کد خبر: 980959
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
یادداشت «محمدرضا کائینی» بمناسبت سالروز درگذشت احسان نراقی
دوستی از نراقی شنیده بود: من دوست دارم با پرنسس‌ها همنشین باشم، خواه شاهزاده‌ها باشند و خواه مسئولان جمهوری اسلامی! هدفی که تقریبا بدان دست پیدا کرد. خدایش بیامرزد.
سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمدرضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، بمناسبت سالروز درگذشت «احسان نراقی»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:
 
فکر می‌کنم هر کس مرحوم احسان نراقی را می‌دید، بیش از هر چیز انعطاف و جیوه گون بودن شخصیت او چشمش را می‌گرفت. او به طرفه العین، از منتها الیه مخالفت تا آخر موافقت را می‌پیمود و اساسا این فقره برایش بی اهمیت می‌نمود! چیز‌هایی که خلق الله عمری در آن می‌مانند، برای او باد هوا بود! این قلم نیز از همین نَرمی منش او کمک می‌گرفت برای سر کشیدن به دخمه فامیلی اش با فرح دیبا و نیز ره بردن به پستوی اسرار حکومت شاه! احسان الله اما، دلیل سقوط پهلوی دوم را رفتار خود وی می‌دانست و شاه بازی‌های کنونی رضا پهلوی را مسخره! می‌گفت: " رضا به من پیغام داد: تو که اینقدر با مادر من مرتبط هستی، چرا با من همکاری نمی‌کنی؟ من هم جواب دادم: اگر تو آنقدر جربزه کردی که بیایی و پرچم خود را در ده کیلومتری مرز ایران بزنی، با تو همکاری خواهم کرد! ". امری که تا پایان عمر، آن را در مخاطب خود نیافت! از سربند خودکشی علیرضا پهلوی، روزی از او پرسیدم: "جماعتی که نمی‌توانند خود را مدیریت کنند و هر روز یکی از آن‌ها خود را به فنا می‌دهد، چطور می‌خواهند کشور را اداره کنند؟ " پاسخ داد: " بچه‌های شاه، افرادی لوس و بی مسئولیت هستند و به خوشگذرانی و بیکاره گی عادت دارند، با این همه اوضاع روحی و خانوادگی درستی هم ندارند و از سوی جماعتی که نانشان در تبلیغ سلطنت طلبی است هم تحت فشارند! " به خاطر این دست اظهار نظرها، فرح دیبا در محفلی به او تاخته بود که: چرا اینگونه بی محابا درباره شاه سخن می‌گوید، انتقادی که در رفتار نراقی بی تاثیر بود!

نکته دیگر این بود که نراقی تمایل داشت در بحران ها، در کسوت ناجی و محلل ظاهر شود، همه چیز را حلاجی کند و معضلات آن را با سرپنجه تدبیر خود بگشاید! هم از این روی، با همه جور آدمی اعم از سیاسی و فرهنگی و هنری و اقتصادی و... الخ، مراوده‌ای به هم زده بود و سعی می‌کرد تا جمله گی آنان را داشته باشد! دوستی از او شنیده بود: من دوست دارم با پرنسس‌ها همنشین باشم، خواه شاهزاده‌ها باشند و خواه مسئولان جمهوری اسلامی! هدفی که تقریبا بدان دست پیدا کرد. خدایش بیامرزد.

پ.ن اول: کتاب‌های نراقی عمدتا خواندنی و در مواردی مفیدند. خودش می‌گفت برخی از آن‌ها را در پاسخ به شاه و البته بدون نام بردن از او، نوشته است.
پ.ن دوم: تصویر ذیل آمده، در حیاط منزل نراقی در تهران و در حاشیه یکی از مصاحبه‌ها گرفته شده است. در حالی که او داشت چند قطعه از عکس‌های خود با بینظیر بوتو را به من نشان می‌داد.
 
بچه های شاه، آدم هایی لوس و بی مسئولیت هسند!
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار