کد خبر: 980700
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
عبد الباری عطوان، تحلیلگر مسائل منطقه معتقد است حمله روز جمعه افراد ناشناس به یک پایگاه نظامیان امریکا در شرق سوریه، سرآغاز جنگ چریکی نیرو‌های مقاومت سوریه و عراق است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، تقریباً یک ماه پیش، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت که نمی‌توان با امریکا به عنوان یک ابرقدرت و کشوری که چاه‌های نفت سوریه را در شرق دیرالزور اشغال کرده، مبارزه کرد، ولی بعید نیست که برای این مبارزه، از نیرو‌های مقاومت و جنگ چریکی علیه حضور اشغالگرانه واشنگتن استفاده کرد و امریکا را از سوریه بیرون راند. «عطوان» به بررسی مبارزه با حضور غیر قانونی امریکا در سوریه پرداخت و نوشت: چند فرد ناشناس جمعه به یک پایگاه نظامی غیر قانونی امریکا در میدان نفتی «العمر» واقع در شرق فرات حمله کردند. چند روز پیش، نیز جنگنده‌های سوری، پالایشگاه‌های غیرقانونی تصفیه نفت را در جرابلس و الباب در شرق استان حلب هدف قرار دادند. این پالایشگاه‌ها تحت کنترل تروریست‌های وابسته به ترکیه قرار داشت. عطوان این گزارش را در روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» منتشر و تأکید کرد، این سؤال مطرح می‌شود که آیا این حملات، سرآغاز جنگ سوریه برای جلوگیری از سرقت و قاچاق نفت این کشور توسط مزدوران وابسته امریکا و در راستای جنگ چریکی علیه حضور نظامی امریکا در این منطقه از سوریه است؟ این تحلیلگر، پاسخ این پرسش را مثبت دانست و تصریح کرد: حمله اخیر به پایگاه میدان العمر، با شلیک چهار موشک به پایگاه امریکایی «عین الاسد» در غرب عراق همزمان بود. او با اشاره به تفاخر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا به خاطر اشغال چاه‌های نفتی سوریه و ادعای وی مبنی بر صرف درآمد‌های آن، تأکید کرد، خطرناک‌تر از ادعای ترامپ، اظهارات دو هفته پیش «مردخای خانا» تاجر صهیونیست بود که فاش کرد، شرکت صهیونیستی وی با گروه موسوم به «خودمختاری کرد» در شمال شرق سوریه قراردادی امضا کرده تا درآمد نفت به دست دولت سوریه نرسد و «زمانی که دولت ترامپ، چراغ سبز نشان داد، صادرات را با قیمت‌های عادلانه آغاز خواهیم کرد.»

اردوغان: تا سوری‌ها نگویند «متشکریم، بروید»، نمی‌رویم
رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید تا زمانی که دیگر کشور‌ها از سوریه خارج نشده‌اند و تا وقتی مردم سوریه نخواهند، نیرو‌های ترکیه نیز این کشور را ترک نمی‌کنند. به گزارش فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیروز طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب عدالت‌وتوسعه در استانبول گفت: «ما تا زمانی که دیگر کشور‌ها سوریه را ترک نکنند و مردم سوریه نگویند «متشکریم، می‌توانید بروید»، آنجا را ترک نمی‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار