کد خبر: 979736
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۷
به گزارش «جوان»، گزارش‌های پژوهشی و میدانی نشان می‌دهد که تعداد صنف مشاوران املاک مجاز و غیر مجاز در ایران بسیار بالا است و همین عامل می‌تواند در رشد بهای مسکن مؤثر باشد؛ چراکه با رشد نرخ معامله، کمیسیون دریافتی مشاوران املاک نیز جهش می‌یابد همین امر انگیزه‌ای است برای ایجاد فضایی جهت رشد بهای قیمت در بازار مسکن، حال بماند که برخی از مشاوران املاک ده‌ها ملک را در تملک خود دارند و علاوه بر آن دستی هم در ساخت و ساز دارند و در هر منطقه نیز با ایجاد گروه‌هایی متشکل از سایر مشاور املاکی‌ها به شکل هماهنگ فضای روانی مطلوب نظر خود را به بازار تزریق می‌کنند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: یک عضو کمیسیون عمران با انتقاد از نقش مخرب مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن گفت: متأسفانه املاکی‌ها در شرایط کنونی به بانیان افزایش قیمت مسکن تبدیل شده‌اند، آن‌ها برای افزایش سود خود در هر معامله مسکن، مالکان را ترغیب به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند، در همین راستا نیز یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: املاکی‌ها همواره برای کسب سود بیشتر از معاملات، اقدام به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند و در بسیاری از موارد این مشاوران املاک هستند که مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شوند، از این رو به نظر می‌رسد یک مرجع متشکل از نمایندگانی از سه قوه باید کار نظارت و ساماندهی اتحادیه مشاوران املاکی مجاز و غیر مجاز در کشور را دنبال کند.

به گزارش «جوان»، گزارش‌های پژوهشی و میدانی نشان می‌دهد که تعداد صنف مشاوران املاک مجاز و غیر مجاز در ایران بسیار بالا است و همین عامل می‌تواند در رشد بهای مسکن مؤثر باشد؛ چراکه با رشد نرخ معامله، کمیسیون دریافتی مشاوران املاک نیز جهش می‌یابد همین امر انگیزه‌ای است برای ایجاد فضایی جهت رشد بهای قیمت در بازار مسکن، حال بماند که برخی از مشاوران املاک ده‌ها ملک را در تملک خود دارند و علاوه بر آن دستی هم در ساخت و ساز دارند و در هر منطقه نیز با ایجاد گروه‌هایی متشکل از سایر مشاور املاکی‌ها به شکل هماهنگ فضای روانی مطلوب نظر خود را به بازار تزریق می‌کنند.

اگر چه مشاوران املاکی‌های خدوم در صنف مذکور کم نیستند، اما ساماندهی و نظارت و بازرسی این صنف به یکی از مطالبات عمومی در جامعه بدل شده‌است به ویژه آنکه اشخاص فعال در این صنف به‌طور مستقیم با خریدار و فروشنده در ارتباط هستند و از آنجایی که قیمت زمین و ساختمان در ایران به دلیل فقدان وجود آمار و اطلاعات لازم و کافی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد این افراد می‌توانند در افزایش یا کاهش بهای معامله نقش‌آفرین باشند بدین ترتیب علاوه بر ساماندهی حوزه بانکی در کشور به نظر می‌رسد حوزه مشاوران املاک نیز به شدت نیاز به ساماندهی و نظارت و بازرسی از سوی یک مرجعی عالیه دارد.

در شرایطی که از تیرماه سال جاری میانگین قیمت مسکن در تهران با تعدیل منفی روبه رو شده است، اما رشد سه برابری قیمت مسکن در تهران طی شش سالی که از دولت یازدهم و دوازدهم می‌گذرد، چنان شرایطی بدی را رقم زده‌است که خرید و فروش مسکن تقریباً در تهران قفل شده‌است و حجم معاملات در ماه حتی به ۵ هزار معامله هم نمی‌رسد و حال آنکه در تهران فقط ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه داریم که با این وضع حجم معاملات تا ده‌ها سال دیگر هم این خانه‌ها فروش نخواهد رفت، بدین ترتیب امید می‌رود با ساماندهی صنف مشاوران املاک زمینه برای اصلاح قیمت مسکن تا ۵۰ درصد به واقع رخ دهد تا بازار با متناسب شدن قیمت‌ها با قدرت خرید کم‌کم از رکود خارج شود.

در همین رابطه یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خانه ملت، روند قیمت مسکن را کاهشی و نزولی ارزیابی کرد و گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی در یک سال اخیر اقدام به طراحی و اجرای طرح ملی مسکن کرده است، اقدامی که عملاً بازار به آن واکنش مثبت نشان داد.

نقش ساماندهی خانه‌های خالی و مشاوران املاک در کاهش قیمت مسکن
بت کلیا ادامه داد: یکی دیگر از الزامات برای کاهش قیمت مسکن، ساماندهی خانه‌های خالی در کشور است، بر اساس آمار‌ها حدود ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که شناسایی و ساماندهی آن‌ها در کاهش قیمت مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

نقش مخرب مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن
متأسفانه املاکی‌ها در شرایط کنونی به بانیان افزایش قیمت مسکن تبدیل شده‌اند، آن‌ها برای افزایش سود خود در هر معامله مسکن، مالکان را ترغیب به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نقش مخرب مشاوران املاک در افزایش قیمت مسکن گفت: متأسفانه املاکی‌ها در شرایط کنونی به بانیان افزایش قیمت مسکن تبدیل شده‌اند، آن‌ها برای افزایش سود خود در هر معامله مسکن، مالکان را ترغیب به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: دولت، وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک باید نظارت دقیق‌تر و جامع‌تری را بر عملکرد مشاوران املاک داشته باشند.

املاکی‌ها مانع کاهش قیمت‌ها می‌شوند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: املاکی‌ها همواره برای کسب سود بیشتر از معاملات، اقدام به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند و در بسیاری از موارد این مشاوران املاک هستند که مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شوند. شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: خوشبختانه در چند ماه اخیر بازار مسکن به سمت ثبات و تعادل حرکت کرده و روند قیمت‌ها نزولی شده‌است، بنابر این می‌توان گفت که به تدریج رونق به بازار مسکن برخواهد گشت.

کاهش میزان عرضه و افزایش تقاضا عامل افزایش قیمت مسکن
وی تصریح کرد: قیمت مسکن در دو سال اخیر افزایش چشمگیری داشته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای مردم و خریداران ایجاد کرده‌است، تلاطمات اخیر بازار دلایل بسیاری دارد که یکی از مسائل کاهش میزان عرضه و افزایش تقاضای خرید مسکن است.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، فعالیت منفی مشاوران املاک است، املاکی‌ها همواره برای کسب سود بیشتر از معاملات، اقدام به بالا بردن قیمت‌ها می‌کنند و در بسیاری از موارد این مشاوران املاک هستند که مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظر من وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک باید جلوی فعالیت منفی املاکی‌ها را بگیرند، تا در سال‌های آتی با نابسامانی به دلیل بازار مواجه نشویم.

بازار مسکن به دلیل رشد ۲ سال اخیر دیگر جای رشد ندارد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با «فارس»، در پاسخ به این سؤال که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که، چون بنزین گران شده پس قیمت مسکن هم گران می‌شود، گفت: رشد جهشی قیمت مسکن در سال ۹۷ باعث شد تا قدرت خرید به گونه‌ای کاهش یابد که امروز به‌رغم گران شدن بنزین دیگر شاهد رشد قیمت مسکن نباشیم.

مصطفی قلی‌خسروی ادامه داد: تجربه نشان داده‌است که وقتی قدرت خرید پایین باشد، هیچ مؤلفه‌ای نمی‌تواند قیمت مسکن را تحت‌تأثیر قرار دهد، همانطور که در دولت نهم و دهم قیمت بنزین افزایش یافت، اما باز هم قیمت مسکن افزایش نداشت. خسروی با تأکید بر اینکه برخی در توهمات خود تصور می‌کنند که، چون بنزین گران شده پس مسکن هم گران خواهد شد، اظهار داشت: شک نکنید که، چون قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است قیمت مسکن افزایش نمی‌یابد، چون اصلاً کشش رشد قیمت برای مسکن قابل‌تصور نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار