کد خبر: 980853
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۰
زمینه‌های اجتماعی استیضاح در حال فراهم شدن است
سه روز بعد از دستور نانسی پلوسی، رئیس کنگره امریکا برای تهیه پیش‌نویس طرح استیضاح دونالد ترامپ، زمینه‌های اجتماعی استیضاح رئیس‌جمهور امریکا نیز در حال افزایش است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بیش از ۶۰۰ استاد رشته حقوق دانشگاه‌های ییل و هاروارد طی نامه‌ای سرگشاده به کنگره، جمع‌بندی خود را از وجود «شواهدی قابل ملاحظه» برای استیضاح ترامپ شرح داده‌اند. هیئت تحریریه روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز امریکا و چند نشریه امریکایی دیگر از پیوستن به جمع دیگر مطبوعات سرشناس حامی استیضاح ترامپ خبر دمی دهند.

«جری ندلر»، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان یک گزارش ۵۲صفحه‌ای منتشر کرده و گفته که «ترامپ از قدرت خود سوءاستفاده کرده، به امنیت ملی ما خیانت کرده و انتخابات ما را به فساد کشانده و تمامی این‌ها در راستای منافع شخصی بوده است.» او گفته که جزئیات قانونی تنها یک راه‌حل برای این سوء رفتار دارد و آن هم استیضاح است. در امریکا هیچ کسی حتی رئیس‌جمهور فراتر از قانون نیست. جدید‌ترین نظرسنجی مشترک «هیل –هریس» می‌گوید ۴۶درصد از رأی دهندگان امریکایی معتقدند که ترامپ قطعاً در ماجرای اوکراین‌گیت مجرم است و به همین سبب باید استیضاح و از کاخ سفید اخراج شود. در مقابل، تنها ۳۴ درصد از شهروندان امریکایی معتقد به طبیعی بودن مکالمه تلفنی ترامپ و زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هستند. البته ۲۰ درصد از شهروندان امریکایی هنوز نظر و قضاوتی در این خصوص ندارند. این سه عدد نشان می‌دهد که حمایت اجتماعی لازم برای استیضاح رئیس‌جمهور امریکا وجود دارد. کریس مورفی، سناتور امریکایی گفته که اگر رأی‌گیری استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا مخفی باشد، شماری از جمهوریخواهان نیز به استیضاح وی رأی خواهند داد. از طرف دیگر، شنبه شب، دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا با برگزاری جلسه‌ای پشت در‌های بسته، درباره تنظیم متن استیضاح و اتهامات رسمی وارده بر ترامپ مذاکره کردند. به گفته این کمیته، بیانیه استیضاح ترامپ به زودی آماده می‌شود و قرار است روز سه شنبه هفته جاری در مورد آن رأی‌گیری شود. به طور موازی، تلاش برای جلب حمایت‌ها از استیضاح ترامپ در یک سطح دیگر، یعنی نخبگان طبقه متوسط نیز در حال انجام است. دیروز بیش از ۶۰۰استاد رشته حقوق در دانشگاه‌های ییل، هاروارد و چند دانشگاه دیگر، طی نامه‌ای سرگشاده به کنگره، جمع‌بندی خود را از وجود «شواهدی قابل ملاحظه» برای استیضاح ترامپ شرح دادند. به گزارش فارس، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در این نامه آمده است: «شواهد قابل ملاحظه‌ای وجود دارد که رئیس‌جمهور ترامپ به سوگندی که خورده، خیانت کرده است، زیرا تلاش داشته، از قدرت ریاست جمهوری در راستای تحت فشار گذاشتن دولتی خارجی برای کمک به او در ایجاد انحراف در انتخاباتی در امریکا برای منافع شخصی به قیمت [به خطر انداختن]منافع امنیت ملی استفاده کند که کنگره نیز به همین [نتیجه]رسیده است». این نامه سرگشاده می‌افزاید: «رفتار او (ترامپ) دقیقاً همان نوعی از تهدید برای دموکراسی ما محسوب می‌شود که بنیانگذاران [امریکا]هنگامی که راهکار استیضاح را در قانون اساسی گنجاندند از آن بیم داشتند.» این اساتید گفتند جمع‌بندی آن‌ها طبق شواهدی است که تاکنون در ادای شهادت‌های انجام شده در مجلس نمایندگان شنیده‌اند. این موارد شامل سخنان مهم «گوردون ساندلند» و «ویلیام تیلور» درباره تماس تلفنی ترامپ و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین است. این اساتید که در دانشگاه‌های مطرح امریکا نظیر «ییل» و «هاروارد» تدریس می‌کنند در نهایت متذکر شدند: «درصورتی که رفتار رئیس‌جمهور ترامپ در دسته ارتشا و به‌عنوان جرم یا تخلف سنگین یا هر دوی آن‌ها قرار گیرد، مطابق قانون اساسی، به روشنی قابل استیضاح است.»

گسترش حمایت روزنامه‌ها
در حالی که پیش از این، پنج شنبه قبل گروهی متشکل از ۳۵۰ پزشک و متخصص بهداشت روان در طوماری نوشته بودند که سلامت روان رئیس‌جمهور امریکا در بحبوبه تحقیقات درباره استیضاح وی به سرعت رو به وخامت است، دیروز هیئت تحریریه روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم نوشتند که دیگر مسائل به اندازه کافی برای ما روشن شده است. ترامپ باید استیضاح شود. هیئت تحریریه لس‌آنجلس‌تایمز در ادامه مطلب خود نوشتند: هیئت تحریریه نشریه لس آنجلس‌تایمز با اکراه رو به حمایت از استیضاح ترامپ آورده است. چند روز پیش بوستون گلوب هم از استیضاح ترامپ حمایت کرده بود و هیئت‌های تحریریه نشریه نیویورک دیلی نیوز و شیکاگو تریبیون هم از استیضاح رئیس‌جمهور امریکا حمایت کرده‌اند. واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز به عنوان سرشناس‌ترین نشریات امریکا هم گرچه به صورت مستقیم از استیضاح ترامپ حمایت نکرده‌اند، اما هر دو به شدت از اقدامات ترامپ در قبال اوکراین و تلاش‌هایش برای مانع ایجاد کردن بر سر راه تحقیقات درباره رسوایی اوکراین انتقاد کرده‌اند.

ترامپ: من بهترین دوست اسرائیل هستم
رئیس‌جمهور امریکا در جمع یهودیان این کشور اعلام کرد که وی بهترین دوست رژیم صهیونیستی در کاخ سفید است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دونالد ترامپ در جمع یهودیان امریکایی گفت که او بهترین دوست اسرائیل در کاخ سفید است. ترامپ که در یک سازمان غیردولتی به نام «شورای اسرائیل و امریکا» در ایالت فلوریدا صحبت می‌کرد خطاب به یهودیان حاضر در جلسه گفت: بسیاری از شما به افرادی در دولت قبلی رأی داده‌اید. باید برای من توضیح دهید چرا این کار را کردید، چون آن‌ها علاقه چندانی به اسرائیل نداشته‌اند. اسرائیل هیچ دوستی بهتر از من ندارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار