کد خبر: 980206
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
در حالی که در هفته اول آبان گوجه را با چک شش ماهه و هر کیلو ۵۰۰ تومان می‌خریدند، اما به دلیل نبود یک سیستم مناسب توزیع واجازه صادرات، پاکستانی‌ها حتی گوجه‌های کال و نارس را بردند و قیمت گوجه به بالای ۱۰ هزار تومان رسید.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش «جوان» دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بار‌فروشان در نشست خبری امضای تفاهمنامه یکی از بانک‌ها با اتحادیه بارفروشان سخنگوی سازمان برای ایجاد سردخانه ۱۰۰ هزار تنی با بیان این مطلب گفت: روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار تن میوه و تره‌بار به میدان بارفروشان تهران وارد می‌شود و در شب عید ورودی بار به این میدان حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن می‌شود.

وی گفت: با این شرایط باید میدان میوه و تره‌بار شهر تهران را یک مرکز کشوری به حساب آورد، اما متأسفانه هنوز سردخانه‌ای در این میدان برای نگهداری از میوه و سبزی وجود ندارد و به این ترتیب موضوع تنظیم بازار معنایی ندارد.
رئیس اتحادیه بارفروشان افزود: زمانی که در مرکز ورود و خروج میوه و سبزی سردخانه‌ای وجود نداشته باشد، بنابراین مسائل گرانی به وجود می‌آید. وی با بیان اینکه اگرچه الگوی کشت وجود ندارد و بسیاری از مشکلات ناشی از این موضوع است، بیان داشت:، اما عدم وجود سردخانه در میدان میوه و تره‌بار مشکلاتی را برای نگهداری میوه و تره بارفراهم کرده‌است.

دارایی‌نژاد بیان داشت: عدم وجود سیستم نگهداری سردخانه‌ای باعث می‌شود که یک سال بر اثر تولید بیش از اندازه پیاز، مازاد تولید را دور انداخته و یک سال هم با نایاب شدن آن قیمت هر کیلوگرم پیاز به ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

با سردخانه دور ریز‌ها به ۵ درصد می‌رسد
وی همچنین در حاشیه این نشست در پاسخ به سؤال جوان مبنی بر اینکه سرمایه‌گذاری اتحادیه برای ایجاد سردخانه ۱۰۰ هزار تنی چه تأثیری در بهره‌وری و جلوگیری از دو‌ر‌ریز می‌شود، گفت: طبق اعلام فائو سهم ایران از کل غذایی که هرسال در جهان به هدر می‌رود ۷/ ۲ درصد اعلام شده‌است که به نسبت جمعیت کشور بسیار بالا است و به استناد آمار همین سازمان بین‌المللی ۳۰‌-۲۵ درصد ضایعات در میوه‌ها و سبزیجات داریم که با این کار هم می‌توان در کلانشهر تهران دور ریز میوه‌ها و به خصوص سبزیجات را بسیار کم و در حدود ۵ درصد کرد و از سوی دیگر امکان تعادل قیمت‌ها و حتی صادرات را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال «جوان» که آیا ایجاد سردخانه و امکان صادرات موجب تحمیل گرانی به مصرف‌کننده نهایی نخواهد شد، گفت: با وجود یک سردخانه بزرگ می‌توان از یک سو مانع از ضرر و زیان کشاورزان در هنگام اوج تولید محصولات شد و از سوی دیگر با توجه به میزان مصرف مورد نیاز می‌توان مازاد محصولات را انبار و به موقع صادر ویا توزیع کرد.

وارد‌کنندگان موز کشور فقط ۱۵ نفرند!
وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۵ نفر وارد کننده انبه، آناناس و موز در کشور وجود دارد، گفت: کل موز ایران توسط این ۱۵ نفر وارد می‌شود و در مقابل ۱۰۰ صادرکننده خوب در زمینه صادرات محصولات کشاورزی وجود دارد.
رئیس اتحادیه بار فروشان بیان داشت: صادرکنندگان میوه و تره‌بار برای گرفتن ارز مشکل دارند، در حالی که اگر یک بانک اقدام به ایجاد شعبه ارزی در میدان میوه و تره‌بار تهران کند، قطعاً بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار