کد خبر: 980204
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
در شرایطی که مردم در رابطه با نحوه تأمین مالی و تراز بودجه منهای نفت سؤالات فراوانی دارند، اعضای کابینه با ارائه اطلاعات ضد و نقیض در رابطه با اقتصاد و بودجه سال آتی موجبات سردرگمی مردم را فراهم آورده‌اند.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که مقرر شده‌است تا حساب و کتاب بودجه ۹۹ در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های نفتی، از درآمد‌های نفتی جدا شود سؤالات فراوانی در این رابطه در میان اقشار مختلف جامعه وجود دارد. اظهارات ضد و نقیض در رابطه با وضعیت اقتصاد کلان از سوی کابینه حسن روحانی موجب سردرگمی جامعه شده‌است، می‌گوید رئیس کل بانک مرکزی نبض بازار ارز و سکه در دستش است و نوسان‌ها ناشی از سفته‌بازی زود گذر است و از طرف دیگر معاون اول رئیس‌جمهور یا وزرای دیگر از وضعیت ناگوار اقتصادی خبر می‌دهند که امید می‌رود در چنین شرایطی مسئولان حداقل آرامش روانی جامعه را در اظهار‌نظر‌های خود مدنظر قرار دهند.

به گزارش «جوان»، بودجه سال ۹۹ از اهمیت و حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، به ویژه آنکه در وضعیت جنگ اقتصادی و تحریم نفتی تصمیم برآن شده‌است که حساب و کتاب بودجه سال آتی از درآمد‌های نفتی جدا شود، این بدان معنی است که به سیاستگذار و حسابدار کلان اقتصاد ایران بگویی برای تراز کردن هزینه‌ها و درآمد‌های کشور یا به درآمدی به غیر از صادرات نفت تکیه کند یا اینکه هزینه‌های غیر ضروری را تا جایی که امکان دارد، حذف یا کاهش دهد.

با توجه به اینکه این نگرانی در جامعه وجود دارد که سیاستگذار از محل‌های تشدید‌کننده تورم اقدام به تراز بودجه سال آتی کند، جامعه انتظار دارد تا به جای اینکه شاهد انبوهی از اطلاعات ضد و نقیض اقتصادی در رابطه با وضعیت کنونی اقتصاد در حیث منابع دولت و تصمیم‌های بودجه‌ای، چون نرخ ارز و مالیات‌ها و آب و برق و یارانه‌ها باشد، دولت که در آستانه اقدامی بزرگ یعنی رهایی بودجه کشور از درآمد‌های نفتی است، روش مناسبی را برای اطلاع‌رسانی در این رابطه در دستور کار قرار دهد تا افکار عمومی دچار سردرگمی نشود.

بی شک اگر نحوه ترازمالی بودجه کشور، مسیر صحیح و عقلانی و مبتنی بر توسعه عدالت در جامعه باشد افکار عمومی نیز از آن حمایت می‌کند و اتفاقاً اقشاری، چون نخبگان و اساتید دانشگاه و کارشناسان نیز برای کمک به تحقق هدف مذکور به میدان می‌آیند به‌طور نمونه اگر راهکارهایی، چون کاهش هزینه‌های مازاد در بخش وزارتخانه‌های دولتی یا شرکت‌های دولتی مد‌نظر باشد و یا فروش ۲۰ درصد از اموال دارایی‌های خرد و کلان مازاد دولت و نهاد‌های عمومی غیر دولتی برای احیای صندوق‌های بیمه‌ای تأمین اجتماعی و بازنشستگی عملیاتی شود و مدیران و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی به سودآوری سالانه ۳۰ درصدی ملزم شوند و اخذ مالیات از خانه‌های خالی و مجموع دارایی‌ها و مجموع درآمد و عایدی سرمایه در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار بگیرد و درآمد‌های اختصاصی ۵۰ هزار میلیاردی برخی از دستگاه‌ها و مجموعه‌ها به خزانه واریز شود و حسابرسی این دستگاه‌ها مدون انجام گیرد، جامعه از شکل‌گیری چنین اصلاحاتی در بودجه حمایت می‌کند.

از این‌رو به جای اینکه این روز‌ها با انتشار اخبار ضد و نقیض در رابطه با ارز و مالیات‌ها اقشار مختلف جامعه از مردم عادی مصرف‌کننده گرفته تا فعالان اقتصادی را سر‌درگم کنیم، بهتر است شیوه اطلاع‌رسانی صحیحی را در رابطه با بودجه سال آتی در پیش بگیریم و به سؤالات فراوان و جدی مردم در این رابطه پاسخ دهیم تا به جای تراز بودجه منهای درآمد‌های نفتی با تأمین مالی‌های بد تورم‌آفرین، روش‌های تأمین مالی صحیح کاهنده تورم را در پیش بگیریم که از این رهگذر هم تورم کنترل شود و هم اینکه شاهد بهبود توزیع عادلانه ثروت و امکانات و خدمات در جامعه باشیم. متأسفانه در این روز‌ها از یک طرف رئیس کل بانک مرکزی تلاش دارد بازار ارز و طلا و سکه را مدیریت کند از طرف دیگر اظهارات اعضای دیگر کابینه حسن روحانی بازار‌ها را با تنش روبه‌رو می‌کند، افکار عمومی و سرمایه‌گذاران اقتصادی و به ویژه سهامداران بازار سرمایه نیز در میان انبوهی از اظهارات متناقض درباره متغیر‌های اقتصاد ایران و چشم‌انداز آتی اقتصاد سردرگم شده‌اند.

واکنش همتی به نوسانات اخیر ارز
در شرایطی که این روز‌ها سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به بودجه سال آتی سؤالات فراوانی دارند و نمی‌دانند ارز و مالیات و عوارض و نرخ خوراک چه وضعیتی را در بازار سرمایه پدید خواهد آورد، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در دو هفته اخیر انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد و عمدتاً در برخی فضا‌های دلالی و سفته‌بازی به آن دامن زده شد. با اطلاعاتی که از توانایی‌ها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم، این روند نمی‌تواند واقعی و پایدار باشد؛ چراکه تغییر خاصی در متغیر‌های کلیدی اتفاق نیفتاده است.

عبدالناصر همتی در تازه‌ترین پست اینستاگرامی خود نوشت: از ابتدای سال، علاوه بر تأمین بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحد‌های تولیدی و سایر کالا‌های ضروری تأمین شده‌است. این روند به امید خدا و با ادامه تلاش‌های صادرکنندگان با قدرت تداوم خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خبر بسیار امیدوارکننده اینکه بانک‌ها در ماه‌های اخیر نیاز نقدینگی کوتاه مدت خود را عمدتاً از بازار بین بانکی تأمین می‌کنند، بنابراین اضافه برداشت بانک‌ها با بیش از ۴۰ درصد کاهش به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یک سال گذشته رسیده است. همتی متذکر شد: از مدیران بانک‌ها به دلیل این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاست‌های پولی بانک مرکزی که در نهایت در جهت کاهش نرخ تورم است، تشکر می‌کنم.

پیشنهاد ۱۶۰هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه‌۹۹
از سوی دیگر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در مورد میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: در سال قبل ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد. برنامه این است برای سال بعد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر بگیریم.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی در مورد نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۹۹ گفت: در جلسه بررسی بودجه در دولت مصوب شد تا همچنان ارز دولتی به کالا‌های اساسی و دارو تعلق بگیرد، بنابراین نرخ ارز محاسباتی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار