کد خبر: 980510
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
نمایان شدن اثر حمله انصارالله به آرامکو
حمله پهپادی یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو، آثارش یک به یک در حال ملموس شدن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: چند هفته قبل سعودی‌ها با وساطت عمان وارد مذاکره مستقیم با انصارالله شدند و حالا هم عادل الجبیر، وزیر خارجه در سایه عربستان نه فقط چشم‌انداز آتش‌بس با یمنی‌ها را جدی خوانده، فراتر از آن، گفته که انصارالله یمن نیز می‌تواند در آینده این کشور نقش داشته باشد. ظاهراً سعودی‌ها در مناقشه با قطر هم کوتاه آمده‌اند و دوحه برای شرکت در نشست ۱۹ آذر شورای همکاری خلیج فارس دعوت شده است.

به گزارش «جوان»، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان که همین شش ماه قبل انصارالله یمن را «بخش جدایی‌ناپذیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» خوانده بود، حالا گفته که حوثی‌ها، می‌توانند در آینده یمن نقش داشته باشند. الجبیر که بعد از برکناری در مناقشه مربوط به قتل خاشقجی همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست خارجی عربستان دارد، از امکان رسیدن به آتش‌بس یمن صحبت کرده و گفته است: «تمامی یمنی‌ها از جمله حوثی‌ها در آینده یمن نقش دارند و احتمال رسیدن به آتش‌بس و در گام بعدی، حل و فصل بحران وجود دارد.» الجبیر این سخنان را در نشست «گفت‌وگوی مدیترانه» در رم ابراز کرده و بر اهمیت یمن برای عربستان تأکید کرده است. او البته ادعا کرده که حوثی‌ها جنگ را در یمن آغاز کرده‌اند نه عربستان سعودی و تأکید کرده که اکنون نیز تنها راه‌حل بحران این کشور سیاسی است. الجبیر به ایران هم تاخته و گفته که مداخله ایران در یمن ویرانگر است: «ایران به حاکمیت کشور‌ها احترام نمی‌گذارد. ایران تمام منطقه را تهدید می‌کند.» وی درباره احتمال جنگ با ایران گفت: «هیچ کسی برای جنگ تلاش نمی‌کند.» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفته البته ما از امیر قطر برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دعوت به عمل آورده‌ایم. وی درباره مناقشات با قطر هم گفته که تغییر موضع با قطر به اقدامات این کشور بستگی دارد.

استقبال ظریف
اوایل آذرماه برخی منابع از تشکیل یک کمیته سیاسی- نظامی بین عربستان و انصارالله یمن برای توقف درگیری در مرز‌ها و پایان یافتن حملات هوایی خبر دادند؛ مذاکراتی که مسقط میزبان آن است. این مذاکرات پس از سفر «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا به عمان و ملاقات او با «یوسف بن علوی» همتای عمانی‌اش شروع شد. چند روز بعد، شاهزاده «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان به مسقط رفت و با سلطان قابوس ملاقات کرد، همان موقع «فارین پالیسی» نوشت که هدف سفر بن‌سلمان، پایان دادن به جنگ یمن و خروج نظامیان سعودی از این کشور و مقدمه چینی برای دیدار مقام‌های عربستانی با نمایندگان انصارالله است. چند روز بعد، با آزاد شدن گروهی از زندانیان انصارالله اسیر عربستان، نشانه‌های بیشتری از اثر‌گذاری حمله سه ماه قبل انصارالله به تأسیسات آرامکو در نرم شدن موضع ریاض نمایان شد. گفته می‌شود با توجه به نفوذ قابل توجه ایران بر انصارالله، یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در سفر هفته قبل خود به تهران، با مقام‌های ایرانی درباره یمن نیز گفتگو کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنج شنبه در یک توئیت که به «زبان عربی» منتشر شد، نوشت: «ایران ادامه جنگ و محاصره یمن را بی‌فایده می‌داند و از راه‌حل‌های مسالمت آمیز استقبال و همه طرف‌ها را به گام برداشتن در این زمینه ترغیب می‌کند. ایران از طرح‌هایی که به گفتگو فرا می‌خواند تا اوضاع یمن بهبود یابد، حمایت می‌کند.»

انصارالله: اول حملات متوقف شود
هنوز مشخص نیست که مذاکرات در مسقط تا چه سطحی پیش رفته، ولی به نظر می‌رسد انصارالله گام پیشرفت مذاکرات را مستلزم توقف حملات سعودی خوانده است. بر اساس گزارش سایت شبکه لبنانی المنار، علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن دیروز گفت که هرگونه فراخوان برای آغاز رایزنی‌های جدید مستلزم توقف کلی تجاوزات و محاصره است: «امروز معادله تغییر کرده و نمی‌توان دست‌بسته مقابل جنایات دشمن ایستاد.» وی افزود: دشمن در تلاش برای تشدید اوضاع است و ما نمی‌توانیم سلطه امریکا، عربستان و امارات را بپذیریم. دشمن باید بداند که حاکمیت و کرامت ما بالاتر از هر چیزی است. دشمن به دنبال برانگیختن فتنه‌های طایفه‌ای و منطقه‌ای و نیز در دست گرفتن اماکن استراتژیک کشور است. القحوم گفت: «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در دیدار خود با هیئت مذاکره‌کننده صنعا در مسقط درصدد ایجاد یک دور از مذاکرات برآمده است، اما هیئت ملی تأکید کرد که مذاکره و دستیابی به تفاهم در سایه ادامه تجاوز و محاصره علیه یمن ممکن نیست.

عضو دفتر سیاسی یمن با تأکید بر اینکه یمنی‌ها در برابر تشدید تنش ائتلاف سعودی مقاومت می‌کنند و تسلیم هژمونی امریکا، عربستان و امارات نمی‌شوند، گفت: ملت یمن خطر تجاوز به کشورشان را درک کردند و در برابر تشدید حملات دست بسته نمی‌ایستند. دشمن هم باید بفهمد که حاکمیت و شرافت ما بالاتر از هر چیز دیگری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار