کد خبر: 980643
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
بعد از برف و آلودگي هوا و بين التعطيلين، باران هم به ميدان آمد
ديگر به وضعيتي رسيده ايم که تعطيلي مدارس به عنوان معياري براي اطلاع از ميزان بارش ها، برودت هوا، ميزان آلودگي ها، اهميت مسافرت رفتن و شايد از همه مهمتر بي لياقتي مسئولان شده است.
حوريه ملکي

 

حوريه ملکي

  

ديگر به وضعيتي رسيده ايم که تعطيلي مدارس به عنوان معياري براي اطلاع از ميزان بارش ها، برودت هوا، ميزان آلودگي ها، اهميت مسافرت رفتن و شايد از همه مهمتر بي لياقتي مسئولان شده است. مهم نيست چه اتفاقي افتاده است. صبح که چشممان را باز کنيم از تعطيل بودن مدارس و مراکز آموزشي مي توانيم به اهميت موضوع يا عمق فجايع پي ببريم. اگر تا ديروز بارش برف و کولاک و سرماي شديد عاملي براي تعطيلي مدارس اعلام مي شد، حالا هر اتفاقي مي تواند درهاي اين مراکز آموزشي را ببندد و در کمال تاسف و يا شور و شعف بايد گفت باران هم به درجه اي رسيده که قدرت تعطيلي مدارس را دارد.

 

***

 

"فردا مدارس در تمام مقاطع تعطيل است." اگر تا يکي دو دهه قبل اين جمله گهگاهي آن هم فقط در استان هاي سردسير و در زمان بارش برف سنگين شنيده مي شد، حالا به تمام استانها و براي وضعيت هاي مختلف تسري يافته است. "بارش برف"، "آلودگي هوا"، بين التعطيلين" و حالا "بارش باران". گويي مدارس دم دست ترين ابزار براي راحت شدن خيال مسئولان نسبت به کم کاري ها و تعلل در به نتيجه رساندن برنامه هايشان هستند. قرن هاست در اين مملکت برف مي بارد. آن هم در فصلي مشخص و آب و هوايي معين. آيا مسئولان با به زمين رسيدن همين چند دانه بلور سفيد هم، غافلگير مي شوند؟ هر چند "برف" پيش کش، چون به وضعيتي رسيده ايم که باران هم به بي تدبيري و و بي لياقتي برخي مديران پي برده و اگر زورش به هر کس نرسد، حداقل مدارس را تعطيل مي کند.

 

* برف، ترافيک، تعطيلات وقت و بي وقت

 

تا چند سال پيش مي گفتند با بارش برف زمين لغزنده و عبور و مرور کند مي شود. به همين دليل براي مراقبت از سلامت دانش آموزان و معلمان که بعضا از راه هاي دور براي حضور در کلاس، به مدارس مي رفتند، و همچنين خلوت شدن خيابان ها، بهتر است مدارس تعطيل شود. اين اتفاق نه در ايران که در بسياري از کشورهاي دنيا هم مي افتاد. با گذر زمان و پيشرفت تلکنولوژي و ورود دستگاه هاي برف روب و سيستم و تجهيزاتي که مي توانستند در کمترين زمان جاده و کوچه و خيابان ها را براي عبور و مرور آماده کرده و مجهز شدن ماشين ها به دستگاه هاي گرمايشي و لاستيک هاي يخ شکن، ديگر تعطيل شدن شهرها به خاطر هر برف و بارشي بي معني بود و کلمه "تعطيلي" فقط به روزهاي سخت و پربارش که ماشين آلات جديد را هم زمين گير مي کردند، ختم شد.

اما در ايران نه تنها چيزي تغيير نکرد، بلکه به خاطر ورود بي ضابطه خودروها به خيابانها برف هاي کمتر از قبل هم راه ها را بسته و تعطيلي ها را افزايش دادند.

کافيست سري به استانهاي ايران طي يک هفته اخير بزنيم و اخبار آنها را بعد از بارش برف مرور کنيم.

"به دلیل بارش برف سنگین و برودت دما در بیشتر مناطق  استان زنجان، مدارس ابتدایی و متوسطه اول، نواحی یک و دو شهر زنجان، زنجان‌رود، سلطانیه و ماهنشان در شیفت صبح و بعد ازظهر تعطیل اعلام شد. اين در حاليست که روز گذشته نيز مدارس و مراکز آموزش عالی تعطيل بود."

"به علت بارش برف و لغزنده بودن سطح معابر عمومی مدارس در نواحی ۱و ۲ همدان، اسدآباد، بهار، لالجین، کبودراهنگ، گل تپه، رزن، درگزین، سردرود، فامنین و قهاوند تعطیل است."

"اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی مدارس و چهارمحال بختیاری در نوبت صبح تعطیل و برای نوبت بعد از ظهر هم اطلاع رسانی خواهد شد. لازم به ذکر است، در اطلاعیه قبلی آموزش و پرورش مدارس 10 منطقه آموزشی استان تعطیل اعلام شده بود."

"کلیه مدارس شهرستانهای بویراحمد و دنا بعلت بارش برف و برودت هوا تعطیل شده اند. همچنين مدارس عشایری مناطق" تنگ تامرادی" و "شبلیز" در شهرستان بویراحمد و کلیه مدارس ابتدایی و متوسطه بخش مارگون بعلت بارش برف تعطیل شده اند."

"مدارس البرز، اردبيل، تبريز و... تعطیل است."

 

* برف پيش کش، باران هم تعطيل مي کند

 

اگر هنوز هم بخواهيم واقعا برف و سرما و برودت و يخ زدگي و لغزندگي معابررا به عنوان عامل تعطيل کننده مدارس در نظر بگيريم کمي به بيراهه رفته ايم. زيرا در کنار مدارس، هر بارشي حتي از نوع باران هم رفت و آمد را در همه شهرهاي استانهاي مختلف مختل مي کند.

متاسفانه در قرن بيست و يکم هم هنوز مسئولان براي زمستان چند هزار کيلو ماسه و نمک ذخيره مي کنند تا در زمان يخ زدگي خيابان ها از آن استفاده کنند. موادي که سالهاست کارشناسان اعلام کرده اند به شدت براي محيط زيست خطرناک و به تمام موجودات زنده اعم از گياهان و جانوران صدمه مي زند.

يا وقتي برفي مي بارد و اخبار در راه مانده ها منتشر مي شود، نشان مي دهد هنوز هم مسئولان با معمولي ترين اتفاقات غافلگير مي شوند و يک برف مي تواند تمام سازمان ها و گروه هاي امدادي را به حالت آماده باش و مامويت درآورد.

اگر بعد از بارش چند ده سانتيمتر برف مدارس و شهر به تعطيلي کشيده مي شد، حالا کار به جايي رسيده که چند ميليمتر باران هم همان کار را مي کند. چند روز پيش بود که مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان اعلام کرد به دنبال بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر، مدارس مقطع ابتدایی شهرستان بندرلنگه و منطقه جناح شهرستان بستک در نوبت صبح تعطیل است.

نعمت روزپیکر افزود: "در صورت ادامه بارندگی‌ها و تصمیم گیری درباره تعطیلی مدارس در نوبت بعد ازظهر نیز اطلاع رسانی خواهد شد. روز سه شنبه نیز مدارس نوبت بعدازظهر شهرستان بندرلنگه به علت بارندگی تعطیل بود."

نا گفته نماند اين تعطيلي ها در شرايطي رخ مي دهد که در جزیره لاوان در شهرستان بندرلنگه ۱۶۳ میلیمتر و درشهرستان پارسیان ۸۱ میلیمتر و در بستک ۵۰ میلیمتر باران باریده است.

 

* تعطيلات ناشي از بدسليقگي

 

این روزها به آن مصرع حافظ می ماند که " نه در برابر چشمی، نه غایب از نظری". نه کار می کنیم، نه تعطیلیم. نه امور پيش مي رود و نه مردم فرصتی برای سفر دارند.

خوب است بدانيم يک تحقيق درباره تقویم تعطیلات رسمی کشورها در مقطع فعلی که مجلس طرح تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها را در دستور کار دارد می‌تواند به سوءبرداشت‌ها درباره تعطیلات در ایران پاسخ دهد. «آخر هفته» در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به‌صورت رسمی و قيد شده در تقویم کشورها دو روزه است.

 در این کشورها، مجموع تعطیلات سالانه شامل «تعطیلات مناسبتی» و «تعطیلات آخرهفته»، بیش از ۱۱۰ روز است. اما مجموع تعطیلات سالانه در ایران کمتر از ۸۰ روز است. تفاوت ناگفته و مغفول، به اختلاف مجموع روزهای تعطیل محدود نیست، بلکه به «تعطیلات مناسبتی» برمی‌گردد. در عمده کشورها، تعداد تعطیلات مناسبتی حدود ۱۰ روز در طول سال است؛ اما در ایران، این نوع تعطیلات که مناسبتي هستند بیش از ۲۵ روز است. بايد قبول کنيم برخي تعطیلات مناسبتی،‌ ناشی از بدسلیقگی و بی‌تدبیری است که می‌تواند حذف شود. پژوهش‌های مستقل و رسمی نیز تایید کرده «دوروزه شدن آخر هفته» می‌تواند منافع متعددی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد.

بهر حال موضوع تعطيلات، نه براي تعطيل بودنشان که به خاطر بدسليقگي ها هميشه مورد انتقاد است و حالا تعطيلات وقت و بي وقت مراکز آموزشي کشور که بيشتر به خاطر بي لياقيتي مديران در انجام امور است هم به آن اضافه شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار