کد خبر: 980088
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
سرانه زمین کشاورزی برای هر ایرانی 2 هزار متر مربع است
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر در سطح کشور در حدود 2 هزار مترمربع می باشد و باید از این میزان هم مایحتاج غذایی جامعه، هم برخی پوشاک و البسه و در بعضی موارد مسکن جمعیت رو به رشد کشور نیز تامین و تهیه شود.

اکبر فتحی  در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در محل آمفی تئاتر دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز برگزار شد،  اظهار داشت: تولید در بستر خاک اتفاق می افتد؛ خاک بستر نگهدارنده منابع آبی است و بدون وجود خاک سالم و غنی، منابع آبی معنا و مفهومی ندارد.  

وی با اشاره به این که خاک بستر تامین کننده امنیت غذایی است، ادامه داد: مواد غذایی جمعیت رو به رشد انسانی از خاک تهیه می شود و نباید مورد کم لطفی و بی توجهی قرار گیرد.

فتحی با یادآوری این موضوع که کل اراضی قابل کشت جهان بالغ بر 4 میلیارد هکتار می باشد، گفت: از این میزان 1.5 میلیارد هکتار قابلیت کشت و زرع دارند، در کشور ما نیز 18.5 میلیون هکتار اراضی زیرکشت برآورد شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: مساحت استان آذربایجان شرقی حدود 4.5 میلیون هکتار است، از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی را شامل می شود.

وی تصریح کرد: 30 درصد مجموع خاکهای دنیا را خاک های کلاس A تشکیل می دهند که بدون محدویت می باشند، سایر خاک ها یا چند محدودیت را با هم دارند و یا حداقل جزو خاک های شور هستند که عملاً کشاورزی در این نوع از خاکها به کمترین میزان کاشت، داشت و برداشت تنزل پیدا می کند.

فتحی با خاطرنشان ساختن این موضوع که 40 درصد اراضی زراعی استان در اطراف حوضه دریاچه ارومیه قرار دارند، تاکید کرد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه یکی از 3 حوضه آبریز استان آذربایجان شرقی بشمار می آید، متاسفانه در سالهای گذشته این زمین ها در اثر بی ملاحظه گی و سهل انگاری دست اندرکاران این بخش به زمین های شور و کم حاصلخیز تبدیل شده اند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: با توجه به شرایط فوق سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر در سطح کشور در حدود 2 هزار مترمربع می باشد و باید از این میزان هم مایحتاج غذایی جامعه، هم برخی پوشاک و البسه و در بعضی موارد مسکن جمعیت رو به رشد کشور نیز تامین و تهیه شود.

وی افزود: با لحاظ موارد فوق الذکر باید در حفظ و حراست از منابع خاکی موجود، حساسیت لازم در متخصصین و کارشناسان این حوزه بیش از پیش باشد.

 فتحی تاکید کرد: باید با رعایت اصول علمی در مصرف کودها و سموم شیمیایی دقت لازم را داشته باشیم تا از آلوده شدن و از بین رفتن خاک های کشاورزی جلوگیری بعمل آوریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: طی مطالعه ای که از سال 1334 تا 1381 انجام شده است، 200 هزار هکتار از اراضی زراعی در سطح کشور به جهت افزایش شهرنشینی و افزایش جمعیت انسانی و به تبع آن نیازمندی به مسکن، به ساخت و ساز اماکن مسکونی اختصاص یافته است.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که بخش کشاورزی کمترین مصرف کود و سم را دارد و نیاز کودی استان برای حاصلخیزی خاک کم است، اضافه کرد: مصرف کودها و سموم شیمیایی در برخی از مناطق استان به صورت نامتعارف و غیر اصولی است و این امر موجب می شود که متوسط عملکرد در واحد سطح در بعضی از زمین های کشاورزی بهینه و در برخی دیگر کمتر و نامتعارف باشد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغی در استان، گفت: متولیان این امر باید بدون هیچ تعارف و ملاحظه ای و فقط برای جلب رضای پروردگار متعال در راستای اجرای بهینه این قانون، ساماندهی شهرکهای کشاورزی و صنعتی را در اولویت کاری خود قرار دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به کارشناسان و عوامل نظارتی قانون حفظ و حراست از اراضی زراعی و باغی توصیه کرد: در تهیه گزارش از وضعیت زمین های کشاورزی دقت لازم را داشته باشند تا زمین های درجه 2 و 1 بدرستی تشخیص و به اعضای کمیسیون اعلام شود تا از نابود شدن زمین های حاصلخیز جلوگیری بعمل آید.

فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با خاطرنشان ساختن این موضوع که از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین های کشاورزی استان، 800 هزار هکتار بصورت دیم زیرکشت می روند، اظهار نمود: این میزان نیز در صورت بارندگی مناسب و بموقع محصول خواهند داد.

وی ادامه داد: از اراضی آبی نیز که در حدود 400 هزار هکتار است، تقریباً 290 هزار هکتار آبی مطلق می باشند، باید و باید برای حفظ این مقدار از اراضی آبی همت مضاعف و تلاش زیاد به کار بندیم تا صرفاً برای تولید محصولات کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: استفاده بهینه از کودها و سموم شیمیایی در اراضی زراعی، احداث و ایجاد زیرساخت های لازم برای آبیاری زمین های کشاورزی در راستای عملکرد بیشتر در واحد سطح و جلوگیری از تغییرکاربری های غیرمجاز اراضی زراعی از سیاست های اصلی سازمان جهادکشاورزی استان در راستای حفاظت از منابع خاکی حاصلخیز و کشاورزی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر