کد خبر: 978820
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شاید زغال‌سنگ به روز‌های پایانی خود نزدیک شده باشد، زیرا کثیف بوده و ارزان هم نیست، اما شاید تعجب‌آور باشد که یک کشور در حال افزایش شمار نیروگاه‌های زغال‌سوز است.
به گزارش اویل پرایس، در حالی که همه دنیا در ۱۸ ماه گذشته تولید برق با استفاده از زغال‌سنگ را کاهش داده، اما چین به حدی نیروگاه‌های زغال‌سوز اضافه کرده که برای تأمین برق ۳۱ میلیون خانه کافی است.
علاقه چین به نیروگاه‌های زغال‌سوز اتفاق جدیدی نیست. این کشور از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ روی برنامه ساخت یک نیروگاه زغال‌سوز در هفته عمل کرده است. با این حال در سال ۲۰۱۵ دولت چین تلاش کرد روند رشد بخش زغال‌سنگ را آهسته کند، زیرا معلوم شد برنامه ساخت یک نیروگاه در هفته تبعات وخیمی دارد و مقادیر بالایی دود تولید می‌کند که آسمان‌های شهر‌های چین را تاریک کرده و روی محیط‌زیست و سلامت مردم تأثیر منفی می‌گذارد. با این حال کندی این روند ناموفق بود.

در واقع به قدری ناموفق بود که روند پروژه‌های زغال‌سنگ جدید شتاب پیدا کرد، زیرا پکن به دولت‌های منطقه‌ای اجازه داد مجوز‌های نیروگاه‌های زغال‌سوز جدید را صادر کنند و در نتیجه مقامات محلی با ساخت نیروگاه‌های زغال‌سوز پنج برابر بیشتر از سابق موافقت کردند.
با روندی که اکنون چین به افزودن نیروگاه‌های زغال‌سوز ادامه می‌دهد، به زودی ظرفیت تولید نیرو با استفاده از زغال‌سنگ معادل کل ظرفیت تولیدی اتحادیه اروپا خواهد داشت. بخش زیادی (حدود ۲۵ درصد) از طرح‌های نیروگاه‌های زغال‌سوزی که چین در دست اجرا دارد، قرار است در کشور‌های دیگر ساخته شوند. در مقایسه با سایر نقاط دنیا، چین حدود ۵۰ درصد بیشتر نیروگاه‌های زغال سوز در دست ساخت دارد.

چین تلاش کرده است با تأکید روی «زغال‌سنگ پاک» اذهان عمومی را منحرف کند، اما همانطور که نشریه «ساوت چاینا مورنینگ پست» اشاره کرده است، مشکل اصلی خود این داستان است، زیرا چیزی به اسم زغال‌سنگ پاک وجود ندارد. زغال‌سنگ، زغال‌سنگ است و سوزاندن میزان زیادی زغال‌سنگ، مشکل بزرگی نه‌تن‌ها برای چین، بلکه برای کل دنیاست. هنگامی که امریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان از توافق جوی پاریس خارج شد و چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان به توسعه نیروی زغالی می‌پردازد، پیامد‌های احتمالی برای وضعیت جوی جهانی فاجعه‌آمیز است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار