کد خبر: 979894
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:
دکترمرضیه فرشاد گفت: طبق براوردها تخمین زده می شود جامعه معلولان استان اصفهان ۵۰۰ هزار نفر باشد که یک چهارم آنها تحت پوشش بهزیستی استان اصفهان قرار گرفته اند.

به گزارش ناهید ایزدی خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در جمع اصحاب رسانه شعاراین اداره کل را به مناسبت روز جهانی معلولان را «ارتقا مشارکت افراد، دارای معلولیت برای دستیابی به توسعه فراگیر عادلانه و پایدار» مطرح کرد واظهار داشت: در استان اصفهان تعداد افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی و ذهنی که به سازمان بهزیستی مراجعه کردند و از خدمات این سازمان بهره مند شده اند بیش از۰ ۱۸هزار نفر است که طبق براوردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده می شود جمعیت معلولان استان اصفهان قریب به ۵۰۰ هزار نفر باشد.

دکترمرضیه فرشاد افزود: با تفکیک خدمات مراکز روزانه توانبخشی از مراکز شبانه روزی در استان اصفهان افراد دارای معلولیت که از خدمات مراکز روزانه توانبخشی بهره مند شده اند چهار هزار و ۴۱۳ نفر است و در مراکز شبانه روزی توانبخشی به سه هزار و  ۷۷۹ نفر خدمت رسانی می شود.

وی ابراز کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید اما بازنگری این قانون در اردیبهشت سال گذشته به تصویب شورای نگهبان ارائه و کلیه ۳۴ مفاد این قانون الزام‌آور شد.

مدیر ارشد سازمان بهزیستی استان اصفهان اذعان نمود :بالغ بر ۵۸ سمن با سازمان بهزیستی در تعامل سازنده هستند و این اداره کل نقش پشتیبانی و تسهیل گری امور را در ارتباط با سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان برعهده دارد.

وی با تفکیک افراد دارای معلولیت گفت: در استان اصفهان ۳۷ درصد جامعه معلولان را زنان و ۶۳ درصد را مردان تشکیل می‌دهند وافراد دارای معلولیت جسمی حرکتی بیست و هشت هزار و ۷۱۳ نفر و افراد دارای معلولیت ذهنی بیست و سه هزار و ۶۵۶ و افراد دارای معلولیت اعصاب و روان دوازده هزار و ۳۹۹ نفر و افراد با معلولیت شنوایی سیزده هزار و ۳۸۲ نفر و افراد دارای معلولیت بینایی هفت هزار و ۹۵ نفر و سالمندان بیست هزار و ۶۸۵ نفر است.

وی افزود :در استان ۲ هزار و ۳۳۷ خانواده با فرد دارای معلولیت از خدمات اداره کل بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

دکترفرشاد بااشاره به اینکه در استان اصفهان نرخ سالمندی ۹.۷ درصد و در شهر اصفهان با میانگین ۱۱ درصد، بالاتر از نرم استان است بیان نمود : البته در استان به ۱۲۰ سالمند ، در ۴ مرکز روزانه توان‌بخشی خدمت‌رسانی می‌شود و تعداد مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان در استان اصفهان ۳۲ مرکز بوده که از هزار و ۳۷۹ نفر مراقبت و نگهداری به عمل می‌آید .

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اعلام کرد :افزایش ۳۵۴ هزار تومانی حق پرستاری برای معلولان ضایع نخاعی از آبان ماه امسال شروع شده و با اصلاح قیمت بنزین هم برای رفاه حال افراد دارای معلولیت یارانه سوخت در نظر گرفته ایم که به زودی  جزییات آن ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تمام دستگاه های دولتی سه درصد از نیروهای واحدهای اپراتور خدمات تلفن را به افراد دارای معلولیت اختصاص دادند گفت: مقرر شده است که با افزایش یارانه سازمان بهزیستی کل کشور یارانه مراکز شبانه روزی توان بخشی از ۷۷۰ هزار تومان به ۹۲۰ هزار تومان افزایش یابد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اعلام نمود : همایش بزرگ معلولان در یازدهم آذرماه ساعت از ۹ تا یازده صبح به مناسبت روز جهانی معلولان با حضور افراد دارای معلولیت و سازمان مردم نهاد فعال در سالن نیلفروش زاده دانشگاه اصفهان برگزارمی شود وامسال هم اداره کل بهزیستی استان اصفهان از ابتدا حامی معنوی جشنواره معلولان بوده است. شاید حمایت مالی از این اتفاق مهم فرهنگی در توان ما نباشد و به ویژه با توجه به شفاف سازی منابع مالی این سازمان، در حال حاضر پشتیبانی مالی از مباحث فرهنگی مقدور نیست با این حال با مشارکت از خیران مبلغ ناچیزی برای برگزاری این رویداد تخصیص یافت و مکانی را برای اسکان مهمانان ویژه که به اصفهان می آیند در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق معلولان اظهار داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۳۸۳ به تصویب رسید و در بند آخر  که منوط به تامین اعتبارات بود که همین راه فرار مسئولان فراهم شده بود که اعتباری به معلولان تخصیص ندهند. از سال ۱۳۹۶ مجددا این قانون بازنگری شد و مصوبه مجلس شورای اسلامی را گرفت و در اردیبهشت سال گذشته به تصویب شورای نگهبان رسید و تمام ۳۴ مفاد این قانون الزام آور شد و راه دور زدن از این قانون بسته شده است.

دکترفرشاد با اشاره به دو شورای استانی در قانون حمایت حقوق از معلولان گفت: دبیرخانه شورای سالمندان استان اصفهان و شورای مناسب سازی استان اصفهان در اداره کل بهزیستی تشکیل شده است تا به دو مفاد اصلی این قانون جامه عمل بپوشاند. در شورای مناسب سازی علاوه بر نیاز سنجی افراد دارای معلولیت سایر مسائل آنها هم مطرح می شود و در یک سال گذشته توفیقات خوبی در همکاری بین دستگاهی ایجاد شده است اما به هیچ عنوان کافی نیست.

وی تاکید نمود : دراین روزها که وارنگی هوا و آلودگی داریم افرادی که  دچار بیماری تنفسی هستند کمتربیرون بیایند وسازمان نبزخدمات مراقبت درمنزل رابرای معلولان بستری در خانه سه روز در هفته انجام می دهد که ۴۰۰معلول از این خدمات بهره می‌برند و این خدمات در قالب ۱۰۹ مرکز در سطح اصفهان ارائه می‌شود.

در ادامه این نشست سرپرست معاونت توانبخشی با اشاره به فعالیت ۴۹ تشکل غیردولتی در استان اصفهان اظهار داشت: در استان اصفهان نرخ سالمندی ۹.۷ درصد است و در شهر اصفهان با میانگین ۱۱ درصد بالاتر از نرم استان اعلام شده است.

سید مسعود حسینی نسب اذعان نمود : به تعداد ۱۲۰سالمند در استان اصفهان و در ۴ مرکز روزانه توانبخشی خدمت رسانی می شود. این در حالی است تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری سالمندان در استان اصفهان ۳۲ واحد است که از هزار و ۳۷۹ نفر نگهداری و مراقبت می شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان اصفهان با اعلام ریز آمار موجود در بانک اطلاعاتی بهزیستی، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های بهزیستی، مراقبت از بیماران اعصاب و روان، معلولان ذهنی و سالمندان است، در حال حاضر مجموعا ۳۷۷۹ نفر تحت نظر مراکز شبانه‌روزی توانبخشی هستند و از این تعداد، ۱۳۷۹ نفر سالمند، ۸۰۰ بیمار اعصاب و روان و۱۶۰۰نفر معلولان ذهنی و جسمی حرکتی در استان تحت بستری بهزیستی هستند.

حسینی نسب گفت: حدود ۴۹ تشکل غیردولتی با بهزیستی همکاری می‌کنند.

در بخش پایانی این نشست که با ازدهام گروه خبرنگاران رسانه ها تشکیل شده بود ،سید محمد نیکزاد مدیرعامل جامعه اسلامی نابینایان هم عدم آگاهی جامعه نسبت توانمندی‌های معلولان را یکی دیگر از ضعف‌های موجد در بین عموم مردم و البته خود معلولان دانست و اذعان داشت: قانون حمایت از حقوق معلولان باید به‌درستی و البته به‌طور مستمر هم برای مردم، هم مسؤولان و هم خود معلولان تبیین شود تا این‌گونه معلولان هم همچون بقیه افراد جامعه از حقوق اجتماعی خود بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار