کد خبر: 980081
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
در کارگروه مد و لباس آذربایجان‌شرقی ایجاد پایگاه اطلاع رسانی کارگروه مد و لباس، تشکیل بانک اطلاعاتی طراحان، فروشندگان و رشته‌های دانشگاهی مرتبط و برگزاری جشنواره‎ها و نمایشگاه‌های مد و لباس با تمرکز بر موضوع فرهنگ‌سازی تصویب شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی  در این جلسه با تاکید بر ساماندهی حوزه مد و لباس در جامعه، گفت: در این حوزه باید به نمادهای سنتی و بومی توجه بیشتری شود.

محمد محمدپور، افزود: بازطراحی و استفاده از نمادهای سنتی و بومی و هویت ملی در قالب الگوها و سلایق پوششی امروز جامعه از اولویت های حوزه مد و لباس است.

وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون ساماندهی مد و لباس و آیین نامه های ابلاغی از سوی دستگاه ها و سازمان ها و ارائه گزارش های مربوطه اظهار داشت: هدف از این قانون حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اینکه پوشاک از حوزه های چالش برانگیز و اثرگذار در مباحث اجتماعی و رفتارهای عمومی است و نوع پوشش افراد با هویت، نگرش ها، باورها، افکار و عقاید افراد نسبت دارد باید این صنعت تولیدی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمدپور، با اشاره به پوشش های غالب و علایم و نمادهای بکار رفته در لباس های رایج در جامعه ادامه داد: در این زمینه اقدام ثمربخشی انجام نشده است و نگاهی گذرا به نوع لباس های مورد استفاده در معابر و فضاهای عمومی نشان می دهد که آن ها کمترین ارتباط و تناسبی با هویت فرهنگی و ملی ایرانی دارند و بطور قطع چنین پوشش هایی اثری مستقیم و غیرمستقیم بر تعاملات مردم و رفتارهای اجتماعی و عمومی دارند.

وی قانون ساماندهی مد و لباس را قانونی مترقی دانست و یادآوری کرد: این قانون پس از ۴ دهه پدیده ای بنام مد را به رسمیت شناخته و هر چند هدف از آن بازگشت به الگوهای سنتی گذشته و مدهای وارداتی نیست اما نباید الگوهای اصیل سنتی نیز به بوته فراموشی سپرده شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: باید با همفکری و همراهی کارشناسان عوامل دخیل در حوزه مد و لباس، سبک های پوششی سنتی و اصیل بازطراحی و برای پاسخ به نیازها و خواسته های نوین با استفاده از شیوه‌های نو ارائه شود که همین امر وظیفه کارگروه مد و لباس را بسیار خطیر و مهم می کند.

محمدپور، با تاکید بر لزوم اجتناب از نگاه های افراطی در حوزه پوشش های سنتی و گرایش به مد و پوشش های مبتنی بر نگاه غربی افزود: کارگروه مد و لباس استان باید با اتخاذ روشی میانه و جامع، علاوه بر معرفی الگوها و اسلوب های پوشش سنتی، موضوع مد و سبک های جدید را در بازطراحی و ارائه این الگوها مورد توجه قرار دهد.

وی اظهار داشت: بر همین اساس شیوه های نوین برخورد با حوزه پوشاک با در نظر گرفتن نمادهای اصیل ملی و محلی نیز باید در موضوع مد و لباس مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه نوع پوشش و لباس افراد در واقع پرچم هویتی آنهاست، گفت: ما باید به دور از افراط و تفریط نسبت به سبک ها و الگوهای پوششی گذشته و با استفاده از طراحی های جدید و بروز در حوزه مد و لباس، هویت و نمادهای فرهنگی و ملی خود را معرفی و ارائه کنیم.

محمدپور، ادامه داد: در صورت توجه به ابعاد فرهنگی حوزه مد و لباس استان و اطلاع رسانی درست در خصوص کمیت و کیفیت تولیدات داخلی نه تنها شاهد اثرگذاری در حوزه تولید و طراحی لباس خواهیم شد بلکه بعد اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده این حوزه نیز دچار تغییرات مثبت خواهد شد.

وی یادآوری کرد: تسری اقتصاد هنری به عرصه لباس به عنوان کالایی فرهنگی حتی می تواند زمینه ساز توسعه صادرات در این بخش نیز باشد.

در این نشست اعضای  کارگروه مد و لباس آذربایجان شرقی از سازمان های آموزش و پرورش، صمت، صدا و سیما و مدیریت و برنامه ریزی با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در دستگاه های متبوع خود، راهکارهایی را در حوزه ساماندهی مد و لباس ارایه کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر