کد خبر: 979294
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۶
به بهانه انتشار اثر «آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، مرد صلح و اصلاح»
محمدرضا کائينی
سرویس تاریخ جوان آنلاین: نام عالم مردمی و روشن‌بین آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، از آغازین روز‌های فرآیند بیداری اسلامی در بحرین بر سر زبان‌ها افتاد. روش مؤثر و در عین حال خشونت‌پرهیز وی، نهایتاً حاکمان آن دیار را خلع سلاح و آنان را ناگزیر از تبعید وی ساخت. گرایش جامعه فرهنگی و تاریخی ما به شناخت بیشتر از این شخصیت و آرای وی، موجب پدید آمدن اثری شده که هم‌اینک در پی معرفی آن هستیم. «آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، مرد صلح و اصلاح» عنوان کتابی است که مجموعه خطبه‌های نماز جمعه این روحانی مبارز در مسجد امام صادق (ع) را دربر دارد. در دیباچه این اثر- که نشر معارف آن را منتشر ساخته- چنین آمده است: «آیت‌الله شیخ عیسی قاسم قریب ۵۰ سال است با مواضع ملی محکم، التزام ثابت به صلح و مجهز شدن، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییر با استفاده از سخنان صادقانه و نصیحت هدفمند و فعالیت مستمر در راه ایجاد الفت و سازگاری و قریب، در فضای دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بحرین فردی شناخته‌شده است. وفاداری و علاقه مردم به شخص او و طرح‌ها و شفافیت و ایمان کاملی که به دعوت به خیر و مصلحت همگان دارد بیانگر محبوبیت عظیم اوست. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شخصی است که بیشترین اهتمام و محافظت را نسبت به خون و اتحاد و ارتباط برقرار کردن گروه‌های بحرین با هم داشته و طی ده‌ها سال نقشی عظیم در عرصه فعالیت ملی و سیاسی و اتحاد این کشور ایفا نموده است، مردی که دست پاک و زبان عفیف او در تاریخ ثبت شده است. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم چهره‌ای مردمی است و هر که از نام و فعالیت‌های او آگاه باشد این مطلب را درمی‌یابد. شخصیتی عظیم به اندازه آرمان‌های وطنی آزاد و ارزشمند و متمدن که بدون هیچ‌گونه تبعیضی تمام فرزندان خود را در آغوش می‌کشد. ما تلاش می‌کنیم تا با لحاظ اعتبار ملی و جامع و دیدگاه مسالمت‌آمیز آیت‌الله شیخ قاسم به مبارزه، روی دعوت این مصلح سیاسی و اجتماعی نور بیندازیم. به همین جهت اندکی از بسیار این عالم و داعیه‌دار سیاسی را پیش روی خواننده گرامی قرار می‌دهیم و می‌گذاریم خودش قضاوت کند».

مقدمه این اثر در ادامه به تشریح مواضع سیاسی شیخ عیسی قاسم پرداخته و در بخشی دیگر می‌نویسد: «آیت‌الله شیخ عیسی احمد قاسم از دیرباز صریحاً اعلام کرده بحرین به دموکراسی و اصلاحات سیاسی واقعی نیاز دارد. او به وضوح از نیاز بحرین به آزادی سیاسی بیشتر، یعنی رسیدن به این اصل قانون اساسی (که ملت، منبع قدرت‌هاست) حمایت می‌کند. مطالبات حقوقی او بر اساس شیوه‌ای ثابت انجام می‌شود که تأکید دارد مطالبه در چارچوب‌های مسالمت‌آمیز و متمدن و با استفاده از زبان نصیحت و دعوت به خیر و توافق صورت بگیرد. آیت‌الله شیخ عیسی عضو شورای تأسیس (سال ۱۹۷۱) و عضو مجلس ملی (سال ۱۹۷۳) بوده است. او در انتخابات سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ از مردم خواست در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و خودش هم در انتخابات شرکت کرده و پیوسته به بهبود و اصلاحات دعوت می‌کرد. اوج بیداری اسلامی و انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱ خواهان تغییر و تحول به سوی دموکراسی واقعی بود. شیخ عیسی قاسم از برجسته‌ترین حامیان این انقلاب به شمار می‌آید که بر روی منبر خود مظلومان را با گفتار نیک و حمایت از مطالبات مردم یاری کرده و پیوسته به توافق و دموکراسی و اصلاح واقعی دعوت کرده است. با این حال تأثیرگذاری مواضع او که حامی دموکراسی و تحکیم حقوق بشر و دعوت به خیر و رعایت انصاف نسبت به مظلومان بود باعث شد تا دعوت و تحریک پیوسته‌اش برای ایجاد تغییر به سوی دموکراسی، با هجمه شدید رسانه‌ای و امنیتی دستگاه‌های نظام مواجه شود و سرسپردگان آن در تلاش برای ضربه زدن به ملی‌گرایی او تمام ارزش‌ها و آرمان‌ها و وظایف را زیرپا بگذارند و بار‌ها او را تهدید کنند.

آیت‌الله شیخ عیسی با وجود رژیم تروریستی بحرین و درنده‌خویی آن‌ها در برخورد با خواسته‌های مردم و قتل و جرح و گرسنه نگاه داشتن ده‌ها هزار نفر از مردم کشور و هدف گرفتن جان و رزق و دین و آبروی آنان، سخنرانی‌های تحریک و تأکیدکننده بسیاری پیرامون فعالیت مسالمت‌آمیز و خالصانه ایراد کرد».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار