کد خبر: 980224
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰
سعید احمدیان
ماه گذشته بود که پس از اوج گرفتن شعار‌های ضدملی و غیراخلاقی در استادیوم‌های فوتبال، کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در وزارت ورزش تشکیل شد تا به وضعیت ناهنجاری که در ورزشگاه‌ها جریان دارد، سروسامانی بدهد. در اینکه چرا فوتبال ایران به چنین جایگاهی رسیده که اصول اخلاقی در آن قربانی می‌شود، قطعاً عوامل زیادی دخیل هستند که بدون شک کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی باید موشکافانه آن‌ها را بررسی و با تبیین راهکاری‌هایی نسبت به بهبود شرایط اقدام کند. با این حال نمی‌توان از نقش مدیران فوتبال در گسترش بی‌اخلاقی‌ها و ایجاد تنش‌ها روی سکو‌ها گذشت، مدیرانی که باید با مدیریت اوضاع یکی از عوامل کاهش تنش باشند، اما با فراموشی چنین مسئولیتی با مصاحبه‌ها و بیان اتهام‌های جنجالی، جو فوتبال را متشنج می‌کنند و به تند شدن فضای استادیوم‌ها به شعار‌های غیراخلاقی و گسترش اتهامات غیرواقعی دامن می‌زنند.

چنین مدیرانی در فوتبال ایران کم نیستند، مدیرانی که با وجود سال‌ها حضور در فوتبال، همچنان برای فرافکنی و سوءمدیریت‌ها یا ضعف‌های فنی که در باشگاه‌هایشان دیده می‌شود، انگشت اتهام را با تحلیل‌های عوامانه به سمت دیگران می‌چرخانند. در پیش گرفتن چنین رویکردی سبب می‌شود هواداران، بازیکنان و مربیان تحت تأثیر ادعا‌های القایی مدیر باشگاه، فضای فوتبال را به سمت تنش ببرند. بدون شک بخشی از ریشه بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها و جنجال‌هایی که در سال‌های اخیر در استادیوم‌ها رخ داده به اظهارنظر‌های بدون منطق و احساسی برخی مدیران باشگاه‌ها برمی‌گردد که با ادعا‌های تحریک‌کننده، شرایطی را رقم می‌زنند تا فوتبال از آرامش دور باشد.

نمونه چنین رویکردی را می‌توان در صحبت‌های دوشنبه شب مدیرعامل پرسپولیس و همچنین مصاحبه دیروز عضو هیئت مدیره باشگاه استقلال دید. محمدحسن انصاریفرد با وجود سابقه طولانی که در فوتبال دارد در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر در توجیه روند ضعیف کالدرون و شاگردانش در لیگ نوزدهم، انگشت اتهام را به سمت فدراسیون فوتبال می‌چرخاند و مدعی می‌شود که فدراسیونی‌ها با داوری‌های هدف‌دار، برنامه‌ریزی مسابقات و حکم‌های انضباطی شرایطی را رقم زده‌اند که پرسپولیس قهرمان نشود. او به صراحت مسئولان فدراسیون فوتبال را متهم می‌کند که از بالا دستور داده‌اند که پرسپولیس قهرمان نشود!

کامران منزوی، عضو هیئت مدیره استقلال هم که مانند انصاریفرد، مدیر کم‌سابقه‌ای در فوتبال نیست، دیروز در گفت‌وگویی با برنامه تهران ورزشی رادیو مدعی می‌شود که تمام فدراسیون از بالا تا پایین به یک رنگ خاص اختصاص دارد و با پیش کشیدن چنین بحث‌هایی فدراسیون فوتبال را متهم به جانبداری می‌کند.

هرچند نقد زیادی به خیلی از تصمیمات فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ درباره داوری‌ها، برنامه‌ریزی و حکم‌هایی که بخش انضباطی صادر می‌کند، وارد است، اما ادعا‌های دو مدیر باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در رسانه‌ها بیشتر از آنکه یک آسیب‌شناسی برای برطرف کردن مشکلات موجود در سیستم تصمیم‌گیری فدراسیون فوتبال باشد و به بهتر شدن شرایط حاکم بر فوتبال کمک کند، به تشویش فضای فوتبال منجر می‌شود، به خصوص که ادعا‌های انصاریفرد و منزوی اتهامات کمی نیستند که بدون سند و مدرک کافی می‌تواند فوتبال را آشفته کند.

وقتی مدیران باشگاه بدون توجه به جنبه حقوقی و البته تحریک‌کننده‌ای که صحبت‌هایشان می‌تواند داشته باشد، چنین بی‌محابا ارکان فوتبال را متهم می‌کنند، از مربی و بازیکن هم نمی‌توان انتظار داشت که وارد این بازی نشوند و می‌توان پیش‌بینی کرد که آن‌ها نیز در ادامه با تکرار ادعا‌های مدیرانشان به پرتنش شدن فضای فوتبال دامن بزنند.

خروجی چنین ادعا و اتهامات ثابت نشده‌ای را روی سکو‌ها هم می‌توان به عینه دید، وقتی به هوادار القا شود که نمی‌خواهند تیمت قهرمان شود، چشم بر ضعف‌های فنی عیان بازیکن و مربی می‌بندد و در صورت نتیجه نگرفتن تیمش همه چیز را بر گردن عوامل بیرونی باشگاه می‌اندازد و آنجاست که فضای استادیوم‌ها متشنج و غیراخلاقی می‌شود.

در چنین شرایطی از کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی انتظار می‌رود در اولین قدم‌هایش، مدیران باشگاه‌ها را از مصاحبه‌های تحریک‌کننده و بیان ادعا‌های خلاف واقع و بدون سند و مدرک برحذر دارد و با مدیرانی که با آدرس غلط دادن و اتهام زدن به دیگران فضای اخلاقی ورزش را لکه‌دار می‌کنند، برخورد کند تا نتایج تشکیل چنین کمیته‌ای در میدان عمل در ورزش مشاهده شود وتا اهداف کمیته صیانت از ارزش‌های اخلاقی تنها یک شعار توخالی نباشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار