کد خبر: 980706
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
دکتر مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس پس از تحمل ۱۳‌ماه گروگانگیری و حبس غیرقانونی در امریکا، روز گذشته آزاد شد.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آزادی دکتر مسعود سلیمانی حاصل تلاش‌ها و پیگیری‌های وزارت خارجه و همکاری نهاد‌های امنیتی و قضایی کشور و در یک فرایند دیپلماتیک صورت گرفته است.

به گزارش فارس در این روند همچنین با تصویب شورای عالی امنیت ملی و همکاری و موافقت نهاد‌های قضایی و امنیتی ژائو ونگ شهروند امریکایی که به جرم جاسوسی در حال گذراندن دوران محکومیت خود در ایران بود با رأفت اسلامی آزاد و تحویل مقامات سوئیسی شد.

سوم آبان‌سال‌۱۳۹۷ (بیست‌وپنجم اکتبر ۲۰۱۸) بود که دکتر «مسعود سلیمانی» به‌عنوان یکی از دانشمندان علوم پزشکی ترمیمی و هماتولوژی (خون‌شناسی) و همچنین نخبه تحسین‌شده کشور چه در عرصه داخلی و چه در صحنه بین‌المللی، بعد از ورود به فرودگاه شهر شیکاگو در ایالات متحده با استفاده از ویزای معتبر J- ۱ توسط نیرو‌های امنیتی و پلیس فدرال این کشور (FBI) بازداشت شد.

دکتر سلیمانی که استاد تمام دانشگاه تربیت مدرس و یکی از محققان برجسته حوزه سلول‌های بنیادی در جهان است، با مؤسسات مختلفی در کشور‌های اروپایی و امریکا همکاری می‌کرد. وی در سال‌۲۰۱۵ برای ادامه فعالیتش به ایران بازگشت، اما برای تکمیل تحقیقات به نوعی «پروتئین نوترکیب» نیاز داشت که نه تنها تولید آن در ایران زمان‌گیر بود، بلکه هزینه بالایی نیز داشت. در حالی که این پروتئین در ایالات متحده به‌صورت قانونی در داروخانه‌های بزرگ فروخته شده و هزینه آن نیز یک پنجم هزینه در ایران بود. (۸ هزار‌دلار در مقایسه با ۴۰‌هزار دلار) وی سپس با خانم دکتر «مریم جزایری» و «محبوبه قائدی» از دانشجویان پیشین خود دیدار کرده و متوجه می‌شود که آن‌ها توانسته بودند، شهروندی امریکا را به‌دست بیاورند. دکتر سلیمانی سپس از آن‌ها درخواست می‌کند که مواد شیمیایی مورد نظر را برای وی تهیه کنند و پول آن را نیز پرداخت می‌کند، اما این ماده در فرودگاه آتلانتا از دکتر جزایری گرفته می‌شود و به دست دکتر سلیمانی نمی‌رسد. حتی اف. بی. آی در گزارش خود اذعان کرده که نتوانسته قصد شرورانه‌ای در پس درخواست دکتر سلیمانی برای انتقال آن مواد به ایران، پیدا کند.

از سوی دیگر در اقدامی که احتمالاً توطئه‌ای برای کشاندن دکتر سلیمانی به امریکا بوده، کلینیک تخصصی مایو در ایالت «مینه‌سوتا» رسماً دعوتنامه‌ای برای آقای دکتر ارسال کرده و از او خواست تا برای تکمیل تحقیقات و انجام مرحله نهایی ساخت دارو برای آسیب‌دیدگان سکته مغزی به آنجا برود.

نهایتاً در تاریخ بیست‌وچهارم اکتبر‌۲۰۱۸ (دوم آبان ۱۳۹۷) هیئت‌منصفه ارشد دادگاه آتلانتا مخفیانه حکمی را در محکومیت دکتر سلیمانی، جزایری و قائدی صادر کرد. این دادگاه خانم‌ها را به تلاش برای صادرات بدون مجوز محصولات به ایران و آقای دکتر را به تلاش برای دور زدن تحریم‌های ایران متهم و محکوم کرد.

دکتر سلیمانی بی‌خبر از این توطئه‌ها، مقدمات برای سفر به ایالات متحده را فراهم کرده و در تاریخ بیست‌وپنجم اکتبر (سوم آبان ۱۳۹۷) به فرودگاه شیکاگو می‌رسد. بلافاصله نیرو‌های امنیتی امریکا گویی که مجرم خطرناک تحت تعقیبی را بعد از سال‌ها یافته باشند، به آقای سلیمانی حمله‌ور شده و او را بازداشت می‌کنند. همزمان دولت امریکا نیز ویزای معتبر J- ۱ دکتر سلیمانی را لغو کرده و دستور انتقال وی به بازداشتگاهی در جنوب آتلانتا را صادر می‌کند.

دکتر سلیمانی در سال ۱۳۹۷ به رتبه استاد تمام ارتقا پیدا کرد و در ۱۶ درصد از مقالاتش همکاری بین‌المللی داشته و طرح کبد مصنوعی و طرح درمان ضایعات نخاعی و تومور‌های مغزی از جمله اقدامات وی بود.

متأسفانه مادر ایشان به محض شنیدن خبر حبس فرزندش به کما رفت و هفت‌ماه بعد درگذشت و آزادی فرزندش را ندید. دکتر سلیمانی در زندان حال روحی و جسمی خوبی نداشت و در این ۱۳‌ماه بیش از ۱۵‌کیلوگرم وزن کم کرده و حتی از داروهایش هم محروم بود. در این مدت وی از درگذشت مادرش هم بی‌اطلاع بوده است. این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس روز گذشته و پس از طی این پروسه غیرقانونی در امریکا آزاد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار