کد خبر: 980197
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در کنترل اراضی این کشور به‌رغم تهاجم ترکیه، حمایت هر چه بیشتر دیگر کشور‌ها را از جمله امارات که زمانی در جبهه مخالفان «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه قرار داشت به دنبال داشته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امارات متحده عربی که در طول جنگ سوریه از مخالفان دمشق حمایت می‌کرد، از یک سال پیش چرخش موضع در برابر سوریه را آغاز کرده است. ابوظبی سال گذشته، سفارت خود را در سوریه گشود؛ اقدامی که خبرگزاری رویترز آن را یک دستاورد دیپلماتیک برای دولت بشار اسد توصیف کرد. در اقدامی دیگر، «عبدالحکیم ابراهیم النعیمی» کاردار امارات در دمشق هم اخیراً به مناسبت جشنی که در ساختمان سفارت کشورش در دمشق به مناسبت چهل و هشتمین سالروز عید ملی امارات برگزار شده بود، روابط دمشق- ابوظبی را مستحکم، ممتاز، قوی و مبتنی بر اصولی روشن و ثابت توصیف کرد. وی با اعلام اینکه هدف، متحد کردن کشور‌های عربی از طریق سیاستی میانه است، ابراز امیدواری کرد که ثبات و امنیت تحت رهبری اسد، سراسر سوریه را فراگیرد. «فیصل المقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه هم در سخنانی در این مراسم گفت: «سوریه هرگز فراموش نمی‌کند که امارات برای مبارزه با تروریسم کنار سوریه ایستاد. از جمله اینکه امارات از سوری‌هایی که از جنگ در کشورشان به امارات پناه بردند استقبال کرد و حالا امیدواریم آن‌ها به وطن‌شان بازگردند.»

حمایت مسکو از حاکمیت اسد
روسیه هم موضع‌گیری مشابهی داشته است. «بشاراسد» و «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه روز دو شنبه بر حمایت‌شان از دمشق برای به دست آوردن مجدد کنترل تمام منطقه شمال شرقی سوریه، تأکید کردند. روزنامه «الشرق‌الاوسط» نوشت که این موضوع به دنبال توافق استقرار نیرو‌های مسکو و دمشق در شمال شرقی سوریه و جایگزین شدن آن‌ها با جناح‌های تحت حمایت ترکیه مطرح شد. دفتر ریاست جمهوری سوریه هم روز دو شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بشار اسد با لاورنتیف و «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه در دمشق دیدار کرده است. در طول این جلسه، اسد با ادامه مبارزه علیه تروریسم موافقت کرد تا شهر «ادلب» به پناهگاه دائمی تروریست‌ها تبدیل نشود. دو طرف علاوه بر حملات مکرر سازمان‌های تروریستی به مناطق مسکونی، در خصوص اوضاع سوریه و به ویژه ادلب بحث و گفتگو کردند.

سعودی‌ها در صف پیوستن به حامیان حاکمیت دمشق بر اراضی سوریه
تحرکات روسیه در تعامل با طرف سعودی، گمانه‌زنی‌ها را درباره اینکه ریاض هم احتمالاً به حامیان حمایت از حاکمیت دولت اسد بر تمامی اراضی سوریه خواهد پیوست، تقویت کرده است. دیدار روز دو شنبه «میخائیل بوگدانف» فرستاده ویژه روسیه در امور خاورمیانه و شمال آفریقا با سفیر عربستان سعودی در مسکو گواهی بر این ادعاست. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که موضوع سوریه از جمله مسائلی بود که در دیدار یادشده، به آن پرداخته شد. پیش‌تر «مجتهد» فعال اجتماعی و وبلاگ‌نویس مشهور سعودی از تلاش «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی برای برقراری مجدد روابط با سوریه خبر داده بود. وی در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشته بود: «محمد بن‌سلمان به وزارت امور خارجه درباره فراهم کردن زمینه‌های لازم برای بازگشت سفیر سعودی به دمشق در مدت چند هفته آینده دستور داده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار