نیست. یعنی گرچه به نام مردم است، اما از جامعه مردم برنخواسته است.»

او ادامه می‌دهد: «اگر انتخابات نمایندگان مجلس بر اساس تئوری جامعه‌شناس مارکس‌وبر، یک جامعه عقلانی باشد، انتخابات براساس شایستگی و روابط در آن غیرشخصی باشد که در آن فقط به تخصص افراد توجه کنند، آن‌گاه هیچ‌کس به خود اجازه نمی‌دهد که بدون تخصص برای انتخابات مجلس ثبت نام کند.»

قرایی مقدم با اشاره به اینکه هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس دوراندیشی وجود نداشته است می‌گوید: «در این بلبشو که برخی می‌خواهند آبروی کشور را ببرند ثبت نام ۱۴ هزار نفر در انتخابات مجلس دور از انتظار نبود و حتی اگر ۲۰ هزار نفر هم ثبت نام می‌کردند نباید تعجب می‌کردیم.»

او با بیان اینکه شایسته سالاری هنگام ثبت نام و تایید صلاحیت در انتخابات مجلس دیده نمی‌شود، اظهار می‌دارد: «وقتی مردم می‌بیینند که افرادی روی کرسی نمایندگی مجلس نشسته‌اند که هیچ‌گونه تخصص و کارآمدی ندارند، حق خودشان می‌دانند که برای ثبت‌نام در دور جدید مجلس اقدام کنند.»

این جامعه شناس به اصرار برخی از نمایندگان سابق مجلس برای ثبت نام در این انتخابات اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخی از نمایندگان که در دوره قبلی انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بودند این‌بار نیز در صحنه حاضر شده‌اند و بازهم برای ثبت نام اصرار دارند! در صورتی که این‌ها نه صلاحیت حضور در مجلس را دارند و نه قبلا کارآمدی در دوران نمایندگی‌شان را. همین مسائل باعث می‌شود که مردم برای ثبت نام هجوم بیاورند و بخواهند خودشان را از این طریق مطرح کنند.»

قرایی مقدم با انتقاد از حضور نمایندگان فقط چند هفته قبل از انتخابات تصریح می‌کند: «یک نماینده اگر می‌خواهد نماینده واقعی مردم باشد و قصد خدمت دارد باید از یک الی دو سال قبل در صحنه حاضر شود و با عملکرد خود اعلام کند که برای خدمت به مردم قصد حضور در انتخابات مجلس را دارد. نه اینکه از یک هفته قبل بنر‌هایی را چاپ کند و در حاشیه خیابان‌ها بچسباند تا مردم به او رای بدهند. مردم باید نمایندگان مجلس را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
0
علت ان بیکاری و بدبختی و شاید برخی از انها وارد مجلس شوند و به جایی برسند. مردم فهمیدند بهترین جا مجلس است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار