کد خبر: 980699
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
تحریک اعتراضات تشدید شد
با تشدید خشونت‌ها در عراق، تحرکات مشکوکی برای انحراف اعتراضات در دست اجرا است. مقتدی صدر که در روز‌های اخیر حمایت خود را از معترضان عراقی اعلام کرده بود و نیرو‌های تحت حمایتش را برای دفاع از مردم در خیابان‌های بغداد مستقر کرده بود، دیروز دفترش در نجف اشرف با یک هواپیمای بدون سرنشین مورد هدف قرار گرفت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: افراد مسلح ناشناس هم در مرکز بغداد به سمت معترضان تیراندازی کردند که طی آن، چهار نفر کشته و ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند.

با گذشت دو ماه از شروع اعتراضات در عراق، این اعتراضات ابعاد جدیدی به خود گرفته است. هرچند مرجعیت، دولت و همه جریان‌های سیاسی عراق از مطالبات برحق مردم حمایت می‌کنند و در یک جبهه واحد هستند، اما برخی جریان‌های نفوذی قصد تفرقه بین عراقی‌ها را دارند. به گزارش شبکه السومریه‌نیوز، محمد صالح العراقی، کاربر نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت که مسجد حنانه در نجف اشرف (دفتر مقتدی صدر) با یک هواپیمای بدون سرنشین مورد هدف قرار گرفته است. محمد صالح العراقی به جزئیات این حمله اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که این حمله پس از آن صورت گرفت که رهبر جریان صدر به گروه موسوم به کلاه‌آبی‌ها (نیرو‌های سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر) دستور داد از تظاهرکنندگان در بغداد و نجف حمایت کنند. العراقی در خصوص خسارات احتمالی حمله به مسجد حنانه گزارشی نداده است، اما در ادامه هشتگ «ملت عراق و مقتدی صدر در خطرند» را برای اعلام حمایت از صدر ایجاد کرده است. در پی حمله پهپادی به دفتر مقتدی صدر، طرفدارانش از استان‌های مختلف عراق خود را به منطقه حنانه در استان نجف رسانده‌اند تا از مقتدی صدر حمایت کنند. طبق گزارش‌ها مقتدی صدر در حال حاضر در داخل عراق حضور ندارد.

ساعاتی پیش از حمله به دفتر مقتدی صدر، افراد مسلح ناشناس به سمت معترضان در بغداد شلیک کردند. به گزارش خبرگزاری المعلومه، درگیری مسلحانه جمعه شب در میدان خلانی و پل سنک در مرکز بغداد منجر به قتل چهار نفر و زخمی شدن ۸۰ نفر دیگر شد. دستگاه‌های امنیتی عراق نتوانسته‌اند هویت گروه مسلح ناشناسی را که اقدام به درگیری مسلحانه در میدان خلانی کرده، مشخص کنند. متعاقب این درگیری مسلحانه، نیرو‌های کلاه‌آبی‌ها در میدان التحریر بغداد، برای حفاظت از تظاهرکنندگان در محل حاضر شدند. پیش‌تر نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق با بیان اینکه نیرو‌های امنیتی از شلیک با سلاح گرم منع شده‌اند، گفته بود که تیراندازی به معترضان از سوی طرف‌های سوم انجام می‌شود.

نشانه‌های فتنه
به نظر می‌رسد برخی جریان‌های نفوذی در بین معترضان که عمدتاً از سوی عربستان سعودی و امریکا هدایت می‌شوند، سعی دارند با چنین تحرکاتی، دولت و نیرو‌های امنیتی را مقصر این اقدامات مخرب معرفی کرده و آتش خشم معترضان را شعله‌ور کنند. مقتدی صدر در هفته‌های اخیر از اعتراضات مسالمت آمیز حمایت کرده است و خواستار رسیدگی به مطالبات معترضان شده است. چند روز پیش هیئتی از شیوخ نجف در نامه‌ای به مقتدی صدر از او خواستند معترضان هوادار خود را از میدان اعتراض‌ها خارج کند و ارتش عراق هم از صدر خواسته بود نیرو‌های خود را از صف آشوبگران جدا کند. امریکا و سعودی‌ها تلاش دارند تصویری متفاوت از مطالبات تظاهرات‌کنندگان ارائه دهند و عراق را وارد یک فتنه داخلی کنند. اعتراضات عراق در ابتدا در واکنش به مشکلات معیشتی و فساد در دولت آغاز شد، ولی به مرور از مسیر خود منحرف شد و به سمت خشونت و آشوب کشیده شد. حملات مسلحانه به معترضان و دفتر مقتدی صدر، پس از آن انجام شد که مردم عراق روز‌های پنج شنبه و جمعه در حمایت از مرجعیت و مخالفت با آشوبگران به خیابان‌ها آمدند و اقدامات خشونت آمیز را محکوم کردند.

تحریم علیه حشدالشعبی
در بحبوحه اعتراضات خشونت آمیز در عراق، امریکا هم بیکار ننشسته و به دنبال افزایش فشار‌ها علیه نیرو‌های مقاومت عراقی است. وزارت خزانه‌داری امریکا جمعه شب چهار شخصیت عراقی به نام‌های خمیس فرحان الخنجر العیساوی، لیث الخزعلی، قیس الخزعلی و حسین فلاح اللامی را در لیست تحریم خود قرار داد. به گزارش شبکه المیادین، دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه امریکا در امور خاورمیانه با اعلام این اعمال تحریم‌ها اظهار کرد: «این روند ادامه دارد و تحریم‌ها مسئولان دیگر را نیز شامل خواهد شد». شنکر همچنین مداخله کشورش در امور عراق را به گونه‌ای وارونه تفسیر کرد و مدعی شد: «امریکا از حاکمیت و ثبات عراق حمایت می‌کند و به مشورت‌های امنیتی خود با مقامات عراق ادامه می‌دهد». تحریم‌های واشنگتن علیه فرماندهان حشدالشعبی واکنش عراقی‌ها را در پی داشته است. نمایندگانی از فراکسیون‌های حکمت، الصادقون در پارلمان عراق، دیروز درج نام شخصیت‌هایی عراقی در لیست تحریم‌های امریکا را محکوم کردند. عصائب اهل‌الحق هم به این اقدام امریکا واکنش نشان داد و سخنگوی این جنبش در توئیتر نوشت: «تحریم‌های امریکا علیه رهبران این گروه بی‌فایده خواهد بود. با کینه‌تان بمیرید. ما به عنوان سرنیزه مقاومت در برابر اشغالگری، علیه تروریسم تکفیری، سهمیه‌بندی و فساد شما را به درد آورده‌ایم و برادران زینب عصائب اهل‌الحق خاری در چشمان استکبار و دیواری مقابل طرح صهیو- امریکایی خواهند بود». امریکایی‌ها مدعی هستند که نیرو‌های بسیج مردمی عراق به سمت معترضان تیراندازی می‌کنند، درحالی که فرماندهان این گروه هرگونه استفاده از سلاح علیه معترضان را رد کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار