کد خبر: 979699
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
ثبت‌نام انتخابات از امروز کلید می‌خورد، با قانونی که هزاران نفر بدون شرایط قانونی را امکان ثبت‌نام می‌دهد و یک فضای مصنوعی را در روز‌های آینده به کشور تحمیل خواهد کرد که کشور متهم به غیردموکراتیک بودن می‌شود. برخی‌ها بدون داشتن شرایط سنی و مدرک تحصیلی و شرایط اولیه دیگر ثبت‌نام خواهند کرد و بعد از کنار گذاشته شدن «مسئله دموکراسی» و «آزادی انتخابات» را علم می‌کنند.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: اینکه خود مجلس هنوز نتوانسته پس از ۴۰ سال یک قانون بی‌عیب و نقص برای ثبت‌نام نمایندگان در دوره‌های بعد تصویب کند، بیشتر به این می‌خورد که ریگی به کفش قانونگذار باید باشد وگرنه این یک انتظار حداقلی است و در میان فعالیت‌های بی‌شمار و بی‌فایده نمایندگان، وقت و جای کمی را خواهد گرفت، اما همچنان به آن عمل نمی‌شود.

بسیاری از کشور‌ها چنین بی‌حساب و کتاب نیستند. نماینده مجلس شدن در اروپا شرایط و موانع خاص خود را دارد و به اسم دموکراسی، شل و وارفته عمل نمی‌کنند. در اغلب کشور‌های توسعه‌یافته نامزد انتخابات مبلغ قابل توجهی را باید ودیعه بگذارد و در صورتی که نتواند حداقل ۵ درصد مجموع آرای حوزه انتخاباتی خود را به دست آورد، آن مبلغ کلان به نفع دولت مصادره می‌شود.

مسئله تحزب و نامزد شدن از طریق حزب، ویژگی دیگر نظام‌های مبتنی بر انتخابات است. در حالی که کشور ما همه زیان‌های بی‌حزبی را متحمل می‌شود و از فواید آن بی‌بهره است. زیان‌هایی مثل اردوکشی‌های خیابانی رأی‌دهندگان، پوپولیسم، نپذیرفتن مسئولیت وعده‌ها و نداشتن کادر و برنامه منتخبان مردم.

مجلس دهم با نمایندگانی که در مواجهه با چالش‌های بزرگ داخلی و خارجی کشور بسیار منفعل و ناکارآمد نشان داد، اهمیت حضور یک قشر متعهد، فعال، نخبه و توانا به جای «نمایندگان لیستی» و «فرصت‌طلبان از جایگاه نمایندگی» را برجسته می‌کند.

ساز و کار‌های ورود به مجلس از ثبت نام تا نظارت و انتخابات نشان داده است که لزوماً وجود این ساز و کار‌ها نتوانسته مجلسی که لایق عنوان «در رأس امور» باشد، خلق کند.

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعیف شدن و سیر نزولی پیدا کردن مجالس بعد از انقلاب که از مجالسی با حضور امثال شهید بهشتی به مجالس اینچنینی افول کرده است، پا پس کشیدن بزرگان حوزه و دانشگاه از ورود به مجلس و بازگذاشتن راه مجلس برای نمایندگان لیستی بوده است. این یعنی بزرگان علم و تخصص و تعهد در کشور «در رأس امور بودن» را در جای دیگری می‌جویند و این جفای بزرگ به ملت است.

پیش بینی ثبت نام ۷ هزار نامزد
زنگ ثبت‌نام انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز در سراسر کشور به صدا در خواهد آمد؛ انتخاباتی که پیش‌بینی‌های وزارت کشور تا پایان آبان ماه از مشارکت ۵۰ درصدی مردم در آن خبر می‌دهد و به طور طبیعی و مسبوق به سابقه هرچه به ۴ اسفند نزدیک شویم، مشارکت مردم بیشتر و بیشتر خواهد شد.

ارزیابی‌های اولیه وزارت کشور - البته بدون آنکه معلوم شود، ملاک این ارزیابی‌ها چیست - نشان می‌دهد حدود ۷ هزارنفر متقاضی شرکت در انتخابات مجلس یازدهم خواهند بود که به گفته رئیس ستاد انتخابات کشور سهم اصلاح‌طلبان ۲۶ درصد، اصولگرایان ۳۴ درصد و سهم مستقلین ۴۰ درصد خواهد بود!

لاریجانی: نمی‌آیم!
اما فارغ از این احتمالات آنچه قطعی می‌نماید، کاندیدا نشدن علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی در انتخابات یازدهم مجلس است. خبری که از پیش در محافل سیاسی شنیده می‌شد و علی لاریجانی روز گذشته در اظهار نظری رسمی بر آن صحه گذاشت.

اکنون می‌ماند موج زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات که همچون سال‌های گذشته مشکلاتی را برای دستگاه‌های اجرایی و نظارتی ایجاد کرد. مشکلاتی که به‌رغم اعتراضات گسترده شورای نگهبان در ادوار گذشته، نه در دولت و در مجلس اراده‌ای برای ساماندهی این مشکل در قالب لایحه یا طرح دیده نشد و در زمان کوتاه عمر این مجلس نیز بسیار بعید به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای اصلاح این روند معیوب وجود داشته باشد.

موضوعی که مورد اعتراض سخنگوی شورای نگهبان در همین هفته گذشته قرار گرفت و او در همایش هیئت‌های نظارت شهرستان‌ها و بخش‌های استان فارس، خطاب به کسانی که دنبال ثبت‌نام در انتخابات مجلس هستند، تأکید کرد همانطور که آیت‌الله جنتی گفته است، افرادی که می‌خواهند در انتخابات ثبت‌نام کنند بروند مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ قانون انتخابات را بخوانند، اگر شرایط را دارند ثبت‌نام کنند و شورای نگهبان را متهم نکنند. کدخدایی تصریح کرد: «برخی ثبت‌نام در انتخابات را با جشنواره ثبت‌نام اشتباه گرفته‌اند. ما جشنواره ثبت‌نام نداریم.»

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه داشتن شرایط قانونی برای ثبت‌نام در انتخابات اصل است، گفت: «اگر شرایط قانونی را ندارید چرا وارد این عرصه می‌شوید.»

‌موضوعی که تجربه نشان داده با توصیه و خواهش و تشر و تهدید چندان قابل اصلاح نیست و باید روند‌های معیوب قانونی اصلاح شود.

به هر حال به نظر می‌رسد روند معیوب جشنواره‌ای‌شدن ثبت‌نام، پوپولیستی شدن تبلیغات و لیستی شدن انتخابات همچنان در کمین انتخابات مجلس یازدهم است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
0
نباید افراد فاقد صلاحیت اولیه طیق ماده 28 "29 و30 قانون اساسی " ثبت نام شوند " تا بازار اشفته ایجاد نشود " نظارت را مشگل کرده " افراد بی صلاحیت فاقد نمایندگی واقعی مردم " کرسی های مجلس را تصاحب کرده " مجلس بی محتوای مردمی ایجاد شود.
حمیدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
0
آقا کجای دنیا؛افرادی رو که مدارکشون برا ثبت نام ناقصه؛ یا مدارکی رو اصلا ندارن؛ اول ثبن نام میکنن؛ بعد رد صلاحیت میکنند
خب کسی رو که مدارک لازم رو نداره ثبت نام نکنید تا دشمنا نگن؛مثلا 70% رد صلاحیت شدن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار