کد خبر: 980850
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
همزمان با پیشرفت مذاکرات امریکا با طالبان در قطر، تهران در حال مذاکره با دولت افغانستان است؛ مذاکراتی که ۱۰ روز بعد از سفر هیئت طالبان به تهران و ملاقات با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه انجام شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، روز شنبه یک منبع امریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات واشنگتن با طالبان در دوحه قطر پس از توقفی سه ماهه، روز شنبه هفت دسامبر (۱۶ آذر) به‌طور رسمی از سر گرفته شده است. پیش از این نمایندگان طالبان با امریکا در دوحه برای فراهم کردن زمینه مذاکرات گفتگو کرده بودند، ولی حالا «سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه با تأیید شروع مجدد گفتگو‌های امریکا و طالبان گفته که مذاکرات از جایی آغاز شد که توسط امریکا متوقف شده بود. ترامپ سه ماه قبل، در آستانه انتخابات افغانستان، مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته شدن یک سرباز امریکایی متوقف کرد، ولی گفته می‌شود دلیل توقف مذاکرات، اختلافات در داخل دولت امریکا بوده است. «مولوی قلم‌الدین» وزیر سابق امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان دیروز از پیشرفت در مذاکرات خبر داد و گفت که امریکا در مذاکراتی که با هیئت طالبان داشت موافقت کرد حملات شبانه را متوقف کند. به گفته قلم‌الدین در مقابل، طالبان نیز متعهد شده حملات انتحاری خود را متوقف کند.

قلم‌الدین گفته که «طرفین در دوحه بر سر آغاز گفتگو‌های بین‌الافغانی هم صحبت کرده‌اند، اما هیچ توافقی در این باره صورت نگرفت و اگرچه امروز نیز به آغاز این گفتگو‌ها پرداخته می‌شود، اما احتمال نتیجه‌ای در این باره بعید است.» بر اساس گزارش اسپوتنیک، حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح که در واپسین سفر خلیل‌زاد دو بار با او دیدار داشت، برنامه‌های امریکا را در این دور از گفتگو‌ها چنین بازگو می‌کند: «آقای خلیل‌زاد گفت زمانی‌که گفتگو‌ها شروع شوند، در اول آتش‌بس میان امریکا و طالبان می‌‎شود و این را هم گفت در صورتی‌که به افغانستان حمله شود، امریکا نمی‌گذارد و نیز نمی‌گذارد که میان افغانستانی‌ها نیز جنگ ادامه پیدا کند.»

تأکید ایران بر مذاکرات دولت محور
سفر ۱۰ روز قبل هیئت طالبان به ایران، باعث نگرانی افغانستان شده، ولی نماینده ایران روز شنبه با سفر به کابل و ملاقات با رئیس‌جمهور افغانستان گفته که ایران از مذاکرات حکومت محور حمایت می‌کند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده بود که هیئت گروه طالبان به ریاست ملا برادر آخند، معاون این گروه و رئیس دفتر قطر به تهران سفر کرده است. ایران نیز این دیدار را تأیید کرد. او در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت که این هیئت در تهران با مقام‌های ارشد ایران از جمله جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. چند روز بعد از این سفر، «میر رحمان رحمانی» رئیس مجلس افغانستان از سفر «ملا برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان و هیئت مذاکره‌کننده این گروه به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با «محمدجواد ظریف» ابراز نارضایتی کرد. او گفته بود سفر هیئت طالبان به کشور‌های همسایه و منطقه و میزبانی مقام‌های ارشد این کشور‌ها از طالبان در نبود نماینده دولت افغانستان خلاف عرف دیپلماتیک بوده و حسن همسایگی، منافع ملی و عزت مردم را مورد تهدید قرار داده است. ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده که محمد ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و درباره سفر اخیر هیئت طالبان به تهران معلومات داده است. بر اساس گزارش افغانستان‌دیلی، محمدابراهیم طاهریان در دیدارش با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور، گفت که ایران از پروسۀ صلحی که حکومت‌محور باشد و به مالکیت و رهبری حکومت افغانستان پیش برده شود، حمایت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار