کد خبر: 980218
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
سفر مارکوپولویی تاج از هنگ‌کنگ به ترکیه برای فسخ با ویلموتس، از ترکیه به کرواسی برای قرارداد با برانکو
مرد نجیب بلژیکی داستان کوتاهی داشت؛ داستان کوتاهی که خیلی زود با تیم ملی ایران به نقطه پایان رسید و سرانجام بعد از هفته‌ها، اهالی فدراسیون سکوت خود را در خصوص این ماجرا شکستند و گفتند که ویلموتس نتوانست انتظارات را برآورده کند و این محکم‌ترین دلیل برای کنار گذاشتن او و آوردن مربی جدید است که گفته می‌شود برانکو خواهد بود.
دنيا حيدری
سرویس ورزشی جوان آنلاین: تاج بعد از مراسم بهترین‌های ۲۰۱۹ آسیا که عایدی برای فوتبال ایران به دنبال نداشت، بلافاصله راهی ترکیه شد، سفری که برنامه‌اش قبل از رفتن به هنگ‌کنگ ریخته شده بود. رئیس فدراسیون فوتبال که مدت‌هاست کلامی در خصوص وضعیت تیم ملی و سرمربی آن به زبان نیاورده، دوشنبه برای پایان دادن به این داستان دردسرساز راهی ترکیه شد برای گرفتن بی‌سروصدای امضای دوم از مردی که هرگز حاضر به دادن امضا در ایران نشد. نه وقتی که قرار بود سکان هدایت تیم ملی را به دست بگیرد و قراردادش را در سفارت ایران در بروکسل امضا کرد و نه حالا که برای پایان دادن توافقی به این همکاری می‌خواهد پای میز مذاکره بنشیند. او باز هم از حاضر شدن در ایران سر باز زده و ترجیح داده با وکلایش در ترکیه با تاج دیدار کند.

قراردادی که صفر تا صدش پنهانی بود
کسی هنوز دقیق نمی‌داند قرارداد ویلموتس چه بند‌هایی داشته است. اگرچه فدراسیون مدعی بود با درس گرفتن از داستان کی‌روش قراردادی سفت و سخت با مرد بلژیکی بسته، اما تأکید مسئولان فدراسیون فوتبال در خصوص محرمانه بودن مفاد قرارداد ویلموتس خود نشان می‌دهد داستانی تازه و پرپیچ و خم بود که تاج و دوستانش ترجیح دادند با سکوت برابر آن از حجم انتقاد‌ها بکاهند که اگر غیر از این بود، مرد بلژیکی که رئیس فدراسیون خود را شرمنده نجابتش می‌دانست قبل از بازی حساس با عراق با اولین تهدید علاوه بر مطالباتش، پول سه ماه بعد را هم نمی‌گرفت. مسئله مهم امروز این است که این قراردادی که صفر تا صدش از مردم پنهان شده، چگونه قرار است ختم به خیر شود و آیا یک‌بار دیگر دولت برای فیصله دادن به این داستان دست به جیب می‌شود یا شکایت بعدی که از ایران در فیفا به ثبت می‌رسد از سوی سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود!

اعتراف دیرهنگام
اما برای نخستین بار فدراسیون‌نشین‌ها حاضر به صحبت در خصوص پایان کار ویلموتس در تیم ملی ایران شدند. در حالی که هفته‌هاست از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی به این مسئله پرداخته می‌شود، تازه وقتی تاج برای چانه‌زنی با سرمربی بلژیکی تیم ملی به ترکیه می‌رود، طالقانی عضو پرحاشیه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال مدعی می‌شود که «ویلموتس انتظارات را برآورده نکرده است.»

حرفی که رسانه‌ها از مدت‌ها قبل و درست زمانی که تاج، ویلموتس را نجیب می‌خواند و خود را شرمنده نجابت او، بار‌ها و بار‌ها فریاد زده بودند. حالا، اما بعد از هفته‌ها، طالقانی حرف‌هایی را می‌زند که بیشتر عذر بدتر از گناه است: «از عملکرد ویلموتس رضایت نداریم و یکی از دلایلی که باعث عدم رضایت ما شده، غیبت‌های زیاد او است. به همین دلیل در حال مذاکره با او هستیم. ویلموتس اگر علاقه به ادامه این همکاری دارد باید در ایران حضور داشته باشد و کار‌ها را روی اصول پیش ببرد.»

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در حالی از عدم حضور ویلموتس گلایه دارد که اگر ادعا‌ها در خصوص درس گرفتن از قرارداد کی‌روش و اعمال این مسئله در قرارداد ویلموتس درست بود، امروز نباید شاهد این گلایه‌ها باشیم!

ممبینی، رئیس کمیته داوران، اما برخلاف طالقانی شفاف‌تر از پایان کار ویلموتس می‌گوید: «عملکرد سرمربی تیم ملی رضایت‌بخش نبود و کار به جای نهایی رسیده، اما جدایی صددرصد را باید بگذاریم برای وقتی که قطعی شد. ویلموتس از نظر کیفی و نتیجه‌گیری موفق نبود و فسخ با او تصمیم خوبی است.»

رئیس کمیته داوران همچنین تأیید می‌کند که برانکو با توجه به شناختی که از فوتبال ایران دارد، یکی از گزینه‌هاست.

کرواسی مقصد بعدی تاج
چنانچه تمامی این گمانه‌زنی‌ها درست باشد و مهدی تاج بتواند با ویلموتس بر سر فسخ قرارداد به توافق برسد، مقصد بعدی او کرواسی خواهد بود، جایی که گفته می‌شود سرمربی آینده تیم ملی اهل آنجاست. مردی که فوتبال‌دوستان ایران خیلی خوب او را می‌شناسند و خاطرات خوبی هم با او دارند.

برانکو ایوانکوویچ قرار است برای دومین بار هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برای راهیابی به جام جهانی برعهده بگیرد، اما در شرایطی کاملاً متفاوت. برانکو تیمی را تحویل می‌گیرد که با شش امتیاز در آغاز مرحله برگشت دور اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی نسبت به دو رقیب اصلی خود یعنی عراق و بحرین از شانس بسیار کمی برای صعود برخوردار است و شاید به همین دلیل است که حتی برانکو هم حاضر نیست برای عقد قرارداد راهی ایران شود و تاج به کرواسی برای مذاکره می‌رود!

بدون هیچ تردیدی این برانکو با برانکویی که تا همین فصل قبل لیگ برتر در ایران بود، متفاوت است و این باز هم سوءمدیریت حاکم بر فوتبال ایران را ثابت می‌کند که حتی توانایی کشاندن برانکو را هم به ایران ندارد و ناگفته پیداست که چه نوع قراردادی با مرد کروات امضا خواهد شد. قراردادی که شاید در سفارت ایران در کرواسی بسته شود، درست مانند آنچه در جریان قرارداد ویلموتس اتفاق افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار