کد خبر: 980624
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
انتقاد تند تهیه کننده سینمای دفاع مقدس از وضعیت سینما و متولیان سینمایی
محمد خزاعی تهیه کننده سینما معتقد است که بر روی سریال‌هایی که برای نمایش خانگی تولید می‌شودنظارتی وجود ندارد
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمد خزاعی تهیه کننده سینما که در برنامه هفت حاضر شده بود گفت:ما اگر دهه‌های اخیر را بررسی کنیم حدود ۱۵ نهاد مختلف سرمایه گذار سینما بودند که در حال حاضر به ۴ نهاد تقلیل یافته است. بعضی‌ها اعتراض کردند که چرا نهاد‌های نظامی وارد سینما شده است. اما متولی اصلی سینما و فرهنگ در کشور، وزارت ارشاد است.

خزاغی افزود: سانسور و ممیزی همیشه بد نیست، اما نباید سلیقه شخصی در آن وجود داشته باشد. ورود سرمایه به سینما مشکلی ندارد اینکه شخصی بیاید و بخواهد فرهنگ را ارتقا دهد باید تشویق شود. این شورا‌های پروانه ساخت و نمایش میخواهم بگویم دوستان محترم که در این شورا‌ها هستین که حالت موروثی و قبیله‌ای تبدیل شدند، وضعیت ما تا این شرایط همین گونه است. اگر فیلمی دچار مشکل میشود مشکل فیلمساز نیست، چون شما پروانه ساخت و نمایش دادید شما‌ها باید پاسخگو باشید نه فیلمساز. وقتی نمیتوانید برای امضای خود ارزش قائل باشید در این شورا‌ها نمانید.

در ادامه خزاعی با اشاره به سریال‌های شبکه نمایش خانگی گفت: سریال‌های نمایش خانگی اصلا مشخص نیست چه چیزی پخش میشود که به شدت تخریب کننده است واقعا اسفبار است. وقتی شما فیلمنامه را میخوانید و تایید میکنید پس شما درجریان محتوا هستید. در هر کشوری مضامین اخلاقی و خانواده مهم است همه چیز سرمایه نیست. مگر ما فیلمنامه نداریم که نگاه خوبی به خانواده داشته و فروش خوبی هم داشته است. چه چیزی را میخواهید بفروشید؟ ما فراموش کردیم که خانواده چیست؟ همه چیز اقتصاد نیست. همه میدانند که اگر خط قرمز‌ها را رد کنیم فروش میرود، همین است که فضای سینمای ما ده سال است که این شده است. چرا همیشه در پی راضی کردن در فضای سینما هستیم. وقتی مسیر باز باشد پر میشود از مصداق. جریان اندیشه، سینمای کمدی سالم و... فراموش میشود. ذهن‌ها فقط میشود فروش فیلم. ما باید سرمایه گذار را کنترل کنیم نه جریان سرمایه گذاری را حاکم کنیم بر فضای سینما. مشکل دیگر این است که برخی مدیران فرهنگی ما اصلا مدیر نیستند فقط صندلی‌ها را تصاحب کردند و موروثی و قبیله‌ای به مدیریت دست یافتند. سرمایه گذار محترم است، اما باید، باید نباید‌ها را تشریح کنیم. خیلی از فیلم‌های دولتی دچار مشکل میشوند. همه سیاست‌های فرهنگی فقط شعار است. این‌ها شعار است برای راضی نگاه داشتن مقامات بالاتر.

دبیر سال‌های قبل جشنواره فیلم فجر گفت: امسال فقط فارابی و اوج از نهاد‌های دولتی در سینما فعال هستند. هدف از شکل گیری نهاد‌ها چه بوده وقتی هیچ کاری انجام نمیدهند؟ برخی از نهاد‌های دولتی حمایت میکنند، ولی اسمی از آن‌ها نیست. امسال شاید ۲۰ فیلم از طریق نهاد‌های دولتی حمایت شده که نشان دهنده کمرنگ شدن نقش نهاد‌های دولتی است. هنرمند ما حاضر است همه شکلی به یک سرمایه گذار خصوصی و دستور‌های او عمل کند تا فقط فیلمش ساخته شود. مگر متری شیش و نیم فیلم اجتماعی نبود و خوب فروخت؟ به نظر من برخی از نویسنده‌ها را باید به یک سفر بفرستیم تا حالشان خوب شود.
 
وی در پايان ادامه داد: اتفاقا باید فیلم‌های کمدی خوب بسازیم. باید نگاه به خانواده داشته باشیم. سریال‌هایی که برای نمایش خانگی تولید میشود و برخی آثار سینمایی در جایی به اسم شورای نظارت میرود. ما یا باید به کمپانی‌های فیلمسازی اطمینان کنیم یا نه اگر قرار است شورا‌ها را داشته باشیم افراد باید پای امضا‌های خود باشند، یا استعفا دهند یا تساهل و تسامح نداشته باشند. میگویند مخاطب دوست دارد؟ اتفاقا باید بگویم مخاطب فیلم خوب را دوست دارد. همه مخاطبان راضی نیستند از فیلم‌ها و اتفاقات آن. رزق و روزی حلال این روز‌ها سخت است. به هر بهانه‌ای نباید پول در آورد. مگر میشود فرهنگ یک کشور را با پول معامله کرد؟ برخی مدیران در سال ۸۰۰ جلسه دارند، ولی خروجی آن ۸ فیلم هم نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار