کد خبر: 980152
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۲
اندر حکایت ریا و ریاکاران
بعضی از این آدم‌ها کمبود توجه دارند. دلشان می‌خواهد مدام در کانون دید خانواده باشند. برای همین با ترفند زرق و برق می‌توانند به خواسته‌شان برسند.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: این روز‌ها بازار ریاکاری داغ است. در دوره‌ای زیست می‌کنیم که در بسیاری موارد کارمان بدون ریا و تظاهر پیش نمی‌رود، حکایت همان حاتم طایی است که تا وقتی با لباس مندرس به مهمانی می‌رفت ارج و قربی نداشت و کسی حضورش را جدی نمی‌گرفت، اما لباس‌های فاخر او را حاتم طایی و سزاوار احترام می‌کرد. این روز‌ها خیلی از آدم‌ها خودشان نیستند. مدام در حال نقش بازی کردن هستند. شاید حزب باد هستند. یعنی به هر سمتی که منفعت‌شان باشد می‌وزند. برایشان فرقی ندارد چه ایده و تفکری دارند؟

در باب بلا‌هایی که خصیصه زشت تظاهر و ریا سرمان آورده بگذارید از ریا در دادن مهمانی‌ها شروع کنم؛ مهمانی‌های پر زرق و برق. لابد شما هم تا حالا به این مهمانی‌ها دعوت شده‌اید. حتماً شما هم عده‌ای در خانواده خود دارید که اهل تظاهر هستند. وقتی به خانه‌شان دعوت می‌شوید دست و پایتان می‌لرزد و هنوز نرفته فکر می‌کنید که چطور باید آن مهمانی سنگین را تلافی کنید.

بعضی از این آدم‌ها کمبود توجه دارند. دلشان می‌خواهد مدام در کانون دید خانواده باشند. برای همین با ترفند زرق و برق می‌توانند به خواسته‌شان برسند. خانه‌های پرتجمل و سفره‌های هزار رنگ. با ناز و عشوه حرف می‌زنند و تمام مدت مهمانی را از داشته‌ها و موفقیت بچه‌های‌شان می‌گویند. این آدم‌ها ظاهرسازان خوبی‌اند، زیرا دعوا‌ها و اختلافات پیش از مهمانی را به خوبی زیر یک لبخند مصنوعی و ریاکارانه پنهان می‌کنند و خوشبختی‌شان را داد می‌زنند. اصلاً بعضی‌ها عمداً مهمانی رنگین می‌گیرند تا دهان فامیل را ببندند. بعضی‌ها اوضاع‌شان بدتر است و با وجود نداری برای مهمان به آب و آتش می‌زنند. اگر خودشان چیزی نخورند، اما بهترین خوراکی‌ها را برای مهمان تدارک می‌بینند.

بعضی‌ها دورو هستند. برای تو قیافه حق به جانب می‌گیرند و وادارت می‌کنند سخن بگویی و سفره دل بگشایی، اما دو ساعت بعد از آن دیدار تمام حرف‌هایت را کف دست کسی که از او حرف زده‌ای می‌گذارند و برایت جهنم می‌سازند. بعضی‌ها اهل حرف بردن هستند. لابد در فامیل از این آدم‌ها دارید. همان‌ها که برای مناسبت و مهمانی دعوتش می‌کنید تا شکوه و عظمت مهمانی یا مراسم‌تان را همه جا مجانی جار بزند. معتقدید اگر او راضی باشد همه راضی می‌شوند و اگر او ناراضی باشد رسوایی‌شان حتمی ا‌ست.

این روز‌ها خیلی از مردم مجبورند به یک زندگی ریاکارانه تن دهند. صورت خود را با سیلی سرخ کنند، اما مراسم‌شان مثلاً آبرومند و همه چیز تمام باشد. بعضی‌ها به جای اینکه خودشان باشند مدام تغییر می‌کنند. اگر لازم باشد ماشین کرایه می‌کنند، مبلمان اجاره‌ای می‌گیرند تا آبرویشان حفظ شود. فریب خوردن و فریب دادن را دوست دارند.

ریای بعدی در دین و ایمان‌مان موج می‌زند. دین شده ابزار خریدن دنیا. یکی از فرومایگی‌های اخلاقی که اسلام را به تباهی می‌کشاند تظاهر به خوبی و انجام اعمال نیک است. وقتی مردم را با دینت فریب بدهی. وقتی با ریای دینداری توجه مردم را جلب کنی و سرشان کلاه بگذاری وقیح‌ترین خطا را مرتکب شده‌ای.
مطمئنم شما هم این آدم‌ها را زیاد دیده‌اید. همان‌هایی که نان را به نرخ روز می‌خورند. اگر کارشان جایی گیر باشد یقه پیراهنشان را سفت می‌بندند و یک تسبیح در انگشتان‌شان می‌چرخانند. اگر لازم باشد در نماز جماعت بازار صف اول می‌ایستند و دین نداشته خودشان را جار می‌زنند تا کارشان راه بیفتد. حالا فرقی نمی‌کند خواسته‌شان توجه باشد یا وام و اعتماد برای سرمایه‌گذاری و ...

همان‌هایی که برای خودشان مهمانی‌های آنچنانی می‌گیرند، اما وانمود می‌کنند طرفدار ساده‌زیستی هستند. همان‌هایی که تسبیح از دستشان نمی‌افتد، اما هیچ‌گاه ذکری نمی‌گویند. احتمالاً از این چهره‌های موجه در شهرتان می‌شناسید که پای منبر بزرگان هستند، اما همان جا به تجارتشان می‌رسند و متأسفانه بعضی‌شان را می‌شناسم که صف اول نماز جمعه هستند، اما همان جا به نمازگزاران پول نزول می‌دهند! یا بعضی نمونه‌هایی که وظیفه دارند هادی دیگران باشند، اما کافی است همان آدم را با خانواده‌اش کنار ساحل ببینی. مطمئناً او را نمی‌شناسی. نمی‌توانی باور کنی این خود واقعی اوست یا آنچه در مدرسه و دانشگاه از او دیده‌ای. این ریا و فریب به قیمت سست شدن اعتقاد نوجوانان و جوانان تمام می‌شود. کسانی که او را الگو می‌دانند، اما نقض قوانین را از سوی آن‌ها می‌بینند.

ریاکار آن‌هایی هستند که نزدیک انتخابات که می‌شود لباس فریب می‌پوشند و مردم را با آنچه که دوست دارند فریب می‌دهند. آن‌هایی که دروغ می‌گویند تا کارشان راه بیفتد. وعده و وعید می‌دهند تا رأی بخرند. آن‌هایی که یک مدت زیاد در مراسم‌ها سر و کله‌شان پیدا می‌شود. یکهو می‌شوند ناجی زمین و زمان و می‌خواهند جهان را از بدی‌ها پاک کنند. برای هر شری یک پیشنهاد خیر دارند.
این آدم‌ها یک مدت زندگی‌شان ساده می‌شود مثل همه مردم. بعضی‌شان با مردم راه می‌روند، مترو سوار می‌شوند، در جشن‌ها و عزاداری‌ها شرکت می‌کنند، اما مدیون هستید اگر فکر کنید ذره‌ای به خاطر ریا و فریب مردم باشد! آن‌ها مجبورند با تظاهر رأی بخرند. مطمئنم که مردم آن‌قدر فهیم هستند که شرایط دشوارشان را درک کرده و به دل نگیرند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار