کد خبر: 980229
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
سیدعبدالله متولیان
نقش بسیج از همه ارگان‌ها، دستگاه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و دوایر دولتی و غیردولتی در کشور در حفاظت از انقلاب و ناامید کردن دشمنان در گام اول انقلاب اسلامی برجسته‌تر، پررنگ‌تر، کلیدی‌تر، گسترده‌تر، اثرگذارتر و بااهمیت‌تر بوده و تردیدی نیست که این نقش در گام دوم انقلاب نیز پر رنگ‌تر و اثربخش‌تر از قبل خواهد بود و اگرچه بررسی ابعاد مختلف نقش بسیج در تحقق بیانیه گام دوم از حوصله این وجیزه خارج است، اما به اختصار می‌توان گفت بسیج در گام دوم با تأکید بر جوانی به عنوان پرچم‌دار جوان‌گرایی، میدان دار و ستون اصلی خیمه انقلاب خواهد بود.

این حقیقتی است که مدت کوتاه (کمتر از یک سال) از بیانیه گام دوم به خوبی در عملکرد بسیج در حوزه‌های مختلف سازندگی، امدادرسانی، کارآفرینی، اشتغال‌زایی، رونق تولید و... مشهود است و مردم در کنار بسیجیان و بسیجیان در کنار مردم دنیایی از شور و نشاط و امید را خلق کرده و دشمنان را در تحقق نقشه‌های شیطانی خود ناکام و ناامید ساخته‌اند.

بسیج، شکل گیری و بلوغ خود را مرهون دوران دفاع مقدس است، اما نظام جمهوری اسلامی استقامت، بقا، استحکام، عدم انحراف از اصول، عزت و سربلندی، عمق راهبردی و جهانی شدن خود را بیش از هر نهاد و دستگاهی مدیون و مرهون بسیج به‌عنوان تجلی بعد مردمی نظام است. اگر تفکر بسیجی و رایحه روح نواز خدمت خالصانه و بی‌منت بسیجی در کشور سایه نینداخته بود، معلوم نبود در کشاکش جنگ نرم و نفوذ جریانی دشمن در ساختار احزاب سیاسی و ساختار‌های نظام، چه سرنوشتی در انتظار کشور بود و چه بسا که مانند همه انقلاب‌های کوچک و بزرگ جهان با مهندسی نظام سلطه به انحراف کشیده و متلاشی شده بود.

انقلاب اسلامی گفتمان جدیدی مبتنی بر استقلال کامل سیاسی عدم سازش با ظالم و ایستادگی و مقاومت در برابر مستکبران و زورمداران را در جهان ظلم و استبداد مهندسی شده و مدرن به نمایش گذاشته و ماهیت، ساختار، اهداف و منافع نظام سلطه را با خطر جدی مواجه ساخت و به همین دلیل نظام سلطه هرآنچه در توان داشته برای براندازی جمهوری اسلامی به کار بسته است، اما نعمت بسیج توطئه‌ها و دسیسه‌های نظام را خنثی و به تهدید تبدیل کرده است، بر این اساس مدعی هستیم که تحقق گفتمان انقلاب اسلامی را بسیج تضمین کرده و پدافند غیرعامل را در همه ابعادش به بهترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است. اساس تشکیل نهاد بسیج بر «خلق فرصت»، «نگاه فرصت محور به تهدیدها»، «تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌های طلایی و ناب» و حرکت پرشتاب و امیدوارانه به سمت قله‌ها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی بنا نهاده شده و در راه وصول به اهداف نظام برای بسیج هیچ غیرممکنی وجود ندارد. بسیج در راستای تبدیل تهدید به فرصت بر زیرساخت‌ها و کارکرد‌های زیر تأکید داشته و به آینده درخشان نظام اسلامی و حرکت به سمت قله‌ها و اهداف متعالی و تشکیل حکومت جهانی مهدوی بسیار خوش‌بین است:

۱ - دشمن به‌دنبال کاهش اعتماد عمومی، ایجاد تفرقه بین مردم و مسئولان و کاهش سرمایه اجتماعی نظام است و در نقطه مقابل آن؛ خدمتگزاری عاشقانه، عزم ملی، مدیریت جهادی و انقلابی و عمل به وعده‌ها قطعاً این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل خواهد نمود. ۲ - اتخاذ تصمیمات بزرگ نظیر طرح بنزین، بدون کار عمیق و دقیق کارشناسی و پیوست‌های تبلیغاتی و فرهنگی، اطلاعاتی و امنیتی و عدم آینده نگری و پیش‌بینی طرح‌های یدکی قطعاً به سرمایه اجتماعی نظام اسلامی صدمه زده و کار تبدیل تهدید به فرصت را برای بسیج سخت و پرهزینه خواهد کرد. ۳ - بسیج در فضای امن و آرامش، قدرت مانور تبدیل تهدید به فرصت را پیدا می‌کند و تضمین نعمت امنیت مستلزم اعتماد به مردم و پیش‌بینی راه‌کار‌ها و روش‌های مناسب و قانونی برای اعتراض‌های مردم به مسئولانی است که با دادن وعده‌های انتخاباتی و با رأی مردم پست‌های اجرایی نظام را اشغال کرده، اما از انجام تعهدات و وعده‌های خود عاجزند. ٤ - به تجربه و در تمامی فتنه‌های گذشته ثابت شده که دشمن از شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت دنیای مجازی بر بستر اینترنت برای «تبدیل آسیب‌ها به تهدید»، «تقویت شبکه نفوذ موردی و جریانی»، «سازماندهی، آموزش و تجهیز شبکه آشوبگری»، «هدایت و راهبری شبکه‌های هرمی براندازان»، «ارتباط شبکه‌های برانداز داخلی با شبکه‌های رسانه‌ای و تروریستی خارجی» و... استفاده می‌کند و بسیج بر سرعت بخشی به ایجاد کامل شبکه ملی اطلاعات و اینترانت بومی و شبکه‌های اجتماعی امن برای تبدیل تهدید به فرصت تأکید دارد. ۵ - اگر مسئولان اجرایی با آسیب دیدگان همدردی و همراهی نکنند و خرابی‌ها و خسارات ناشی از تلاش دشمن با سرعت ترمیم نشود قطعاً به سرمایه اجتماعی نظام لطمه جدی وارد شده و کار بسیج را برای تبدیل تهدید به فرصت پرمشکل و پرهزینه خواهد کرد. ۶ - همراهی دستگاه قضایی با مردم و ایجاد امید در بین مردم مستلزم تفکیک دقیق و سریع مردم معترض و احترام حداکثری به اعتراض‌های مردم و سرعت، قاطعیت و برخورد قانونی و شرعی با اشرار و شبکه همکار دشمن است. مردم باید در عمل اشداء علی الکفار رحماء بینهم را مشاهده کنند.

مهم‌ترین ویژگی بسیج، مردمی بودن از یک‌سو و بصیر بودن از سوی دیگر است و بسیج با همین ویژگی در طول انقلاب همواره تهدید‌ها را در گام نخست خنثی و در ادامه به فرصت تبدیل کرده است و بسیج به‌عنوان ارزشمندترین سرمایه اجتماعی نظام اسلامی و «بزرگ‌ترین شبکه مردمی فرهنگی، اجتماعی و نظامی دنیا» مصداق تام و تمام و بارز تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌های طلایی و تاریخ‌ساز است و اصولاً بسیج برای همین منظور و هدف مقدس یعنی ایجاد فرصت‌های ناب مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و تبدیل تهدید به فرصت درست شده است. که «این حقیقت و منطق اصلی بسیج است».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار