کد خبر: 980159
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
سرويس حقوق جوان آنلاين: توهین از لحاظ لغوی به معنای خفیف، سست یا شُل‌کردن است. در واقع فرد توهین‌کننده با صحبت‌ها یا رفتار خود در شخصیت فرد توهین‌شونده سستی به وجود می‌آورد و به عبارت بهتر او را تحقیر می‌کند. ناسزا گفتن، دشنام دادن به دیگران یا فحاشی کردن از مصادیق بارز توهین به شمار می‌روند.
در جرم توهین، آنچه اهمیت دارد توهین‌آمیز بودن رفتار است؛ یعنی اینکه ممکن است فردی به طرف مقابل خود دشنام دهد، اما فرد توهین‌شونده به خاطر برخورداری از روحیه بالا تحت تأثیر سخنان وی قرار نگیرد. در این حالت نمی‌توان گفت که جرم توهین اتفاق نیفتاده است، چون ملاک، توهین‌آمیز بودن خود رفتار است.

توهین جرم است خواه در فضای واقعی اتفاق بیفتد، خواه در فضای مجازی! مجازات اشخاصی که در فضای مجازی و با استفاده از ابزار‌های ارتباطی جدید مثل تلگرام یا اینستاگرام به دیگران توهین می‌کنند همچون کسانی هستند که در کوچه و خیابان به دیگران اهانت می‌کنند.
بر این اساس قانون‌گذار در ماده ۶۰۸ برای این قبیل اشخاص تا ۷۴ ضربه شلاق یا ۵۰۰ هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی در نظر گرفته است.

برای شکایت از توهین‌کنندگان فضای مجازی به کجا باید مراجعه کرد؟
توهین و فحاشی در فضای مجازی با توجه به جرم بودن آن قابل پیگیری است، اما یکی از مشکلاتی که معمولاً در این زمینه وجود دارد، نامشخص بودن هویت فرد مرتکب است.
این مشکل با جعلی بودن هویت افرادی که در این فضا در حال فعالیت هستند، تشدید نیز می‌شود، اما با این حال اگر چنانچه مشکلی در این خصوص به وجود آمد می‌توانید به دادسرا مراجعه کنید و با تنظیم شکوائیه فرد مرتکب را به پای میز محاکمه بکشانید.

در این حالت دادسرای محلی که در آن با توهین مواجه شده‌اید، صلاحیت رسیدگی را خواهد داشت. یعنی برای مثال چنانچه شما ساکن تهران باشید و برای مسافرت از تهران خارج شده و به سمت شمال کشور حرکت کنید و در جریان سفر با توهین و فحاشی‌های تلگرامی یک شخص مواجه شوید، نیازی نیست که از محل زندگی فرد مزاحم مطلع باشید یا اینکه حتماً به تهران برگردید تا بتوانید از وی شکایت کنید بلکه در همان جایی که پیام‌های توهین‌آمیز را دریافت نموده‌اید نیز می‌توانید به دادسرا مراجعه و شکایت خود را مطرح کنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار