کد خبر: 978206
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
در واکنش به حمایت امریکایی‌ها از ناآرامی‌ها در ایران
دولت امریکا که به گفته مقامات این کشور گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال کرده و گزینه تحریمی دیگری روی میز ندارد، با موج‌سواری روی ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق ایران، شعار حمایت از ایرانی‌ها را سر می‌دهد؛ اقدامی که واکنش مقامات تهران را در پی داشته است.
سرويس بين الملل جوان آنلاين: محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران ریاکاری امریکایی‌ها در حمایت از مردم ایران را دروغی شرم‌آور توصیف کرد و خطاب به مقامات واشنگتن گفت: «رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن دارو به مردم عادی می‌شود، نمی‌تواند از ملت ایران دفاع کند». همزمان امریکایی‌ها خواستار لغو معافیت همکاری‌های هسته‌ای با ایران و توقف کامل برنامه هسته‌ای شده‌اند.

به گزارش «جوان»، دولت امریکا که به گفته مقامات این کشور گسترده‌ترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران اعمال کرده و گزینه تحریمی دیگری روی میز ندارد، با موج‌سواری روی ناآرامی‌های اخیر در برخی مناطق ایران، شعار حمایت از ایرانی‌ها را سر می‌دهد؛ اقدامی که واکنش مقامات تهران را در پی داشته است. محمدجواد ظریف روز سه شنبه در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه و فریبکارانه کاخ سفید و وزیر امور خارجه امریکا و برخی دولت‌های اروپایی در خصوص ناآرامی‌های اخیر در برخی شهر‌های ایران گفت: «رژیمی که با اعمال تروریسم اقتصادی مانع رسیدن غذا و دارو به مردم عادی اعم از سالخوردگان و بیماران می‌شود، هیچ‌گاه نمی‌تواند ادعای وقیحانه حمایت از مردم ایران داشته باشد». به گزارش خبرگزاری فارس، ظریف افزود: «اعتراض قانونمند حق مردم است که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است و نیازی به یادآوری و حمایت مزورانه رژیم‌هایی که هدف رسمی خود را وادار کردن ایران به اجرای خواسته‌های غیرمشروع و ضد قانونی آن‌ها از طریق تحمیل فشار اقتصادی - حتی در حوزه غذا و دارو - بر شهروندان ایرانی اعلام کرده‌اند، ندارد». وزیر امور خارجه اعلام حمایت مقام‌های امریکایی از مردم ایران را دروغی شرم‌آور خواند و تأکید کرد: «آقای پمپئو نخست باید پاسخگوی اقدامات اعلام شده تروریستی و جنایت علیه بشریت ضد مردم ایران باشد». او تصریح کرد: «کشور‌هایی که نتوانسته‌اند از خود هیچ توان و اراده‌ای در برابر تروریسم اقتصادی امریکا نشان دهند و اکنون برای پنهان کردن ناتوانی خود از آشوب و برهم زدن نظم عمومی حمایت سیاسی و میدانی می‌نمایند، مسئولیت کلیه عواقب تحریکات خطرناک خود را بر عهده خواهند داشت.»

امریکایی‌ها که مدتی بود از اظهارات مداخله‌جویانه در امور ایران خودداری می‌کردند، اعتراضات اخیر را بهانه‌ای قرار داده و مدعی شده‌اند که از معترضان حمایت همه‌جانبه‌ای می‌کنند. ادعای امریکایی‌ها در حمایت از مردم ایران درحالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در راستای سیاست فشار حداکثری، همچنان به اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد، تحریم‌هایی که بیش از همه مردم ایران را نشانه گرفته است. مقامات امریکایی حتی از ورود دارو‌های مورد نیاز بیماران خاص به ایران هم دریغ کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند این دارو‌ها به ایران صادر شوند. ترامپ و دیگر مقامات امریکایی مدعی هستند که با فشار‌های گسترده می‌توانند ایران را به پای میز مذاکره کشانده و امتیازات جدیدی از تهران بگیرند. اما مقامات تهران اعلام کرده‌اند تا زمانی که امریکا تحریم‌ها را لغو نکند به هیچ وجه با آن مذاکره نخواهند کرد.

لغو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران
در پی تلاش‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، واشنگتن به دنبال افزایش فشار‌های هسته‌ای به تهران است. وزیر خارجه امریکا دو شنبه شب گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو، ایران را به اخاذی هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد که تنها راه‌حل در قبال ایران، رسیدن به توافقی جامع با این کشور است که در آن به تمامی نگرانی‌ها درباره ایران پرداخته شده باشد. او در اظهاراتی مداخله‌جویانه با حمایت از آشوبگران در ایران، تهران را به خشونت علیه مردم متهم کرده و گفت: «جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم خودش را متوقف کند. دنیا در حال نظاره است». وزیر خارجه امریکا گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. او گفت: «هیچ دلیل قانونی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد». بعد از اعلامیه وزارت خارجه امریکا درباره لغو معافیت‌های تحریمی همکاری هسته‌ای با تأسیسات فردو، تعدادی از قانونگذاران امریکایی خواستار لغو تمام معافیت‌های هسته‌ای ایران شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سناتور لیندسی گراهام و تد کروز و همچنین لیز چنی، عضو مجلس نمایندگان امریکا روز سه شنبه از این تصمیم کاخ سفید حمایت کرده و گفتند: «لازم است برنامه هسته‌ای ایران به صورت کامل متوقف شود، زیرا در غیر این صورت تهران به سلاح اتمی دست می‌یابد.»

ادعای امریکایی‌ها به تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی در شرایطی است که ایران بار‌ها اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز بوده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارش‌های متعدد خود صلح آمیز بودن آن را تأیید کرده است. امریکایی‌ها مدعی هستند که باید توافق جدیدی با ایران امضا کنند که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای را هم شامل شود، ولی مقامات تهران برنامه موشکی را خط قرمز اعلام کرده‌اند که مذاکره‌ای بر سر آن انجام نخواهد شد. در ماه‌های اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه واسطه شده است تهران و واشنگتن را دوباره به میز مذاکره بکشاند، اما به دلیل اصرار دونالد ترامپ به ادامه تحریم‌ها و مخالفت ایران با درخواست‌های غیرمعقول امریکا، این تلاش‌ها نتیجه‌ای در پی نداشته است.

عراقچی: اروپا هزینه پرداخت کند
تعلل اروپایی‌ها در عمل به تعهدات برجامی، واکنش مقامات ایرانی را در پی داشته است. سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیروز در دیدار با استف بلوک، وزیر امور خارجه هلند در خصوص آخرین تحولات برجام و نیز راه‌های گسترش مناسبات بین دو کشور مذاکره و تبادل نظر کرد. عراقچی با بیان اینکه کاهش تعهدات برجامی تا زمان تأمین منافع ایران ادامه می‌یابد، تصریح کرد: «اگر اروپا خواستار حفظ برجام است باید در این زمینه آماده پرداخت هزینه باشد». به گزارش یورونیوز، عراقچی سیاست ایران در کاهش تعهدات برجامی خود را تشریح و تأکید کرد: «این اقدام در چارچوب حقوق ایران در برجام صورت می‌گیرد و تا زمان تأمین منافع ایران ادامه خواهد یافت». اروپایی‌ها مدعی هستند که به دنبال حفظ برجام هستند، اما در سه سال گذشته اقدامی برای منتفع شدن تهران از مزایای توافق هسته‌ای انجام نداده‌اند. شرکت‌های اروپایی به خاطر ترس از تحریم‌های امریکا از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند. ایرانی‌ها هشدار داده‌اند که تهران تا زمانی در برجام می‌ماند که منافعش تأمین شود و در واکنش به بدعهدی‌های اتحادیه اروپا، ایران گام‌هایی را در جهت کاهش تعهدات در توافق هسته‌ای برداشته است که نگرانی اروپایی‌ها را در پی داشته است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
مرگ بر آمریکا
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۹
0
0
امریکا از مردم حمایت نمی کند از اوباش حمایت می کند تا بیاید نفت مفت ببرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار